از مصوبه‌ای که ۵۱ روز بعد منتشر شد تا نرخ دلار محصولات پتروشیمی/ رانت بورسی در اختیار خواص

در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی در بازار سرمایه روی داد و شاهد رفت و برگشت اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌هایی بودیم که یا پس از دو روز لغو می شد یا پس از ۵۱ روز به عموم سهامداران اطلاع‌رسانی می‌شد، در مجموع شاخص کل در این هفته حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ واحد افت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در یکی دو هفته گذشته رقابت بین خریداران و فروشندگان چندان نتیجه‌ای نداشت شاخص کل بورس بیشتر مسیر خنثی را طی می‌کرد، به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در هفته گذشته معتقد بودند که بازار در انتهای بازار قرار دارد و به زودی روند صعودی آن آغاز خواهد شد.

اما هفته معاملاتی جاری که از سوم تیرماه آغاز شد، هفته‌ای پر اتفاق بود و بازار تحت تأثیر اخبار متفاوتی قرار داشت. شاخص کل بورس در روز اول هفته با افت ۰.۵۲ درصدی، معادل ۱۱ هزار و ۲۸۲ واحد کاهش پیدا کرد، سهام کوچک هم در روز اول هفته دنبال سهام بزرگ حرکت کردند و شاخص هم وزن نیز در این روز سه هزار و ۱۷۱ افت کرد و ارزش معاملات نیز حدود پنج میلیون و ۳۰۰ همت بود، در مجموع روز اول معاملاتی، دماسنج اقتصاد کشور به رنگ قرمز درآمد و شاخص کل فرابورس نیز در روز سوم تیرماه ۱۷۹ واحد افت کرد.

اما روز یکشنبه _چهارم تیرماه_ بازار سبز رنگ بود و با رشد ۲۷ هزار واحدی در پله‌ی دو میلیون و ۱۸۹ هزار واحد قرار گرفت، در این روز تمام شاخص‌های بازار سرمایه به رنگ سبز درآمد و شاخص کل هم وزن نیز هفت هزار واحد رشد کرد، ارزش بازار و ارزش معاملات در این روز به ترتیب حدود هشت میلیون و ۳۴ همت و شش هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان بود. علت رشد بورس در این روز خبر مهمی بود که در رابطه به نرخ دلار محصولات نفتی به بازار مخابره شد و به همین علت سهام نفتی در دومین روز معاملاتی هفته سبز شدند و بازار را با خود همراه کردند.

جریان خبر مهم بازار از این قرار است که در روز اول هفته (شنبه سوم تیرماه) اطلاعیه‌ای بازار را تکان داد و این نوسان تا پایان هفته ادامه پیدا کرد، در این روز اعلام شد که نرخ دلار محصولات نفتی از این به بعد بر اساس نرخ نیمایی قیمت‌گذاری خواهد شد، به عبارت دیگر نرخ دلار محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی پیش از این دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بود اما با صدور این اطلاعیه این نرخ باید به نرخ نیمایی قیمت گذاری می‌شد، قابل ذکر است که میانگین معاملات دلار نیمایی حدود ۳۸ هزار تومان بود.

از مصوبه‌ای که ۵۱ روز بعد منتشر شد تا نرخ دلار محصولات پتروشیمی/ رانت بورسی در اختیار خواص

اما دو روز پس از انتشار این اطلاعیه، نرخ دلار قیمت گذاری محصولات نفتی که در روز سوم تیرماه اعلام شده بود لغو شد و مجدد به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت. البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی علت لغو نرخ جدید دلار را لزوم هماهنگی و یکسان بودن نرخ تسعیر ارز در محاسبات قیمت کل زنجیره خوراک و محصولات پتروشیمی دانست و اعلام کرد که قیمت پایه هفته آینده اعلام می‌شود.

