کدام قاره بیشترین میزان اهدای خون و عضو را دارد؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از میان کشورهای سراسر دنیا، اروپایی‌ها بیشترین میزان اهدای خون و عضو را دارند که این امر آن‌ها را به زندگی‌بخش‌ترین مردمان جهان تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتقال خون و عضو از مهم‌ترین عوامل نجات‌بخش زندگی انسان‌ها است و سلامتی را بهبود می‌بخشد. این انتقال‌ها هر دو نقش مهمی در حفظ جان افرادی ایفا می‌کند که به آن نیاز دارند. بدون اهدای داوطلبانه خون و عضو دسترسی این افراد به سلامتی در عمل غیرممکن است. بسیاری از بیماران نیازمند به تزریق خون، دسترسی به‌موقع به خون سالم ندارند و عقاید بعضی جوامع در زمینه به خاک سپرده شدن جسد به‌صورت کامل و بدون کاستی از نجات جان بسیاری افراد پیشگیری می‌کند که با دریافت عضو سالم و جایگزینی آن با اعضای از کار افتاده خود می‌توانند زندگی جدیدی را آغاز کند، بنابراین تأمین خون سالم و کافی باید بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌ها و زیرساخت‌های مراقبت بهداشتی ملی هر کشور باشد و توسعه فرهنگ اهدای عضو می‌تواند سهم بسزایی در نجات اعضای جوامع ایفا کند.

کشورهایی با بیشترین و کم‌ترین میزان اهدای خون

بررسی کشورهایی با بیشترین تمایل به اهدای خون و عضو حاکی از آمار عجیب و غیرقابل انتظاری بود که نشان می‌داد بسیاری از کشورهای کوچک با جمعیت پایین در مقایسه با کشورهای بزرگ و پرجمعیتی همچون چین و هند تمایل بسیار بالاتری به اهدای خون و عضو خود دارند. در واقع هرچند کشورهای توسعه‌یافته که سیستم‌های بهداشتی و درمانی خوبی دارند، می‌توانند تقاضای خون خود را برآورده کنند، کشورهای در حال توسعه به‌رغم جمعیت چشمگیر خود معمولاً کمبودی جدی بین نیازها و منابع خون خود دارند.

مطابق با آمار سازمان جهانی بهداشت، از میان ۱۱۸.۵ میلیون خون اهدایی در سطح جهان ۴۰ درصد از محل کشورهای توسعه‌یافته‌ای تأمین شده است که تنها ۱۶ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است. در واقع بر اساس نمونه‌های جمع‌آوری‌شده، میانگین میزان اهدای خون در کشورهای پردرآمد ۳۱.۵، کشورهایی با درآمد متوسط ۱۶.۴ و در کشورهای کم‌درآمد تنها پنج نفر به ازای هر هزار نفر به‌دست آمده است. در این آمار مشخص شد که اروپایی‌ها بیشترین و جمهوری سودان کم‌ترین تمایل را به اهدای خون و عضو از خود نشان می‌دهند. جالب آن‌که در هند به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان تنها ۰.۷۶ نفر به ازای هر هزار نفر خون اهدا می‌کند. به این ترتیب اروپایی‌ها زندگی‌بخش‌ترین مردمان زمین به‌شمار می‌روند.

تمایل اروپایی‌ها به اهدای خون

بررسی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد که ۳۷ درصد از اروپایی‌ها خون خود را اهدا می‌کنند و اتریش با ۶۶ درصد، فرانسه با ۵۲ درصد و یونان و جمهوری قبرس با ۵۱ درصد اهدای خون، کشورهایی با بیشترین میزان اهدای خون در سراسر اروپا محسوب می‌شوند. بر اساس گزارش‌های به‌دست آمده در سال ۲۰۱۳ نیز، آلمان شاهد بیشترین تعداد اهداکنندگان خون بود و به ازای هر هزار نفر در آن ۵۷.۵۸ نفر خون خود را اهدا کردند. در این سال مردم قبرس با ۵۱.۳۳، مردم دانمارک با ۵۰.۸۰ و مردم سوئد با ۵۰ اهداکننده خون به ازای هر هزار نفر جایگاه‌های بعدی لیست را به خود اختصاص دادند.

استقبال اروپایی‌ها از اهدای عضو

امروزه بیش از نیمی از اروپایی‌ها مایل به اهدای عضو هستند. واضح‌تر این‌که ۴۰ درصد از آن‌ها تاکنون موضوع اهدا و پیوند اعضا را با خانواده‌های خود مطرح کرده‌اند و ۵۵ درصد از آن‌ها حاضرند اعضای بدن خود را پس از مرگ اهدا کنند. بالاترین میزان تمایل به اهدای عضو به ترتیب در سوئد با ۸۳ درصد، مالت با ۷۷ درصد و فنلاند و بلژیک با ۷۲ درصد تمایل دیده می‌شود.

بنابراین فرآیند پذیرش دستورالعمل استانداردهای کیفیت و ایمنی اعضای بدن انسان نیز در سراسر اتحادیه به‌تصویب رسید و به کشورهای عضو فرصتی بیست‌وچهارماهه داده شد تا آن را به قوانین ملی خود تبدیل کنند. اقدامات معرفی شده در این دستورالعمل شامل معرفی یک مقام صالح در هر کشور عضو، ایجاد سیستمی برای مجوز تهیه و پیوند اعضا و راه‌اندازی سیستم‌های ردیابی و گزارش عوارض جانبی و واکنش‌های جدی می‌شود. این اقدامات تضمین می‌کند که استانداردهای اولیه کیفیت و ایمنی برای اعضای انسانی که برای پیوند در نظر گرفته شده‌اند در سراسر اتحادیه اروپا اعمال شود.

کد خبر 669796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.