برگزاری آیین بزرگداشت صائب تبریزی

رئیس دفتر تخصصی ادبیات و زبان شهرداری اصفهان (قلمستان) از برگزاری آیین بزرگداشت صائب تبریزی در آرامگاه این شاعر بزرگ ایرانی خبر داد.

الهه رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دفتر تخصصی ادبیات شهرداری اصفهان در نظر دارد، آئین بزرگداشت صائب تبریزی را در آرامگاه این شاعر بزرگ ایرانی برگزار کند.

وی افزود: این برنامه با همکاری شهرداری منطقه یک اصفهان روز جمعه، نهم تیرماه، ساعت ۲۰ هم‌زمان با روز بزرگداشت این شاعر بزرگ و غزل‌سرای ایرانی، برگزار خواهد شد.

رئیس دفتر تخصصی ادبیات و زبان شهرداری اصفهان تصریح کرد: این برنامه با اجرای سعید بیابانکی و با سخنرانی علیرضا قزوه همراه با اجرای موسیقی و شعرخوانی شاعران بنام اصفهانی که شعرهای آن‌ها متناسب با اشعار صائب تبریزی است، برگزار می‌شود، همچنین از شاعران جوانی که طی سال‌های اخیر به عرصه شعر قدم گذاشته‌اند نیز در این برنامه دعوت شده است.

برگزاری آیین بزرگداشت صائب تبریزی

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر با وجود شیوع بیماری کرونا، این مراسم که مورد توجه علاقه‌مندان به شعر فارسی بود با حضور بیش از ۳۰۰ نفر و با رعایت کامل موازین بهداشتی برگزار شد.

رضایی تصریح کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این آئین با حضور علاقه‌مندان برگزار و مورد استقبال خوب شهروندان قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، میرزا محمدعلی صائب‌تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال ۱۰۰۰ هجری قمری در اصفهان (و به روایتی در تبریز) زاده شد. در جوانی مانند اکثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه‌جهان شد. در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک‌الشعرایی شاه‌عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده‌ای از ارباب هنر گرد او جمع می‌شدند. وی در سال ۱۰۸۰ هجری قمری وفات یافت و در همین محل (باغ تکیه) در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شد.

کد خبر 669885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.