کدام مدارس هنگام ثبت‌نام حق دریافت شهریه ندارند؟

شهریه مدرسه از اصلی‌ترین مباحث مورد بررسی و همواره یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، چرا که طی سال‌های اخیر، مسئله دریافت شهریه‌های مازاد از دانش‌آموزان در مدارس همواره چالش جدی خانواده‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل ثبت‌نام مدارس با تحویل گرفتن کارنامه سال تحصیلی آغاز می‌شود و برای دانش‌آموزانی که در آستانه ورود به پایه تحصیلی جدید یا جابه‌جایی در میان پایه‌ها هستند، یک دردسر تمام‌عیار است که با تکمیل ظرفیت مدارس محدوده و سرگردانی والدین برای یافتن نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت همراه است، گزینه نخست بیشتر والدین برای ثبت‌نام مدارس دولتی است و در این فصل با جست‌وجوی فراوان به دنبال یک مدرسه دولتی باکیفیت هستند، اما داستان تکراری شهریه مدارس دولتی که تنها باید هزینه کتاب و بیمه را از دانش آموزان دریافت کنند، سال‌ها است که چالش ثبت نام دانش‌آموزان شده اما این ممنوعیت تاکنون کمتر توسط مدارس جدی گرفته شده است.

بر این اساس با توجه به تاکید دولت بر عدم دریافت شهریه در مدارس دولتی، برخی از والدین می‌گویند؛ باز هم هنگام ثبت‌نام یا دریافت کارنامه مشروط به پرداخت شهریه است. مدیران هنگام ثبت‌نام ابتدا شهریه را دریافت می‌کنند سپس مراحل نام‌نویسی انجام می‌شود. به آموزش و پرورش که مراجعه می‌کنیم اظهار می‌کنند چنین چیزی درست نیست و هیچ مدرسه‌ای هم مجاز به دریافت شهریه نیست.

صحرایی: مدارس دولتی حق دریافت پول ثبت‌نام ندارند

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مدارس دولتی در صورت ثبت‌نام خارج از دستورالعمل‌ها، هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. دستورالعمل ثبت‌نام ابلاغ شده و ما باید مراقب اجرای آن باشیم.

وی افزود: مدارس دولتی در صورت ثبت‌نام خارج از دستورالعمل‌ها، هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. در صورت انجام فعالیت‌های فوق‌العاده، پس از اتمام فرآیند ثبت‌نام و با همکاری خانواده‌ها، باید مراتب را بررسی و اقدامات لازم را انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گاهی مدیران مدارس خانواده‌ها را ملزم به پرداخت کمک‌های مردمی برای دریافت کارنامه دانش‌آموزان می‌کنند، تصریح کرد: این کار خطا و به طور قطع خلاف قانون است.

الزامی برای مشارکت والدین در مدارس نداریم

مجتبی هاشمی، رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس برآوردها امسال حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز داشته باشیم، گفت: بخشی از این دانش‌آموزان از اتباع هستند بنابراین ممکن است این ارقام چندان دقیق نباشد.

وی افزود: ثبت‌نام دانش‌آموزان به دو شکل انجام می‌شود، نخست؛ ثبت‌نام میان پایه که اطلاعات دانش‌آموزان به صورت کامل در سامانه‌های آموزش و پرورش وجود دارد و اقدام آسان‌تری است. تلاش کردیم ثبت‌نام الکترونیکی به صورت کامل انجام شود البته منحصراً به دنبال ثبت‌نام الکترونیکی نخواهیم رفت، اما تمام سعی خود را برای افزایش میزان ثبت‌نام الکترونیکی خواهیم داشت.

رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ثبت‌نام الکترونیکی میان پایه را داشته باشیم که به صورت الکترونیکی توسط مدارس ثبت‌نام می‌شود. به استثنای دانش‌آموزانی که به دلیل تغییر محل سکونت یا تغییر محل کار والدین مدارس خود را تغییر داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول وابسته به متغیرهای پایگاه سنجش سلامت است، گفت: دانش‌آموزان پایه اول با سنجش بدو ورود ثبت‌نام خود را از آذر ماه آغاز کردند و تاکنون حدود ۱.۵ میلیون پیش ثبت‌نام پایه اول داشته‌ایم.

هاشمی ادامه داد: حدود ۵۰۲ هزار و ۶۱۳ نفر به صورت کلی در پایه هفتم و اول ابتدایی ثبت‌نام قطعی داشته‌اند که از این تعداد، مجموعاً ۸۱ هزار و ۸۰۲ دانش‌آموز در پایه هفتم ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان و تعیین محدوده ثبت‌نام دانش‌آموزان، اظهار کرد: امسال مقرر کردیم هر مدرسه در مرکز یک دایره، شعاع منطقه خود را پوشش دهد و دانش‌آموزان محدوده را به صورت شعاعی ثبت‌نام کند.

رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش افزود: یک تسهیل‌گری در بحث محدوده‌بندی مدارس برای دانش‌آموزان ایجاد کردیم تا آنها در مدارسی که نزدیک محل کار والدین خود ثبت‌نام کنند. کمیته‌هایی را ایجاد کردیم که وظیفه آنان تسهیل‌گری در امر ثبت‌نام است.

وی ادامه داد: اختیارهایی به ستادهای ثبت‌نام داده شده است که با حفظ خط قرمزها طوری عمل کنند که ظرفیت مدارس تا شهریورماه به نحوی پر نشود که اگر دانش‌آموزی در محدوده یک مدرسه ممتاز قرار داشت نتواند در آن مدرسه ثبت‌نام کند.

هاشمی با بیان اینکه برای ثبت‌نام مدارس باید راحت‌ترین شرایط را در نظر بگیریم، تصریح کرد: اگر برای ثبت‌نام در مدرسه سخت بگیریم دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند که جبران آن اصلاً آسان نیست اگر دانش‌آموزی از چرخه تحصیل باز بماند بازگرداندن آن کار بسیار سختی است.

وی با بیان اینکه الزامی برای مشارکت والدین در مدارس نداریم، گفت: هرگونه الزامی که شرایط ثبت‌نام را سخت کند از نظر ما غیرقابل قبول است. تعیین مبلغی برای ثبت‌نام به هیچ عنوان مورد قبول نیست و قطعاً پیگیری خواهد شد.

رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور دانش‌آموز در هنگام ثبت‌نام الزامی نیست، افزود: هر یک از والدین در زمان ثبت‌نام می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. مدارس دولتی عادی، هیئت امنایی و نمونه دولتی در هنگام ثبت‌نام حق دریافت وجه به جز پول کتاب و هزینه بیمه که همچنان سی هزار تومان سال گذشته است، ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مدارس غیردولتی، شاهد و سمپاد می‌توانند هنگام ثبت‌نام شهریه دریافت کنند هزینه مدارس سمپاد نصف شهریه مدارس غیردولتی همان منطقه است.

برخورد با دریافت وجه اجباری در زمان ثبت‌نام مدارس دولتی

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره دریافت اجباری وجه برای ثبت‌نام در مدارس دولتی، اظهار کرد: با هرگونه دریافت اجباری وجه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان صددرصد برخورد می‌شود مگر مبلغی که به عنوان هزینه بیمه و کتاب باید پرداخت شود که این هزینه پرداخت شده است، البته ما دوست داریم والدین به مدارس کمک کنند، اما اگر این کمک به عنوان شرط ثبت‌نام باشد باید جلوی آن گرفته شود.

وی در واکنش به گلایه برخی والدین از دریافت اجباری وجه، افزود: اگر موردی خاصی از تخلف وجود داشته باشد والدین می‌توانند موضوع را به آموزش و پرورش اعلام کنند که مرتبه اول به مدیران تذکر داده می‌شود و دفعات بعدی با آن‌ها برخورد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به برخورد با موارد حاد تخلف، ادامه داد: برخورد قانونی با موارد احتمالی تخلف باعث ایجاد بازدارندگی می‌شود، البته باید به این نکته توجه کرد که طی ۱۰ سال اخیر هیچ مبلغی به عنوان سرانه در اختیار مدارس قرار نگرفته بود و در دولت سیزدهم دوباره پرداخت سرانه به مدارس آغاز شده است اما این سرانه کافی نیست؛ به همین دلیل گاهی مدیران مدارس ناگزیر به استفاده از کمک والدین برای تأمین هزینه‌های مدرسه می‌شوند.

وی دریافت بدون ضابطه کمک به مدرسه را غیرقانونی دانست و تصریح کرد: برخی خانواده‌های نیازمند حتی برای پرداخت هزینه بیمه دانش‌آموزی دچار مشکل هستند از سوی دیگر نباید این برداشت نادرست ایجاد شود که کمک به مدرسه ضروری است؛ به عبارت دیگر اگر مدیری شرط ثبت‌نام را دریافت وجه از خانواده‌ها قرار دهد، این امر قانونی نیست و در صورت گزارش والدین یا بازرسان با متخلفان برخورد می‌شود.

ابراهیمی درباره برخورد سلیقه‌ای مدیران برخی مدارس در ثبت‌نام دانش‌آموزان، گفت: مهم‌ترین قانونی که در زمینه ثبت‌نام وجود دارد ممنوعیت دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام است، خانواده‌ها در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند از مدیر مدرسه شکایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر آمار تخلفات به طور تقریب کاهش یافته است، اما نمی‌توان درصد مشخصی در این زمینه اعلام کرد، یکی از دلایل کاهش تخلفات بازرسی‌های مداوم و پرداخت مبالغی به عنوان سرانه به مدارس است که در سال‌های گذشته در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت اما هنوز هم مبلغ سرانه جوابگوی نیاز مدارس نیست.

کد خبر 669874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.