راهکار کاهش آلودگی هوا چیست؟

از آن جایی که طی سال‌های گذشته کلانشهرهای کشور به ویژه کلانشهرهای صنعتی با آلودگی هوا درگیرهستند، اکنون مهم‌ترین پیش‌نیاز برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا تخصیص بودجه و اعتبارات متناسب مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فصل زمستان آلاینده اصلی هوا ذرات PM۲.۵ هستند و حدود نیمی از روزهای پاییز و زمستان شاخص PM۲.۵ بالای ۱۰۰ قرار گرفته است، همچنین باید به این نکته توجه داشت که یکی از منابع مهم آلاینده pm ۲.۵ ذرات معلق طبیعی است و شرایط جغرافیایی ایران نیز به دلیل خشکی بیش از حد، سبب افزایش این ذرات می‌شود.

منابع متحرک با تولید ۴۵۳۷ تن ذرات میکرون، بیشترین سهم را در انتشار آلاینده‌ها دارند و بعد از آن صنایع با تولید ۱۸۶۴ تن، سهم دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

انتشار ذرات غیر اگزوزی (سایشی) خودروها از جمله منابع آلاینده‌ای بوده که کمتر بدان توجه شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد انتشار سایشی (ناشی از لاستیک چرخ و ترمز و کلاچ) بیش از ۱۰ برابر انتشار احتراقی است و ۴۸ درصد از انتشار ذرات معلق به انتشار سایشی برمی‌گردد.

افزایش روزهای ناسالم به دلیل جاری نبودن زاینده‌رود و وزش بادهای فصلی

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: اکنون با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود و وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه و پیش‌بینی‌ها از افزایش دما، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار، انتظار می‌رود تا پایان تابستان با افزایش روزهای ناسالم روبه‌رو شویم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سنجش کیفیت هوای اصفهان، ۱۷ روز روزهای ناسالم ناشی از گردوغبار را ثبت کرده است، افزود: کاهش بارندگی‌ها و خشکی رودخانه زاینده رود فعالیت کانون‌های گردوغبار را تشدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها و اخطارهای مدیریت بحران از عصر روز جمعه هفته گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها در سطح استان اصفهان مواجه شدیم، تصریح کرد: در روزهای اخیر، افزایش سرعت وزش باد در مناطق شمال، شرق و نقاط هم‌مرز استان‌های اصفهان و سمنان، انارک به ویژه کویر معلمان و کویر ریگ جن در این دو استان، منجر به خیزش گردوخاک، افزایش آلودگی هوا، ماندگاری ذرات گردوغبار، کاهش دید و کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان و سایر مناطق مستعد شده است.

وی ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار هکتار وسعت منطقه فرسایش بادی در ریگ جن استان اصفهان در مناطق شرق، بالاتر از چوپانان و انارک را تشکیل می‌دهد که وزش تندباد و بادهای شدید منجر به خیزش گردوغبار و افزایش ذرات گردوخاک از این مناطق شده است.

تابستان امسال گریزی از گرد و غبار نیست

شیشه‌فروش تصریح کرد: بازگشایی رودخانه زاینده‌رود طی دو ماهه امسال و بارندگی‌های مناسب بهمن و اسفندماه سال گذشته سبب تثبیت کانون‌های گردوغبار در مناطق مستعد شده بود، اما اکنون با نبود بارندگی‌ها، خشکی هوا و انباشت رسوبات، تندبادهای لحظه‌ای و وزش باد، خیزش گردوخاک را افزایش می‌دهد، به‌طوری که از عصر روز جمعه هفته گذشته شاهد تندبادها و گردوغبار در مناطق اردستان، خوروبیابانک، نائین، و شرق اصفهان همراه با کاهش دید و افزایش غلظت آلاینده‌ها بودیم.

وی گفت: بازگشایی رودخانه زاینده‌رود طی دو ماهه امسال و بارندگی‌های مناسب بهمن و اسفندماه سال گذشته سبب تثبیت کانون‌های گردوغبار در مناطق مستعد شده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تندبادها و وزش باد همراه با خیزش گردوغبار و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا طی روز گذشته اتوبان شرق و فرودگاه را هم تحت‌تأثیر قرار داده بود، خاطرنشان کرد: اکنون با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود و وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه و پیش‌بینی‌ها از افزایش دما، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار انتظار می‌رود که تا پایان تابستان با افزایش روزهای ناسالم روبه‌رو شویم.

