ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان / چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به ابتلا به تب کریمه کنگو در اصفهان، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.

سیدمهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به وجود حساسیت بسیار بالا در خصوص قربانی کردن دام در روز عید قربان، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی استان برنامه‌های خاصی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه نظارت بر نحوه کشتار دام بر عهده فعالان حوزه دامپزشکی و نظارت بر مراکز ذبح دام، بر عهده گروه‌های بهداشت محیط دانشگاه است. افزود: خطر درجه اول کشتار غیرقانونی و ذبح غیر بهداشتی دام، ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در پی دارد.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: در صورت انجام کشتار غیربهداشتی یا غیرقانونی، هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد استفاده‌کننده از گوشت یا ذابح دام به این بیماری مبتلا نشود.

وی با اشاره به اینکه در طول سال جاری نیز به‌رغم اطلاع‌رسانی‌های انجام شده مواردی از ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان گزارش شده است، ادامه داد: خطر این بیماری بسیار جدی و پیشگیری از ابتلاء به آن، حائز اهمیت است.

میرجهانیان گفت: به منظور پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، موارد ایمنی حین کشتار باید مدنظر قرار گیرد و گوشت دام پیش از استفاده و مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده ذابح دام از دستکش، اضافه کرد: تماس لاشه دام با قسمت دارای زخم یا خراش بدن افراد می‌تواند خطرناک تلقی شود و آلایش دام مانند جگر نیز پیش از مصرف حداقل باید ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شوند.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: نظارت و سرکشی مستقیم بر مراکز کشتار دام، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی، از جمله اقدامات انجام شده در چند روز اخیر است. در صورتی که فردی علائم ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو را داشته باشد باید بلافاصله و در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کند تا فرایند درمان آغاز شود.

کد خبر 670213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.