اصفهان به عشق علی غدیرستان می‌شود

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برنامه‌ها و فعالیت‌های شاخص شهرداری اصفهان در عید غدیر را تشریح کرد.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همچون سال گذشته توسعه و حمایت جدی از برنامه‌های مردمی در شهر اصفهان را در دستور کار خود قرار داده است تا ان‌شاءالله شاهد این باشیم که امسال نیز شهر اصفهان به غدیرستان تبدیل شود.

وی افزود: در همین راستا این معاونت، اجرای برخی برنامه‌ها و جشن‌ها را به مناسبت عید سعید غدیر خم برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کرده است، چراکه سیاست کلی این معاونت در اجرای جشن‌ها و مراسم ویژه غدیر، حمایت از مجموعه‌های مردمی خواهد بود که به پاسداشت این عید بزرگ می‌پردازند و جشن‌های مختلفی را در سطح شهر رقم خواهند زد.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اتفاقی که با این نوع سیاست‌گذاری و این نوع نگاه در سال گذشته رخ داد، این بود که شهر اصفهان با برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای متنوع با محوریت غدیر، در سطح کشور شناخته و یکی از شاخص‌ترین کلان‌شهرهای کشور در این حوزه معرفی شد.

وی با اشاره به تنوع و تعدد برنامه‌های غدیر در سال گذشته یادآور شد: سال گذشته شهروندانی که در مناطق مختلف سطح شهر تردد می‌کردند، حال و هوای جشن‌های متعدد با محوریت غدیر را حس کردند تا آنجا که شاید چنین حس و حالی را صرفاً سال‌های پیش‌تر و فقط در مناسبت‌هایی همچون ایام نیمه شعبان تجربه کرده بودند.

امامی خاطرنشان کرد: فراخوانی که برای حمایت از مجموعه‌های مختلف در سطح شهر برای ایام غدیر سال جاری منتشر شد، ناظر بر همین رویکرد است، به‌طوری‌که حمایت این سازمان فقط مربوط به مجموعه‌هایی خواهد بود که برنامه‌های مربوط به بزرگداشت این عید سعید را به فضاهای عمومی داخل شهر بیاورند و به‌جای اینکه در محیط‌های دربسته به جشن و شادی بپردازن، د همان برنامه را در سطح محلات یا گذرگاه‌های اصلی سطح شهر اجرا کنند.

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر یک مسجد بخواهد حتی پک پذیرایی ساده‌ای را به مناسبت عید غدیر بین نمازگزاران خود توزیع کند، می‌تواند همین اقدام را در محیط بیرون از شبستان خود و در فضای عمومی محله انجام دهد که در این صورت به‌طورقطع جمع این اتفاق‌های کوچک و بزرگ به ایجاد حال و هوای ویژه در شهر برای بزرگداشت این ایام کمک زیادی خواهد کرد.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه کرد: امیدواریم این اتفاق و رویکرد همچون سال گذشته تکرار شود و تعظیم شعائری که همه ما در این ایام به دنبال آن هستیم در شهرمان رقم بخورد و شهرمان حال و هوای غدیرستان پیدا کند.

وی از اعلام آمادگی تعداد قابل‌توجهی از مجموعه‌های فرهنگی و مردمی برای مشارکت در فراخوان غدیر خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۶۰۰ مجموعه فرهنگی برای شرکت در این فراخوان اعلام آمادگی کرده‌اند تا جشن‌ها، مواکب، برنامه‌ها و اتفاقاتی که قرار است در این ایام رقم بزنند را در دل محلات برگزار کنند.

امامی گفت: این معاونت با محوریت بخشی از شخصیت‌های حقیقی و مردمی علاقه‌مند به ساحت مقدس امیرالمومنین (ع)، به دنبال این است که به‌غیر از جشن‌های متعدد و متکثری که در دل محلات رقم می‌خورد، در هر منطقه حداقل دو یا سه رویداد شاخص شهری در عرصه‌های اصلی و پرتردد منطقه اجرا کند.

وی تأکید کرد: به این ترتیب ۳۰ تا ۵۰ عنوان جشن بزرگ و شاخص شهری بدون دخالت شهرداری رقم خواهد خورد و سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان صرفاً تسهیل‌گر و مساعدت‌کننده این اقدامات خواهد بود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: به‌عنوان‌مثال سال گذشته یکی از مجموعه‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی فعال شهر در ضلع جنوبی پل خواجو جشنی بزرگ به مدت ۱۰ شب و باکیفیت بسیار بالا برگزار کرد یا یکی دیگر از این هیئات در میدان امام (ره) اقدام به برگزاری جشن بزرگی در چند شب کرد که امیدواریم با مساعدت بیشتر، این نوع اقدامات و جشن‌ها را شاهد باشیم و این جنس رخدادها را برای سال جاری در همه مناطق و در مجموع به ۳۰ تا ۵۰ عنوان افزایش دهیم.

وی افزود: این مهم با حمایت هیئت‌های مذهبی که آمادگی دارند، انجام خواهد شد و معاونت اجتماعی سازمان از این مجموعه‌ها حمایت‌های بیشتری خواهد داشت.

امامی با اشاره به اینکه برنامه‌های غدیر با محوریت فعلان مردمی علاقه‌مند به احیای عید الله‌اکبر انجام می‌شود، تأکید کرد: در برنامه‌های امسال، بدون دخالت شهرداری اصفهان، یک جریان مردمی را، نهادی مردمی ارزیابی و نظارت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر برنامه‌های فوق، اداره رویدادهای معاونت اجتماعی نیز برنامه شهری خود را با عنوان «با غدیر» در دستور کار دارد تا به مناسبت این عید سعید، به مدت پنج شب، از دوازدهم تا شانزدهم تیرماه با همکاری معاونت فرهنگی منطقه ۴ شهرداری اصفهان این رویداد را برگزار کند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تأکید بر ترویج فرهنگ "هدیه دادن" شهروندان به یکدیگر به‌ویژه در بین کودکان و نسل نوجوان گفت: این معاونت بر ترویج این فرهنگِ حسنه در ایام غدیر تأکیدات فراوانی دارد، چراکه عید غدیر از همه جهات بزرگ‌ترین عید برای ما محسوب می‌شود و به همین دلیل تلاش برای توسعه فرهنگ هدیه دادن در این ایام رسالت ویژه تابلوهای فرهنگ شهروندی ما خواهد بود.

وی با اشاره به هشتگ "به عشق علی" به‌عنوان کلیدواژه اصلی فضای فرهنگی شهر در ایام دهه ولایت گفت: امیدواریم تک‌تک شهروندان اصفهانی در این ایام به عشق امیرالمومنین (ع) هدیه‌ای از طرف خود برای دوستان، اقوام و یا شهروندان هم شهری خود تدارک دیده، به سبب آن باعث تلطیف قلوب و گسترش مهربانی در جامعه به عشق مولای متقیان شوند، هرچند آن هدیه ناچیز بوده و حتی ممکن است از جنس یک خدمت بدون مزد و منت باشد.

کد خبر 670060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.