برای ثبت‌نام گذرنامه زیارتی به کجا مراجعه کنیم؟ + هزینه و زمان صدور

گذرنامه موقت یا برگه گذر موقت اربعین، پاسپورتی است که از شرایط آن می‌توان به موقت و برای ایام اربعین بودن و استفاده شدن تنها جهت مسافرت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین اشاره کرد. طبق اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، ثبت‌نام «گذرنامه زیارتی» زائران اربعین حسینی (ع) از اول محرم آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدور گذرنامه‌های زیارتی در آستانه فرارسیدن ایام محرم و اربعین حسینی به منظور فراهم شدن شرایط برای تردد بهتر زائران حسینی در دستور کار مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد و از مباحث حائز اهمیتی است که افراد نیز باید نسبت به مدیریت زمان در خصوص آن اهتمام داشته باشند.

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا با اشاره به آخرین جزئیات ثبت درخواست گذرنامه زیارتی اظهار کرد: در راستای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی (ع)، گذرنامه زیارتی طراحی شده، در حال طی کردن مراحل آزمایشی است و از اول محرم به مرحله صدور انبوه می‌رسد.

وی افزود: متقاضیان دریافت و صدور گذرنامه زیارتی می‌توانند از دو طریق درخواست خود را ثبت کنند؛ شیوه اول به این صورت است که متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه پلیس من و درج اطلاعات خواسته شده در آن سامانه، درخواست خود را ثبت و در نهایت بعد از صدور و چاپ گذرنامه، آن را از طریق پست دریافت کنند. در روش دوم نیز افراد با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ و ثبت درخواست خود، تقاضای گذرنامه زیارتی را ثبت کنند که پس از صدور به آدرس متقاضی با پست ارسال می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا با بیان اینکه تمام تلاش و سعی مأموران پلیس گذرنامه بر این است که در اسرع وقت این گذرنامه صادر شود، تصریح کرد: اولویت این است که گذرنامه زیارتی در کمترین زمان ممکن چاپ شود و به دست متقاضی برسد.

وی ادامه داد: گذرنامه‌های بین‌المللی، دارای اعتبار را برای تمام سفرهای خارجی است، اما گذرنامه زیارتی برای افرادی که تنها قصد سفر زیارتی به عتبات عالیات را دارند، طراحی و به مرحله اجرا رسیده است.

سردار ذوالقدری گفت: قیمت این گذرنامه‌ها به مراتب کمتر از هزینه گذرنامه بین‌المللی است و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت آنها است؛ البته قیمت نهایی گذرنامه زیارتی به‌زودی و در جلسه وزارت کشور تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: پلیس گذرنامه، در سال جاری برای افرادی که گذرنامه آنها کمتر از شش ماه اعتبار دارد، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار پیامک به افراد ارسال کرده است و به زائرانی که در سه سال گذشته در اربعین حسینی (ع) به عتبات عالیات سفر داشته و در حال حاضر اعتبار گذرنامه آنها منقضی شده یا رو به اتمام است نیز پیامک ارسال شد و این افراد با دریافت پیامک پلیس گذرنامه، برای صدور گذرنامه جدید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کردند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا اظهار کرد: در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۵۵ درصد افزایش درخواست صدور گذرنامه داشتیم که این امر نشان می‌دهد بیشتر متقاضیان، گذرنامه‌های خود را دریافت کرده‌اند. فرایند درخواست و صدور گذرنامه زیارتی مانند گذرنامه بین‌المللی است؛ در واقع همان مدارک و اطلاعات مورد نیاز است، اما اگر قرار باشد تغییراتی صورت بگیرد، از همان اول محرم در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به محض آغاز فرآیند ثبت‌نام گذرنامه زیارتی در اول محرم، مراتب از سوی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا متقاضیان و زائران بتوانند به موقع درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.

صدور بیش از ۶۱ هزار گذرنامه طی ۲ ماه ابتدای سال جاری

سرهنگ نعمت‌الله طاهرپور، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه اصفهان، اظهار کرد: طی دو ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۶۱ هزار جلد گذرنامه در استان اصفهان صادر شده است که با توجه به این تعداد، شاهد افزایش ۳۱ درصدی صدور گذرنامه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی درباره مدت زمان صدور گذرنامه افزود: درحال‌حاضر تحویل گذرنامه توسط پست از زمان تحویل مدارک صدور گذرنامه به دفاتر پلیس +۱۰، حدود یک هفته زمان می‌برد و با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر، در پی افزایش تقاضای صدور گذرنامه، مدت زمان تحویل آن طولانی‌تر می‌شود.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه استان اصفهان تصریح کرد: زائران و افرادی که در ایام آتی قصد سفر به خارج از کشور دارند، درخواست صدور گذرنامه خود را به لحظات آخر موکول نکنند و از اکنون نسبت به پیگیری صدور گذرنامه خود در دفاتر مربوطه اقدام کنند.

وی با اشاره به آمار افرادی که امسال عازم سرزمین وحی هستند، ادامه داد: در حج تمتع سال جاری حدود ۷۴۴۰ زائر از استان اصفهان و ۳۶۰ زائر از استان چهارمحال و بختیاری در قالب ۳۴ و سه کاروان (به‌طور کلی ۳۷ کاروان) توسط ۳۲ پرواز از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان رهسپار سرزمین وحی می‌شوند.

سرهنگ طاهرپور خاطرنشان کرد: در راستای تسهیل در صدور گذرنامه ویژه اربعین، تفاهم لازم با دولت عراق صورت گرفته و مراحل تکمیل شدن آن، تحت پیگیری است و مراتب این موضوع به محض عملیاتی شدن، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 670050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.