در متن اطلاعیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمده است: با عنایت به اعلام قیمت فراورده‌های نفتی و خوراک های پالایشی بر اساس نرخ دلار ۳۷۹,۶۳۰ ریال در ابلاغیه شماره ۱۰۲۴۰ مورخ ۳ تیر ۱۴۰۲ انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت و لزوم هماهنگی و یکسان بودن نرخ تسعیر ارز در محاسبات قیمت کل زنجیره خوراک و محصولات پتروشیمی، مطابق تبصره ذیل ماده ۴ قیمت پایه محصولات پتروشیمی توسط این شرکت در هفته جاری اعلام نخواهد و پس از تعیین تکلیف این موضوع تا آخر هفته، یکشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

از مصوبه‌ای که ۵۱ روز بعد منتشر شد تا نرخ دلار محصولات پتروشیمی/ رانت بورسی در اختیار خواص

البته نرخ دلار محصولات نفتی و تغییرات آن در ۱۲ ماهه اخیر بالا و پایین زیادی را تجربه کرده است، بدین صورت که در اواخر سال گذشته نامه‌ای منتشر شده که در آن اعلام شده از ابتدای سال ۱۴۰۲ نرخ تسعیر ارز جهت تعیین قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی معادل میانگین نرخ تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی خواهد بود. بانک مرکزی در تاریخ چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۲ این نرخ را مجدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

روز دوشنبه _پنجم تیرماه_ شاخص کل بورس شش هزار و ۵۲۵ واحد رشد کرد، قابل ذکر است که در این روز شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر (کتوسعه ۱) در بورس عرضه شد، شاخص هم وزن نیز پنج هزار واحد رشد کرد و ارزش بازار به هشت میلیون و ۵۷ همت رسید.

در روز شش تیرماه، با توجه به لغو نرخ حدود ۳۸ هزار تومان برای قیمت گذاری محصولات نفتی و انتشار ابلاغیه ۵۱ روز قبل مبنی بر تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به هفت هزار تومان و به دنبال آن ریزش نمادهای پتروپالایشی، شاخص کل ۲۷ هزار واحد افت کرد، این افت دقیقاً معادل رشد شاخص کل در روز شنبه به علت افزایش نرخ دلار برای قیمت گذاری محصولات نفتی بود. شاخص هم وزن در این روز قرمز بود و پنج هزار و ۵۰۰ واحد افت کرد. در روز پایانی معاملات (هفتم تیرماه) شاخص کل ۱۴ هزار واحد افت کرد و شاخص کل هم وزن نیز چهار هزار واحد منفی شد تا ارزش بازار به هفت میلیون و ۹۰۱ همت برسد.

اما ششم تیرماه یک اتفاق مهم بازار را تحت تأثیر قرار داد و انتشار یک خبر بازار را ملتهب کرد، قضیه از این قرار است که در این روز ابلاغیه تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش آن به هفت هزار تومان، آن هم در شرایطی که این ابلاغیه یعنی ۱۷ اردیبهشت ماه (روزی که شاخص کل ۹۵ هزار واحد افت کرد) صادر شده، در فضای مجازی دست به دست شد. گفتنی است که شاخص کل بورس در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه نیز ۱۲۵ هزار واحد افت کرد.

از مصوبه‌ای که ۵۱ روز بعد منتشر شد تا نرخ دلار محصولات پتروشیمی/ رانت بورسی در اختیار خواص

قابل ذکر است که در اواسط اردیبهشت ماه شاخص کل بورس در وضعیت مناسبی و کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار داشت و دقیقاً در تاریخ ابلاغیه مذکور، ریزش بازار آغاز شد و در مجموع شاخص کل بورس از آن تاریخ نزدیک به ۲۵۰ هزار واحد افت کرد.

از مصوبه‌ای که ۵۱ روز بعد منتشر شد تا نرخ دلار محصولات پتروشیمی/ رانت بورسی در اختیار خواص

شفاف سازی وزیر اقتصاد در خصوص این ابلاغیه

سید احسان خاندوزی صبح چهارشنبه (هفتم تیرماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: مسئله قیمت گذاری نرخ خوراک در سال ۱۴۰۲ چند نوبت در هیئت دولت مطرح شده است. یک نوبت، پیشنهاد ۷ هزار تومانی برای سقف قیمت در دوران ریاست میرکاظمی بر سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که دولت به جمع‌بندی نرسید.

وی افزود: این موضوع مجدداً در ۱۷ اردیبهشت امسال در هیئت دولت مطرح شد. بررسی این پیشنهاد و عوارض و پیامدهای آن به کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها موکول شد.

