از بازگشت عادی روابط با مصر و مراکش استقبال می‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی مقیم تهران ضمن استقبال از توسعه مناسبات و بازگشت عادی روابط با مصر و مراکش، نگرانی خود را از بحران و وقوع جنگ داخلی در سودان اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان به مناسبت عید قربان در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی مقیم تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن خیرمقدم به حاضران در این مراسم، اظهار کرد: حج علاوه بر اینکه پیام و آثار معنوی خاص خود را دارد، برای ما دیپلمات‌ها فرصتی است که بتوانیم بیش از هر زمان دیگری با بهره گیری از فضای حج ابراهیمی بر موضوعات مبتلابه جهان اسلام از جمله وحدت امت اسلامی تمرکز و توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: مایه خرسندی است که حج ابراهیمی زمینه دیدار و گفت‌وگو بین علمای جهان اسلام، مردان و زنان و جوانان مسلمان و درک بهتر شرایط بین‌المللی، نظام و نظم جهانی در حال تحول و توجه به مسائل موجود در جهان اسلام را فراهم می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از جمله اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم توجه ویژه به رابطه با جهان اسلام و کشورهای منطقه است، تصریح کرد: خرسندیم که در ماه‌های اخیر توانستیم از مسیر دیپلماسی و مذاکره روابط دو کشور عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران را به حالت طبیعی بازگردانیم.

وی همچنین تصریح کرد: از توسعه مناسبات و بازگشت عادی روابط با دیگر کشورهای منطقه و جهانی اسلام، از جمله جمهوری عربی مصر و کشور مسلمان و برادر مراکش نیز استقبال می‌کنیم و در این چارچوب نگرانی خود را از بحران و وقوع جنگ داخلی در کشور سودان اعلام می‌داریم.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که بدون شک دشمنان جهان اسلام برای تجزیه کشورهای اسلامی برنامه‌های گسترده‌ای را طراحی کردند، گفت: آنچه در سال‌های اخیر در افغانستان، عراق و سوریه رخ داد، بخشی از نقشه دشمنان امت اسلامی و کشورهای اسلامی به شمار می‌رود. همه تلاش ما باید متمرکز بر این باشد که نقشه دشمنان اسلام، نقشه لابی صهیونیستی در جهان مبنی بر تجزیه کشورهای اسلامی و از جمله در هفته‌های اخیر تمرکزی که آنها بر موضوع سودان و ایجاد جنگ داخلی و تجزیه این کشور دارند، نقش بر آب شود و توفیقی در این مسیر به دست نیاورند؛ همانگونه که در بحران‌های پیاپی در افغانستان، سوریه، عراق و برخی دیگر از جهان اسلام نتوانستند این نقشه خبیثانه خود را به نتیجه برسانند.

وی همچنین گفت: موضوع فلسطین همچنان مسئله و اولویت اصلی جهان اسلام است.

امیرعبداللهیان در ادامه سخنانش به دیدار با همتای عربستانی در ۲۷ خرداد ماه و در تهران اشاره کرد و افزود: ما با وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هفته گذشته در همین سالن، دیدار و گفت‌وگو داشتیم و اتفاق نظر داریم که جهان اسلام باید همچنان موضوع فلسطین را مسئله اصلی تلقی کند و نسبت به اقدامات رژیم آپارتاید اسرائیل آگاه و هشیار باشد و مانع تضعیف فلسطین بشود و نسبت به احقاق حقوق فلسطینی‌ها، دو کشور ایران و عربستان در کنار سایر کشورهای اسلامی که در منطقه و جهان نقش آفرینی می‌کنند، بتوانیم با صدایی قوی‌تر و رساتر به حمایت‌های خود از مردم مظلوم فلسطین ادامه دهیم.‌

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان با تأکید بر اینکه ما بر سیاست نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی ایران قویاً پایبند هستیم، گفت: معتقدیم در مسیر استقلال سیاسی، نه غرب و نه شرق را اجازه نخواهیم داد تا بر کشورمان، بر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و بر مردم ایران سیطره و سلطه‌ای داشته باشند، اما در مسیر منافع، همکاری و تعامل هم با شرق و هم با غرب رابطه خواهیم داشت و از توسعه مناسبات با شرق و غرب عالم استقبال می‌کنیم. تأکید می‌کنم ضمن ارتباط قوی با همه بخش‌های جهان، ولی جهان اسلام، منطقه و همسایگان اولویت مهم سیاست خارجی دولت ما به شمار می‌رود. بهترین‌ها را در این ایام برای شما و همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان در سراسر جهان آرزو دارم.

گفتنی است؛ حسین امیرعبداللهیان همچنین چهارشنبه شب در آستانه عید سعید قربان با ارسال پیام‌های تبریک جداگانه خطاب به وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در مناطق مختلف جهان، فرارسیدن عید بزرگ قربان را به همتایان خود و مسلمانان جهان تبریک گفت.

وزیر امور خارجه در پیام‌های ارسالی به همتایان خود در کشورهای اسلامی بر وحدت و همبستگی مسلمانان در مسیر تحقق آرمان‌های مشترک و پیشرفت جوامع اسلامی در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در پیامی توئیتری عید سعید قربان را تبریک گفت و افزود: عید قربان⁩ نقطه کمال بندگی و تجلی رحمت و فضل پروردگار است. ضمن تبریک این عید سعید به همه مسلمان و همتایانم در کشورهای اسلامی، از خداوند متعال، سعادت و سربلندی ملت‌های مسلمان را مسئلت دارم. امیدوارم با مساعی مشترک و اراده مشترک، روند مثبت اتحاد و همگرایی در جهان اسلام شتاب گیرد.

منبع: فارس

کد خبر 670262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.