تحقق اهداف «شهر خورشیدی» و «شهرداری خورشیدی» تا ۱۰ سال آینده

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان گفت: یک برنامه ۱۰ ساله تحت عنوان «شهرداری خورشیدی» طراحی و تدوین شده است که مطابق آن، شهرداری اصفهان باید در مدت ۱۰ سال، صددرصد میزان مصرف برق شهرداری که حدود ۲۲ مگاوات است را از طریق انرژی خورشیدی تأمین شود.

به گزارش ایمنا، سید مهدی حسینی با اشاره به نصب پنل‌های خورشیدی روی پشت بام‌های منازل، اظهار کرد: شهرداری اصفهان، شهر پیشتاز در توسعه انرژی‌های تجدید پذیر به لحاظ فرهنگ‌سازی و الگوسازی در این زمینه و در مقام اجرا و عمل است.

وی با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری، تاکید زیادی بر استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های تجدید پذیر در شهرداری شده است، گفت: بر این اساس توانستیم ظرفیت بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر شهرداری اصفهان را از ۶۰۰ کیلووات که طی ۱۵ سال گذشته انجام شده بود، در سال گذشته به ۲ برابر ارتقا دهیم.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پایان سال گذشته میزان تولید انرژی تجدید پذیر در شهرداری اصفهان از ۲.۵ درصد به پنج درصد از کل مصرف رسید، خاطرنشان کرد: طبق آمارها و اطلاعات، این ارقام نسبت به سایر کلان‌شهرهای کشور عدد قابل قبولی است.

وی اظهار کرد: سال گذشته برنامه ۱۰ ساله تحت عنوان «شهرداری خورشیدی» طراحی و تدوین شده است که مطابق آن شهرداری اصفهان باید در مدت ۱۰ سال، صددرصد میزان مصرف برق شهرداری که حدود ۲۲ مگاوات است را از طریق انرژی خورشیدی تأمین شود.

حسینی گفت: در سال جاری که سال دوم برنامه ۱۰ ساله «شهرداری خورشیدی» است، بر اساس اعتبارات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید ۱۰ درصد از برق کل مصرفی شهرداری از طریق انرژی تجدید پذیر تأمین شود.

وی ادامه داد: همزمان با این موضوع، اقدامات مؤثری در زمینه بهینه‌سازی مصرف هم صورت گرفته است که نتیجه آن کسب رتبه نخست برای شهرداری اصفهان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی بوده است.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان افزود: هدف از بهینه‌سازی مصرف انرژی توسط شهرداری اصفهان این بوده است که بتوانیم در ساعات اوج مصرف، به برق پایدار شهر برای شهروندان کمک کنیم.

طبق برآورد انجام شده، تعداد زیادی از بام منازل در شهر اصفهان، ظرفیت نصب نیروگاه‌های خورشیدی با مقیاس کوچک از ظرفیت تولید پنج تا ۲۰ کیلووات را دارد.

وی ادامه داد: در راستای اهمیت مدیریت شهری برای توسعه تولید و مصرف انرژی‌های تجدید پذیر در شهرداری اصفهان، برنامه‌ای هم بر این مبنا برای شهر اصفهان تدوین شد و میزان مصرف برق شهر اصفهان در ساعات اوج مصرف، حدود ۵۰۰ مگاوات است که عمدتاً در روزهای گرم تابستان این اتفاق رقم می‌خورد و لازم است با بهینه سازی و توسعه انرژی تجدید پذیر، از این عرصه عبور کرده تا شاهد کمترین میزان خاموشی برای منازل و صنایع باشیم.

حسینی با بیان اینکه در طرح «شهر خورشیدی» نیز که برای شهر اصفهان تدوین شده، سال ۱۴۰۲ اولین سال اجرای آن بوده است، گفت: هدف‌گذاری که در این طرح شده آن است که طی ۱۰ سال به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات مصرف برق شهر از طریق نصب نیروگاه‌های مقیاس کوچک بر بام منازل دست یابیم.

وی اظهار کرد: طبق برآورد انجام شده، تعداد زیادی از بام منازل در شهر اصفهان، ظرفیت نصب نیروگاه‌های خورشیدی با مقیاس کوچک از ظرفیت تولید پنج تا ۲۰ کیلووات را دارد.

مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری شهرداری اصفهان افزود: در شورای گفت‌وگوی استان با دبیری شهردار اصفهان، مقرر شد که امسال مجوز نصب این نیروگاه‌های مقیاس کوچک به دو هزار منزل مسکونی در شهر اصفهان همراه با وام‌های کم‌بهره یا حداقل بهره اعطا شود تا پنل‌های خورشیدی بر روی بام منازل نصب شود.

وی اظهار کرد: نصب پنل‌های خورشیدی بدین صورت است که به شبکه سراسری برق وصل شده و برق تولید شده به هر میزان (به نسبت وسعت بام منازل)، خریداری شده است که هم درآمدی برای مالک فراهم کرده و هم به شبکه توزیع برق کمک خواهد کرد.

حسینی عنوان کرد: این طرح منحصر به فرد و مهمی است که امیدواریم روند رو به بهبود را طی کند.

کد خبر 669797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.