چگونه می‌توان از ابتلا به تب کریمه کنگو جلوگیری کرد؟

کارشناس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو از راه گزش «کنه» آلوده، از راه له کردن کنه آلوده در دست یا روی بدن، در اثر تماس مستقیم با گوشت، جگر، خون، ترشحات و دیگر بافت‌های دام آلوده، تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا منتقل می‌شود.

سعید آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال بین انسان و دام است، کریمه‌کنگو از راه گزش «کنه» آلوده، از راه له کردن کنه آلوده در دست یا روی بدن، در اثر تماس مستقیم با گوشت، جگر، خون، ترشحات و دیگر بافت‌های دام آلوده، تماس با ترشحات، خون و تنفس افراد مبتلا به این بیماری ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به توصیه‌های بهداشتی در رابطه با تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو افزود: افراد باید گوشت قرمز مصرفی را از مراکز مجاز عرضه تهیه کنند و هنگام خرید به مهر دامپزشکی ممهور بر گوشت دقت کنند، از کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه خودداری شود و گوشت دام تازه ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و دمای چهار درجه سانتی‌گراد، نگهداری شود، تغییرات شیمیایی که در طول این مدت در گوشت رخ می‌دهد، سبب از بین رفتن ویروس می‌شود، اما انجماد سبب از بین رفتن ویروس نمی‌شود.

کارشناس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: رعایت اصول ایمنی کار برای جلوگیری از ایجاد زخم و خراش‌های پوستی روی دست و استفاده از دستکش هنگام خرد کردن و شست‌وشوی گوشت لازم است.

وی گفت: از مصرف گوشت، جگر، دل و قلوه به صورت خام و نیم‌پز، خودداری و در صورت مراجعه به مناطق روستایی و داشتن سابقه تماس با دام زنده یا ترشحات و بافت‌های دام پس از کشتار یا کنه‌گزیدگی، چنانچه افراد نشانه‌هایی مانند تب ناگهانی، خستگی، گرفتگی و درد عضلانی، سردرد، درد پشت حدقه چشم، تهوع، استفراغ، ترس از نور، بی‌اشتهایی، دل‌درد و خون‌ریزی زیرجلدی را مشاهده کردند، به سرعت به مراکز بهداشت درمان مراجعه کنند.

آهنگران خاطرنشان کرد: شست‌وشو، سم‌پاشی و ضدعفونی وسیله‌های نقلیه که برای حمل‌ونقل دام زنده و پوست و بقایای آن استفاده می‌شود، ضروری است.

کد خبر 669895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.