۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۴
علل بروز حملات پانیک چیست؟

یک روانشناس بالینی با اشاره به علل بروز حملات پانیک گفت: حدود ۱۰ درصد افراد دچار حملات پانیکی منفرد و گاه‌گاه می‌شوند که اهمیت بالینی ندارد و نباید به عنوان اختلال پانیک تشخیص داده شود، وقایعی مانند جنگ و سوانح رانندگی نیز می‌تواند علائمی شبیه به پانیک داشته باشد.

میترا مولایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اختلال وحشت‌زدگی (پانیک)، اظهار کرد: فرد مبتلا، به صورت ناگهانی و به ظاهر و بدون هیچ دلیلی، وحشت کامل را به همراه نشانه‌هایی مانند تنگی نفس، افزایش تعداد ضربان قلب، گیجی، لرزش دست‌ها، تعریق، سوزن‌سوزن شدن انگشتان دست و پا و فشرده شدن دست و پاها احساس می‌کند.

وی افزود: فرد تصور می‌کند که به زودی رویدادهای بسیار فاجعه‌آمیزتری برایش رخ خواهد داد، به عنوان مثال می‌ترسد دچار حالت‌های بدتری مانند غش کردن، استفراغ و حمله قلبی شود یا حتی بمیرد. گاهی نیز دچار این حس غیرطبیعی می‌شود که دیگر خودش نیست؛ این حالت را به گیرافتادن در قفس ببر تشبیه کرده‌اند، در حالی که در قفس، ببری وجود ندارد؛ از این‌رو این حمله‌ها کوتاه است و به همان اندازه که ناگهانی شروع می‌شود، ناگهانی هم به پایان می‌رسد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: در ابتدای شروع بیماری، فرد نمی‌تواند پیش‌بینی کند که کدام عوامل محیطی باعث بروز حمله‌ها می‌شود، اما با گذشت زمان، موقعیت‌هایی که حمله‌ها در آن رخ داده، باعث شرطی شدن فرد می‌شود و فرد به‌تدریج از موقعیت‌هایی که فکر می‌کند در آن‌ها حمله رخ داده، اجتناب می‌کند.

وی ادامه داد: این وضعیت به‌تدریج باعث گذرهراسی، انزوای اجتماعی، بروز علائم اضطراب و دلسردی می‌شود، تا جایی که بیمار از مکان‌هایی که فکر می‌کند حمله پانیک در آنها رخ خواهد داد و باعث شرمساری او می‌شود یا نمی‌تواند از آنها فرار کند، اجتناب می‌کند و به‌دریج منزوی می‌شود.

مولایی‌نژاد اضافه کرد: حدود ۱۰ درصد افراد دچار حملات پانیکی منفرد و گاه‌گاه می‌شوند که اهمیت بالینی ندارد و نباید به عنوان اختلال پانیک تشخیص داده شود، وقایعی مانند جنگ و سوانح رانندگی نیز می‌تواند وجب بروز علائمی شبیه به پانیک شود.

وی ادامه داد: پرکاری تیروئید و تومورهای غده فوق کلیه نیز می‌توانند اختلال اضطرابی شبیه به پانیک ایجاد کنند، ترس‌های اختصاصی به اشیا یا حیوانات مانند مار و موقعیت‌هایی خاص همچون ارتفاع و تزریق نیز ممکن است علائم اضطرابی ایجاد کنند.

این روانشناس بالینی گفت: افراد مبتلا به وسواس شدید نیز ممکن است در صورت مواجهه با گردوغبار، علائمی شبیه به پانیک ناشی از آلودگی را تجربه کنند؛ در اختلال روان‌پریشی نیز ممکن است علائم پانیک در پاسخ به هذیان و توهم رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص این اختلال با مشاوره روانپزشک و روانشناس بالینی انجام می‌شود، اختلال پانیک و سایر اختلالات اضطرابی می‌تواند با عوارض و مشکلات بسیاری همراه باشد.

کد خبر 669756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.