آخرین جزئیات از پروژه‌ میانکاله / گونه‌های گیاهی ایران با اروپا برابری می‌کند

آخرین وضعیت پروژه‌ میانکاله، سرگردانی‌های یوزپلنگ «هلیا» به دنبال توله‌ یوزش، پیشروی عرصه‌های جنگلی زاگرس به سمت علفزاری، تبعات زیست محیطی تالاب گاوخونی با نبود تامین حقابه و برابری گونه‌های گیاهی ایران با اروپا را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به ویدئوی ساخت پتروشیمی میانکاله، گفت: پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد و از لحاظ علمی، اقتصادی و نقشه آمایش استان مازندران این پروژه قابل اجرا نیست.

وی اظهار کرد: از دستگاه‌های قضائی استان، هم دادستانی و هم مجموعه قضائی استان می‌خواهیم که این کار را از بُعد قضائی دنبال کنند. در بحث سد چمشیر و حقابه آن مشکلی نداریم؛ بحث‌ها مربوط به کیفیت آب است که نمونه‌گیری می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در بحث سد چمشیر و حقابه آن مشکلی نداریم، افزود: حقابه چمشیر بر اساس محاسبه‌ای که انجام شد، است، داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث‌ها درباره این سد مربوط به کیفیت آب است؛ موضوع کیفیت آب را جدای از اینکه وزارت نیرو کار خود را انجام دهد، محیط‌زیست نیز به عنوان دستگاه ناظر انجام خواهد داد. با توجه به تراز آب‌گیری که تاکنون انجام شده، آب سد به لحاظ کیفیت در تراز مناسبی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سرگردانی‌های یوزپلنگ «هلیا» به دنبال توله یوز

وی اظهار کرد: یوزپلنگ هلیا فرزند یوزپلنگ حَرب است که به عنوان نسل اول بالغ، صاحب دو توله شد. یکی از توله‌ها که نر و کمتر از دو سال سن داشت، روز ششم تیر ۱۴۰۲ در تصادف با خودروهای عبوری تلف شده است که محیط‌بانان و دوستداران محیط زیست برای اعلام هشدار و آگاهی در جاده به منظور پیشگیری از تکرار پردرد و غم‌‎انگیز تلف شدن یوزپلنگ مادر و فرزند، در مسیر جاده حضور دارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان افزود: گمان می‌شود هلیا و توله دیگرش حداقل تا پنج روز در مسیر جاده به دنبال فرزندش در جست‌وجو باشند و بعد از این مدت، با ناامید شدن از دسترسی به توله یوز از جاده دور شود.

وی افزود: حرب یوزپلنگ زایا بود که به همراه هلیا (توله‌اش) نسل اول زایا محسوب می‌شدند و فرزندان هلیا را باید نسل دوم این خانواده از یوزپلنگ به حساب آورد.

عرصه‌های جنگلی زاگرس به سمت علفزار شدن در حال پیشروی است

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اکنون عرصه‌های زاگرس تک گونه‌ای شده و به دلایل مختلف این جنگل به سمت علفزار شدن در حال پیشروی است و این مسئله صدمات زیادی به مردم منطقه وارد کرده است و باعث مهاجرت آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۴ میلیون هکتار نقاط بحرانی برای ریزگرد وجود دارد که زاگرس به عنوان یک سد در مقابله با ریزگردهایی از کشورهای همسایه عمل می‌کند، اظهار کرد: در سال هر یک هکتار از جنگل‌های زاگرس نزدیک به ۱۶۷ تن گردوغبار را جذب و هر هکتار از آن اکسیژن موردنیاز برای ۱۰ نفر را تولید می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصربح کرد: زاگرس ۴۰ درصد آب ایران را در خود جای داده و سالانه از هر یک هکتار جنگل آن قابلیت ذخیره یک هزار مترمکعب آب دارد. باتوجه به وسعت جنگل‌های زاگرس سالانه شش میلیارد مترمکعب منابع آبی را ذخیره می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که بزرگترین سد کشور حدود سه میلیارد مترمکعب آب بعد از چند سال را پشت خود ذخیره کرده که بخش اعظم آن تبخیر می‌شود اما آب ذخیره شده در جنگل‌های زاگرس به صورت تدریجی از آن خارج می‌شود.

