تابستان امسال گریزی از گرد و غبار نیست / زاینده‌رود باید احیا شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اکنون با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود و وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه و پیش‌بینی‌ها از افزایش دما، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار انتظار می‌رود که تا پایان تابستان با افزایش روزهای ناسالم روبه‌رو شویم.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سنجش کیفیت هوای اصفهان، ۱۷ روز روزهای ناسالم ناشی از گردوغبار را ثبت کرده است، اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها و خشکی رودخانه زاینده رود فعالیت کانون‌های گردوغبار را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها و اخطارهای مدیریت بحران از عصر روز جمعه هفته گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها در سطح استان اصفهان مواجه شدیم، افزود: در روزهای اخیر، افزایش سرعت وزش باد در مناطق شمال، شرق و نقاط هم‌مرز استان‌های اصفهان و سمنان، انارک به ویژه کویر معلمان و کویر ریگ جن در این دو استان، منجر به خیزش گردوخاک، افزایش آلودگی هوا، ماندگاری ذرات گردوغبار، کاهش دید و کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان و سایر مناطق مستعد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: حدود ۳۰۰ هزار هکتار وسعت منطقه فرسایش بادی در ریگ جن استان اصفهان در مناطق شرق، بالاتر از چوپانان و انارک را تشکیل می‌دهد که وزش تندباد و بادهای شدید منجر به خیزش گردوغبار و افزایش ذرات گردوخاک از این مناطق شده است.

تابستان امسال گریزی از گرد و غبار نیست / زاینده‌رود باید احیا شود

وی تصریح کرد: بازگشایی رودخانه زاینده‌رود طی دو ماهه امسال و بارندگی‌های مناسب بهمن و اسفندماه سال گذشته سبب تثبیت کانون‌های گردوغبار در مناطق مستعد شده بود، اما اکنون با نبود بارندگی‌ها، خشکی هوا و انباشت رسوبات، تندبادهای لحظه‌ای و وزش باد، خیزش گردوخاک را افزایش می‌دهد، به‌طوری که از عصر روز جمعه هفته گذشته شاهد تندبادها و گردوغبار در مناطق اردستان، خوروبیابانک، نائین، و شرق اصفهان همراه با کاهش دید و افزایش غلظت آلاینده‌ها بودیم.

بازگشایی رودخانه زاینده‌رود طی دو ماهه امسال و بارندگی‌های مناسب بهمن و اسفندماه سال گذشته سبب تثبیت کانون‌های گردوغبار در مناطق مستعد شده بود.

شیشه‌فروش با اشاره به تندبادها و وزش باد همراه با خیزش گردوغبار و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا طی روز گذشته اتوبان شرق و فرودگاه را هم تحت‌تأثیر قرار داده بود، گفت: اکنون با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود و وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه و پیش‌بینی‌ها از افزایش دما، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار انتظار می‌رود که تا پایان تابستان با افزایش روزهای ناسالم روبه‌رو شویم.

وی اظهار کرد: خشک شدن بستر رودخانه زاینده‌رود کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار را تشدید می‌کند که با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای منجر به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم می‌شود، لذا احیای زاینده‌رود در مسائل خشکسالی‌، فرونشست زمین و کنترل تشدید کانون‌های گردوغبار بسیار تأثیرگذار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: توصیه به رعایت الزامات بهداشتی و سلامت به ویژه برای گروه‌های حساس بیماران کودکان به منظور استفاده از ماسک، عدم حضور و ورزش در فضای الزامی است.

وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار در پایان تابستان مجدد تکرار خواهد شد

وی تاکید کرد: ممنوعیت هر اقدام که منجر به انتشار گردوخاک و آلودگی هوا شود از جمله فعالیت‌های معدنی خاک‌برداری، آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و فضاهای سبز، کنترل آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع با اعمال محدودیت برای فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده در شرایط اضطرار با پیگیری و نظارت اداره محیط زیست استان اجرای می‌شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه ذرات معلق و آلایندگی‌ها طی روزهای گذشته با شدت و ضعف در مناطق مستعد وجود داشته است، به طوری که امروز برای ساعاتی شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان بالاتر از ۱۵۰ ثبت شد، گفت: اکنون شاخص آلایندگی در اصفهان به ۱۳۸ رسیده است و از امشب به تدریج شاهد خروج و کاهش آلایندگی‌ها هستیم، اما تا پایان تابستان امسال هر زمانی با شدت وزش باد از مناطق مختلف شرق استان اصفهان مواجه شویم، شرایط کانون‌های گردوغبار و خیزش گردوخاک نیز افزایش خواهد داشت.

تابستان امسال گریزی از گرد و غبار نیست / زاینده‌رود باید احیا شود

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سنجش کیفیت هوای اصفهان ۱۷ روز روزهای ناسالم ناشی از گردوغبار را ثبت کرده است، اظهار کرد: این شرایط با نبود جریان رودخانه زاینده‌رود، وجود کانون‌های نقطه‌ای اطراف رودخانه، پیش‌بینی‌ها از افزایش دما، وزش بادهای فصلی و خیزش کانون گردوغبار در پایان تابستان مجدد تکرار خواهد شد و گریزی از آن نیست.

از سازمان منابع طبیعی کشور خواستاریم که برای استان اصفهان بسته ویژه‌ای را به منظور تأمین اعتبار، اجرای طرح‌های مطالعاتی و شناسایی انجام شده، تخصیص دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۰ درصد مساحت استان را اراضی بیابانی و شن‌زار تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده نزدیک به ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی هستند، لذا از سازمان منابع طبیعی کشور خواستاریم که برای استان اصفهان بسته ویژه‌ای را به منظور تأمین اعتبار، اجرای طرح‌های مطالعاتی و شناسایی انجام شده، تخصیص دهد.

وی درباره شکل‌گیری و اجرای به موقع طرح‌های بیابان‌زدایی در استان اصفهان با تأمین اعتبارات لازم توسط سازمان منابع طبیعی کشور، خاطر نشان کرد: از سال‌های گذشته مطالعات ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی و کانون‌های گردوغبار اولویت‌دار استان انجام شده است که اکنون برای اجرای طرح‌های نهال‌کاری، ایجاد بادشکن زنده و غیرزنده، تله‌رسوب‌گیر، مدیریت روان‌آب‌ها و پروژه‌های آبخیزداری نیازمند اعتبار هستیم.

کد خبر 669683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.