ماجرای میانکاله به کجا رسید؟

طی روزهای گذشته بحث احداث طرح پتروشیمی در میانکاله و فنس‌کشی آن مطرح شده بود که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت، این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده که دیگر پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روزی است که پتروشیمی میانکاله دوباره خبرساز شده است، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان‌دهنده فنس‌کشی در محدوده امیرآباد میانکاله است و با دیگر توجهات را به این ذخیره‌گاه زیست‌کره معطوف کرده است.

ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در سال ۱۳۵۵ به تأیید یونسکو رسیده است و هرگونه بهره‌برداری از این مناطق باید مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست باشد و در غیر این صورت از فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره دنیا حذف خواهد شد.

پیش‌تر نیز پروژه پتروشیمی میانکاله با انتقاد سازمان محیط زیست مواجه شد و علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اسفندماه سال گذشته در واکنش به آن گفته بود: احداث کارخانه پتروشیمی در شهرستان بهشهر که در چند کیلومتری منطقه میانکاله قرار دارد، بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست امکان‌پذیر نیست و سازمان تا زمانی که این کارخانه مجوز زیست‌محیطی نگیرد، جلوی احداث آن خواهد ایستاد.

دیگر پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه از نظر ما دیگر پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد، اظهار کرد: از لحاظ علمی، اقتصادی و نقشه آمایش استان این پروژه قابل اجرا نیست، از این‌رو باید گفت پروژه‌ای به نام میانکاله دیگر وجود ندارد، چراکه هیچ‌گونه مجوزی برای آن داده نشده است.

وی افزود: هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. تخلف انجام می‌شود. ما از دستگاه‌های قضائی استان، هم دادستانی و هم مجموعه قضائی استان می‌خواهیم که این کار از بعد قضائی دنبال شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این پرسش که مگر پروژه میانکاله به نتیجه نرسیده بود؟ تصریح کرد: نمی‌خواهم نبش قبر کنم، این پروژه از نظر ما تمام شده است.

احداث پتروشیمی در میانکاله مغایر با قوانین جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره است

سال گذشته محمود یزدان‌دوست، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی با بیان اینکه احداث پتروشیمی در میانکاله مغایر با قوانین جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره است، اظهار کرد: اگر صنعت پتروشیمی در آنجا احداث شود، این ذخیره‌گاه از فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره دنیا حذف خواهد شد.

وی درباره رد مجوز زیست‌محیطی پروژه احداث پتروشیمی میانکاله افزود: پروژه‌ای که برای ارزیابی زیست‌محیطی به ما پیشنهاد شده دارای دو فاز است که فاز اول آن در استان مازندران و فاز دوم در استان سمنان قرار دارد؛ در فاز اول، گاز متان به پروپیلن تبدیل و پس از انتقال به استان سمنان با یک خط لوله به طول ۲۰۰ کیلومتر در فاز دوم به محصول نهایی پروژه که همان پلی پروپیلن است، تبدیل می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی با رد این ادعا که سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال گرفتن این پروژه از استان مازندران و انتقال آن به استان سمنان است، تاکید کرد: با احداث پروژه پتروشیمی در داخل ذخیره‌گاه زیست‌کره مشکل داریم و مطابق قوانین و مقررات جهانی حاکم بر ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره قادر به صدور مجوز برای چنین صنعتی در داخل ذخیره‌گاه زیست‌کره نیستیم.

وی اضافه کرد: ما در هیچ ذخیره‌گاه زیست‌کره مجاز به انجام مطالعات زیست‌محیطی نیستیم، بنابراین صدور مجوز برای پروژه پتروشیمی میانکاله از اساس غیرممکن است و دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ‌وجه برای آن مجوزی صادر نخواهد کرد، چون با قوانین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره مغایرت دارد و اگر صنعت پتروشیمی بخواهد در آنجا احداث شود، این ذخیره‌گاه از فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست کره دنیا حذف خواهد شد.

کد خبر 670074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.