نوبخت افزود: از شش میلیون هکتار وسعت جنگل‌های زاگرس حدود دو میلیون هکتار آن در حال شخم زدن است و این کار باعث کاهش رطوبت زمین و موجب کاهش تجدید حیات طبیعی می‌شود و فرسایش خاک از دیگر پیامدهای آن است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با آفات محصولاتی که در همین زمین‌ها کشت می‌شود از سموم شیمیایی استفاده شود که شکارگرهای طبیعی را از بین می‌برد و علاوه بر آن آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط را به طبیعت تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: به درستی باید با این مشکلات مقابله کرد و برای این کار باید سه قوه با کمک مردم به کمک سازمان منابع طبیعی بیایند. انتظار ما از دستگاه قضائی استان‌های زاگرس‌نشین جلوگیری از آسیب رساندن به جنگل‌های زاگرس است.

نبود تأمین حقابه تالاب گاوخونی تبعات زیست محیطی زیادی دارد

اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست گفت: آنهایی که حقابه تعیین یا تأمین می‌کنند باید حقابه تالاب گاوخونی را مانند یک دریاچه معتبر مثل دریاچه ارومیه تعیین کنند و بپردازند در غیر این صورت تبعات زیادِ محیط‌زیستی به این تالاب، شهرستان‌ها و روستاهای اطراف آن وارد خواهد آمد.

وی افزود: آثار زیان‌بار خشک شدن تالاب گاوخونی که درست در مرکز ایران قرار دارد، تنها منحصر به تالاب نیست، بلکه یک محوطه بسیار وسیع که از رطوبت آن زنده نگه داشته می‌شود، محروم خواهد شد.

این بوم‌شناس با اشاره به میزان حقابه تأمین شده از سوی وزارت نیرو برای تالاب گاوخونی، اظهار کرد: نمی‌گوییم بیشتر از حقی که برای تالاب گاوخونی تعیین کرده‌اید بدهید، همان حق را رهاسازی کنید تا گاوخونی زنده بماند، در اطراف تالاب گاوخونی جسد پرنده‌هایی را پیدا کردیم که می‌آیند تا به تالاب برسند، اما آبی در تالاب گاوخونی نیست.

وی در خصوص زیستمندان مانند خزندگان که گاوخونی، خانه آنها بوده است و حالا به طور کلی این اکوسیستم در حال از بین رفتن است، خاطرنشان کرد: اگر گاوخونی آب داشته باشد، جریان توده‌های هوا که از روی این تالاب رد می‌شود، رطوبت و طراوت را برای روستاهای اطراف و شهر اصفهان به ارمغان می‌برد، اما با نبود آب؛ شن و خاک را با خود همراه کرده و هوای اصفهان یا شهرهای مانند ورزنه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برابری گونه‌های گیاهی ایران با اروپا

رضا فرجی، مشاور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: تعداد گونه گیاهی شناسایی شده در ایران با کل گونه‌های گیاهی در قاره اروپا برابری می‌کند.

وی مردم را مهم‌ترین عنصر برای موفقیت در حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی نحوه مشارکت مردمی برنامه‌ریزی کرده است، از جمله این برنامه‌ها طرح ایجاد خانه‌های محیط زیست در کشور است که در مناطق دورافتاده روستایی و شهری اجرایی می‌شود.

مشاور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی، خاطرنشان کرد: این نهاد در مورد گونه‌های گیاهی و حفظ زیستگاه‌ها نیز می‌تواند وارد شود و امیدواریم این اتفاق بیفتد، از طرف دیگر جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده از مسائل فنی و مهندسی تا علوم پایه و کاربردی فعالیت می‌کند و نیاز داریم در زمینه‌های مختلف، توافق‌نامه منعقد شود.

کد خبر 670343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.