اجرای طرح مسکن مهر رونق تولید را به دنبال داشت

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح مسکن مهر موجب رونق تولید مسکن شد و بسیاری از افراد خانه‌دار شدند. نخستین درسی که در دولت از طرح مسکن مهر باید آموخت، به جایی بازمی‌گردد که مشکلات این طرح‌ها در طرح‌های جدید تکرار نشود و خدمات زیربنایی و روبنایی به موازات یکدیگر برای مسکن‌های جدید ارائه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد بذرپاش امروز _سه‌شنبه ششم تیرماه_ در آئین افتتاح ۶۶۵ واحد مسکونی در استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی ۵۲ هزار و ۹۸۵ واحد مسکونی در ۴۰ شهر استان اصفهان، اظهار کرد: در استان شهیدپرور و پرافتخار اصفهان فرصت‌های زیادی برای کار و تلاش وجود دارد. با وجود پیشرفت‌های پس از انقلاب در این استان همچنان کاستی‌هایی در این استان احساس می‌شود که همه تلاش خود را به‌کار می‌گیریم که استان اصفهان در همه شاخص‌ها سرآمد کشور باشد.

وی افزود: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد برای تشکیل خانواده و زندگی توأم با آرامش است. مسکن کالایی است که تحریم‌ها تصرفی در آن ندارد، بنابراین باید در مدیریت این حوزه به نحوی عمل کنیم که شاهد چالش در این حوزه نباشیم. در سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم توقع مردم را در این حوزه برآورده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح مسکن مهر موجب رونق تولید مسکن شد و بسیاری از افراد خانه‌دار شدند. نخستین درسی که در دولت از طرح مسکن مهر باید آموخت، به جایی بازمی‌گردد که مشکلات این طرح‌ها در طرح‌های جدید تکرار نشود و خدمات زیربنایی و روبنایی به موازات یکدیگر برای مسکن‌های جدید ارائه شود.

بذرپاش اضافه کرد: در حوزه تولید مسکن به دنبال آن هستیم که زمین در اختیار مردم قرار دهیم تا مسکن‌ها به صورت ویلایی ساخته شود. امروز نیز در راستای طرح جوانی جمعیت تعداد قابل توجهی زمین تقدیم زوج‌های جوان می‌شود.

وی با اشاره به سکونت ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها، گفت: اصلاح طرح‌های هادی روستایی و تولید مسکن با جدیت در دستور کار دولت قرار گرفته است تا بتوان زندگی همراه با آرامش در روستا را برای مردم فراهم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تمرکز دولت بر بافت‌های فرسوده، گفت: حمایت و مشوق‌های مالی و تسهیلات شهرسازی در بافت فرسوده از جمله اقدامات دولت است که برای اجرای آن طرحی مصوب و ابلاغ شد و شاهد رشد صدور پروانه در شهرهایی که آن را اجرایی کردند بودیم؛ نیازمند تشویق شهرداری‌ها به اجرای این طرح هستیم.

بذرپاش اضافه کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغیه‌ای درخصوص زمین‌هایی که احتکار شده صادر کرده است و به موجب آن، این زمین‌ها بلافاصله تغییر کاربری خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه ابزارها برای سرعت بخشیدن به تولید مسکن استفاده کنیم، تصریح کرد: ما وارث عقب‌ماندگی در تولید مسکن طی ۱۰ سال اخیر بودیم. به دنبال شهرک‌سازی هستیم و قرار است ۵۰ شهرک جدید در سراسر کشور با همکاری بخش خصوصی و مردم ساخته شود که این شهرک‌ها خارج از حریم شهر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۲۷ شهرک در نوار ساحلی کشور در دستور کار قرار گرفته است. سایر استان‌ها معین این شهرک‌ها شده‌اند و می‌توانند در ساخت و سرمایه‌گذاری در آن اقدام کنند.

بذرپاش اضافه کرد: تلاش ما بر این است که در جبهه‌های مختلف ساخت مسکن را افزایش دهیم. دولت می‌داند که ساخت مسکن از جمله سخت‌ترین فعالیت‌های اجرایی است، چراکه انگیزه سوداگری در این بخش حداکثری است.

وی تاکید کرد: رهاشده‌ترین بازار کشور در این سال‌ها مسکن بوده است. برای همه‌چیز قیمت‌گذاری می‌کنیم، اما برای مسکن و اجاره هیچ مدل قیمت‌گذاری وجود ندارد. مردم را رها کرده‌ایم تا مشاوران املاک به دلخواه خود قیمت‌گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت شجاعانه مسئولیت حل مسئله مسکن را پذیرفته است، گفت: تخصیص زمین، تسهیل صدور مجوزها، الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات در بخش مسکن و مقررات‌گذاری در طرح‌های جامع و بافت فرسوده شهرها از جمله اختیارت دولت است که برای رونق ساخت‌وساز مسکن توسط دولت در حال انجام است.

بذرپاش اضافه کرد: ۳۲ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی تأمین شد که در کشور بی‌سابقه بوده است. این میزان چهار برابر زمین‌های مسکن مهر است.

وی ادامه داد: سرعت تحویل زمین در مسکن ملی استان اصفهان قابل قبول بوده است و با ساخت چهارمین شهر جدید، مشکل تأمین زمین نیز رفع می‌شود. در ادامه باید بکوشیم الزامات دیگر ساخت مسکن نیز فراهم شود تا در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ استان اصفهان تبدیل به کارگاه تولید مسکن کشور شود.

کد خبر 669789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.