جزئیات روش اهدای نذورات و قربانی خیران به نیازمندان

هرساله با فرارسیدن عید قربان، مسلمانان گوسفند قربانی می‌کنند، از این رو امسال نیز نذورات در قالب کمک خیران به نیازمندان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اعطا می‌شود.

به گزارش ایمنا، تمام مسلمانان در عید قربان مکلف به قربانی کردن هستند با این تفاوت که در بین اهل سنت قربانی کردن واجب بوده اما برای شیعیان مستحب مؤکد است؛ قربانی کردن از زمان حضرت ابراهیم (ع) به صورت رسمی از سوی پروردگار وارد ادیان شد. از نخستین انبیا الهی یعنی حضرت نوح حتی موضوع قربانی وجود داشت چراکه به مسلخ بردن فرزند توسط حضرت ابراهیم نشان از آشنایی این نبی الهی با رسوم قربانی بود.

قربانی کردن شتر، گاو و گوسفند در اسلام آمده است. هرچند گاهی حیوانات دیگری نیز قربانی می‌کنند اما این حیوانات در حکم قربانی نیستند. به عنوان مثال ذبح مرغ، خروس و پرندگان و برخی حیوانات اهلی دیگر حکم قربانی را ندارد اما با توجه به خرافاتی که گفته می‌شود ریختن خونی مهم است اقدام به این دسته از قربانی‌ها می‌کنند.

قربانی یکی از شکرگزاری‌ها به درگاه خداوند است و سه حیوانی که قربانی می‌شوند از حیواناتی هستند که به انسان خدمت می‌کنند، بنابراین با قربانی کردن این احشام، انسان پا بر هوس خود می‌گذارد و حیوانی که برایش سودمند است را در راه خدا قربانی می‌کند، مسلمانان با قربانی کردن ثابت می‌کنند که در راه خداوند با تمام توان مالی در مراسم عبادی در خدمت هستند.

تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانواده بهزیستی از اهداف پویش عید تا عید

علی ربوبی، رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی هر ساله در ایام اعیاد ماه ذی‌الحجه پویش عید تا عید را از عید قربان تا عید غدیر با هدف جلب مشارکت خیران و نیکوکاران در اقصی نقاط کشور برگزار می‌کند، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف از برگزاری این پویش تأمین بخشی از نیازمندی‌های معیشتی خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی در استان‌ها است.

وی افزود: در این پویش خیران و نیکوکاران می‌توانند نذورات و قربانی خود را از طریق ادارات کل بهزیستی استان‌ها، ادارات بهزیستی شهرستان‌ها و همچنین مؤسسه‌های خیریه تحت نظارت بهزیستی به جامعه هدف بهزیستی اهدا کنند.

رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته در این ایام ۹۳ میلیارد تومان مشارکت نقدی و غیرنقدی داشتیم، تصریح کرد: امید است با همراهی و همیاری مردم امسال نیز از این مشارکت نیکوکاران استفاده کنیم.

وی با اعلام روش‌های مشارکت در این اعیاد، گفت: خیران می‌توانند مشارکت‌های نقدی خود را در این پویش از طریق ارسال کد دستوری #۱۲۳* یا واریز وجه به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۰۷۰۷۰۷۵ یا از طریق نرم‌افزار موبایلی ۷۲۴ به سازمان بهزیستی کشور و افراد تحت پوشش اهداء کنند.

اعلام روش‌های مشارکت مردمی در پویش "نذر قربانی"

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اعلام روش‌های حضور مردم در پویش نذر قربانی، اظهار کرد: نذر قربانی همزمان با عید سعید قربان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: این طرح با همراهی مردم نیکوکار در قربانگاه‌های سراسر کشور و با محوریت مسجد جمکران در استان قم اجرا خواهد شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) با دعوت از مردم و خیران برای مشارکت در این طرح، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند از طریق اهدای گوشت قربانی یا به صورت نقدی در این طرح ملی که با هدف کمک به نیازمندان برگزار می‌شود، مشارکت کنند.

وی با اعلام روش‌های مشارکت مردم در پویش ملی نذر قربانی، ادامه داد: شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۷۷۵۳۶ کد #۱۲* و #۸۸۷۷* به منظور جذب کمک‌های مردمی در عید قربان پیش‌بینی شده است.

آسوده اضافه کرد: همچنین مراکز نیکوکاری و دفاتر کمیته امداد در سراسر کشور، در روز عید سعید قربان آماده جمع‌آوری کمک‌های مردم نیکوکار برای خانواده‌های نیازمند هستند.

استقرار ۴۵۰ پایگاه امداد و نیکوکاری برای جمع‌آوری نذورات

طی روزهای گذشته کریم زارع، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نیکوکاران همزمان با عید سعید قربان می‌توانند در حد توان مالی خود با اهدای نذر قربانی یا کمک نقدی برای حمایت از مددجویان اقدام کنند، اظهار کرد: درحال‌حاضر حدود ۱۲۵ هزار خانوار، تحت پوشش این نهاد هستند و این ایام، ظرفیت خوبی برای مساعدت خیران در تأمین گوشت قرمز خانواده‌های نیازمند را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به محل برپایی پایگاه‌ها و مراکز ذبح قربانی در عید قربان، افزود: سال جاری در شش مرکز سطح شهر اصفهان و سه شهرستان فلاورجان، برخوار و شاهین‌شهر، پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی و قربانگاه‌ها با همکاری سازمان دامپزشکی و نظارت ناظران ذبح شرعی برای رفاه حال نیکوکاران اصفهانی برپا خواهد بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به اینکه قیمت دام ارائه شده در این قربانگاه‌ها بر اساس نرخ مصوب خواهد بود، تصریح کرد: نیکوکاران می‌توانند در حد توان مالی با اهدای کمک نقدی یا در صورت تمایل اهدای بخشی از قربانی خود، در راستای کمک به مددجویان این نهاد اقدام کنند.

وی با تاکید بر استقرار ۴۵۰ پایگاه امداد و مراکز نیکوکاری برای جمع‌آوری نذورات مردمی در ایام عید سعید قربان، ادامه داد: افزون بر جمع‌آوری نذورات غیرنقدی افراد شامل گوسفند زنده و گوشت گرم، نذورات نقدی خیران از طریق شماره‌گیری کد #۰۳۱*۸۸۷۷* یا واریز به شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۰۰۰۲۵۰۹ نزد بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز جمع‌آوری و به نیابت از ایشان، گوسفند، ذبح و گوشت قربانی بین مددجویان تحت حمایت توزیع خواهد شد.

کد خبر 670069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.