وی ادامه داد: خشک شدن بستر رودخانه زاینده‌رود کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار را تشدید می‌کند که با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای منجر به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم می‌شود، لذا احیای زاینده‌رود در مسائل خشکسالی‌، فرونشست زمین و کنترل تشدید کانون‌های گردوغبار بسیار تأثیرگذار است.

راهکار کاهش آلودگی هوا، تخصیص بودجه و اعتبارات متناسب است

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس امروز -سه‌شنبه ششم تیرماه- در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مهم‌ترین پیش‌نیاز برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا تخصیص بودجه و اعتبارات متناسب است، با توجه به اینکه تعداد منابع آلاینده و وسعت درگیری با آلودگی هوا بالا است.

وی افزود: نظر به وضعیت حاد آلودگی هوا در کشور ایران، برای ساماندهی وضع پیش آمده و مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی به اجرای احکام قانونی به منظور کاهش آلودگی‌ها و اثرات مخرب آن، مجلس ابتدا در سال ۱۳۷۴ قانون "نحوه جلوگیری از آلودگی هوا" را تصویب کرد و بعد از آن با توجه به تغییرات صنعتی و اقلیمی و همچنین تغییرات کلانشهرها از نظر جغرافیایی و جمعیتی و شیوه شهرنشینی، قانون هوای پاک را در تاریخ بیست‌وپنجم تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب رساند و دستگاه‌های مختلف مکلف به اجرای احکام آن شدند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: اجرایی نشدن تمام و کمال احکام این قانون به این منجر شد که به عنوان مثال در کلانشهر تهران، مطابق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست تعداد روزهای پاک (از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا هجدهم دی‌ماه همان سال) از ۱۵ روز به دو روز در همان بازه زمانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقلیل پیدا کند.

وی ادامه داد: آلودگی هوا به هر عامل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های طبیعی جو را تغییر می‌دهد، وسایلی همچون سیستم‌های (سامانه‌ها) احتراق خانگی، وسایل نقلیه موتوری، تأسیسات صنعتی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها از جمله منابع رایج آلودگی هوا هستند و آلاینده‌های مهم بهداشت عمومی شامل ذرات معلق، مونوکسید کربن، ازن، دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد است.

خضریان اضافه کرد: کشور ایران طی سالیان اخیر رفته‌رفته به سمت کشورهای آلاینده جهان پیش رفته است و با میانگین غلظت سالانه ۳.۳۰ میکروگرم بر مترمکعب، در رتبه بیست و چهارم این طبقه‌بندی قرار دارد.

وی اظهار کرد: هرچند تغییرات جدی اقلیمی، خاصه در خاورمیانه و ایران در آینده، رعایت استانداردهای آلودگی را که برای محافظت از سلامت طراحی شده‌اند، دشوارتر خواهد کرد، اما توجه نکردن و عدم تمکین به احکام قانون مصوب در این خصوص، به طور قطع کشور را وارد چالش‌های جدی خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه اقدامات کمیسیون اصل نودم را ذیل سه عنوان کلی می‌توان برشمرد، گفت: در وهله نخست احصاء احکام قانونی مرتبط با موضوع آلودگی هوا و تعیین متولیان آنها و مکاتبه با دستگاه‌های متولی و درخواست ارائه گزارش عملکرد از آنها و تشکیل جلسات هماهنگی میان دستگاه‌ها؛ همچنین دریافت و بررسی گزارش نهادهای نظارتی و تحلیل آنها و در پی آن مطالبه از دستگاه‌های اجرایی و تدوین گزارش‌های نظارتی برای نمایندگان مجلس یا برای قرائت در صحن علنی مجلس از رصد عملکرد دستگاه‌های مرتبط، بیان موارد تخلف آنها، آسیب‌شناسی موضوع و ارائه پیشنهاد بوده است.

کد خبر 669875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.