وزیر اقتصاد گفت: نتیجه این کارگروه در اواخر خرداد ماه به هیئت دولت اعلام شد. با توجه به اعلام نتیجه کارگروه در اواخر خرداد، مصوبه نهایی هیئت دولت ۲۹ خرداد توسط مخبر ابلاغ شد. در این فاصله یعنی ۱۹ اردیبهشت ماه روز پس از برگزاری جلسه اول هیئت دولت، بهادری جهرمی به سازمان برنامه گفت که سریع‌تر نتیجه کارگروه را به دولت اعلام کنند.

خاندوزی افزود: ۳۰ اردیبهشت ماه حسینی‌پور معاون بهادری‌جهرمی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه این موضوع را اعلام کند. نهایتاً این کارگروه نتیجه بررسی خود را اواخر خرداد ماه اعلام کرد و در ۲۹ خرداد ماه مصوبه نهایی دولت توسط معاون اول ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: اصل طرح قیمت‌ها قبل از دوره جدید سازمان برنامه وجود داشته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: وزیر نفت جلسات متعددی با شرکت‌های پتروشیمی درباره این نرخ داشت تا رضایت آن‌ها را جلب کند. جز در حوزه متانولی‌ها بخشی از پتروشیمی‌های ما در حوزه اوره آمونیاک دچار مشکل سودآوری هستند که دولت برای آنها عدد ۱۰ درصدی را نسبت به سایر پتروشیمی‌ها در نظر گرفته بود. بنابراین؛ طرح مسئله اطلاع انجمن‌های تخصصی این حوزه از چند ماه گذشته وجود داشته است.

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خطاب به شرکت‌ها: شفاف سازی کنید

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نامه‌ای خطاب به شرکت‌ها خواستار شفاف‌سازی درباره اخبار و شایعات منتشر شده در خصوص نرخ گاز خوراک و سوخت در سال ۱۴۰۲ شد.

وی از شرکت‌های مشمول خواست که در اجرای مفاد دستورالعمل اجرای افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، در صورت هر گونه تغییر در نرخ گاز خوراک یا سوخت دارای آثار مالی با اهمیت بر نتایج عملکرد شرکت، مراتب را در اسرع وقت به همراه آثار مالی مربوطه به نحو مقتضی افشا کنند.

نامه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: به داد صنعت پتروشیمی برسید

از مصوبه‌ای که ۵۱ روز بعد منتشر شد تا نرخ دلار محصولات پتروشیمی/ رانت بورسی در اختیار خواص

خلاصه بازار

همانطور که در جدول زیر مشخص است، با اتفاقاتی که در طول هفته افتاد، شاخص کل در مجموع ۲۰ هزار و ۴۷۴ واحد افت کرد.

روز هفته شاخص کل
شنبه ۱۱,۲۸۲-
یکشنبه ۲۷,۰۱۵
دوشنبه ۶,۵۲۵
سه‌شنبه ۲۷,۹۲۳-
چهارشنبه ۱۴,۸۰۹-
عملکرد هفتگی شاخص کل بورس ۲۰,۴۷۴-

تغییرات مداوم نرخ دلار محصولات نفتی و خوراک نااطمینانی زیادی به بازار منتقل می‌کند ریسک را برای معامله گران افزایش می‌دهد، زیرا از تصمیمات لحظه‌ای می‌توان برداشت کرد دولت در هر لحظه تصمیمات جدیدی برای نرخ ارز در نظر خواهد گرفت و این نااطمینانی می‌تواند منجر به خروج سرمایه از بورس و ورود به بازارهای نامولد شود، همچنین این سیاست‌ها در سوددهی شرکت‌ها تأثیر بسزایی دارد.

موضوع مهم‌تر ابلاغیه‌ای است که ۵۱ روز قبل بدون آنکه اغلب سهامداران بدانند موجب ریزش بازار ۲۷۰ هزار واحدی بازار شد، اظهارات از این قرار است که برخی اطلاعات در بازار سرمایه به دست افراد ویژه می‌رسد و اینگونه سهامدارانی که از اطلاعات نهانی خبردار نیستند ضرر می‌کنند و در مجموع این رانت بورسی در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد.

کد خبر 670214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.