الکامپ ۲۶؛ محلی برای نمایش ظرفیت‌ها و فناوری‌های نوین ایران

بیست‌ وششمین دوره نمایشگاه الکامپ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ ایرانی از چهارم تیرماه آغاز شد و تا هفتم تیرماه ادامه دارد. این نمایشگاه محل مناسبی برای نمایش ظرفیت‌ها و فناوری‌های نوین کشور است.

به گزارش ایمنا، توسعه تکنولوژی موجب شدهاست تا جهت کاری عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در جوامع تغییر کند؛ امروزه ذائقه مشتری نیازمند فناوری‌های نوین است و شرکت‌ها در تلاش هستند تا هر روز محصولات خود را توسعه دهند. یکی از ابزار توسعه، تعامل است و باید بستری مناسب برای ارتباط بین فعالان این حوزه وجود داشته باشد. نمایشگاه الکامپ بستری مناسب برای ارتباط فناوران حوزه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک است.

این نمایشگاه با هدف ارائه محصولات و خدمات صنایع کامپیوتری و الکترونیک به بازار برگزار می‌شود و فضای مناسبی برای شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌ها به‌شمار می‌رود، این شرکت‌ها می‌توانند در حاشیه نمایشگاه با حضور در جلسات B۲B و ارائه محصولات خود در حوزه فناوری اطلاعات، مشتریان ثابت داشته باشند.

حضور ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ ایرانی در بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ

تا امروز ۲۵ دوره از این نمایشگاه با شعارهای خلاقانه و فناورانه برگزار شده است؛ امسال نیز بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال»، با حضور جمع زیادی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از چهارم تا هفتم تیرماه برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام برگزارکنندگان، از میان ۴۵۰ شرکت حاضر در بیست‌وششمین نمایشگاه الکامپ، حدود ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ ایرانی حضور خواهند داشت؛ همچنین، ۵۰ شرکت خارجی از کشورهای ازبکستان، فرانسه، پاکستان، بوسنی، سوریه، چین، روسیه، ترکیه، ارمنستان و عراق تولیدات فناورانه خود را به معرض نمایش می‌گذارند.

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده است. در ابتدای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: شعار امسال ما «آینده بهتر اقتصاد دیجیتال است» و فرق این الکامپ با دوره‌های قبلی حضور بیش از ۴۸۰ شرکت و ۷۰ میهمان از ۱۰ کشور دنیا است.

وی با بیان اینکه در بخش سخت‌افزار معتقد به تولید و نیازمند واردات به‌موقع هستیم، افزود: زیرساخت‌ها نیازمند به‌روزرسانی هستند. در این بخش نیازمند همکاری همه حوزه‌ها هستیم اما در مقابل، شاهد مقاومت وزارت صمت و بانک مرکزی هستیم. باید بپذیریم زیرساخت زندگی باید تغییر کند تا از آینده بهتر صحبت کنیم.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تاکید کرد: در حوزه نرم‌افزار ما باید از خروج نیروی انسانی جلوگیری کنیم. اگر به درک نرم‌افزار در زندگی پی نبریم، نمی‌توانیم از آینده بهتر صحبت کنیم.

اسلامی با بیان اینکه انتظار داریم تنها یک مجموعه تنظیم‌گر وجود داشته باشد و با بقیه تنظیم‌گران پشت آن قرار بگیرند در ادامه گفت: اگر اهمیت اقتصاد دیجیتال را بپذیریم، یک قدم به سوی جلو حرکت کرده‌ایم.

قطع برق در نمایشگاه الکترونیک و رایانه

اتفاق غیرمنتظره‌ای که مراسم افتتاحیه را در ادامه تحت‌الشعاع قرار داد و به تعطیلی کشاند، قطع مکرر برق بود که با توجه به ماهیت این مراسم و نمایشگاه، طنزی تلخ محسوب می‌شود. در یکی از بخش‌های ابتدایی افتتاحیه حین سخنرانی رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، دو بار برق سالن رفت. بعد از اتمام اجباری سخنرانی خیاطیان، قرار بود رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور سخنرانی کند که برای بار سوم برق قطع شد. پس از تکرار مکرر این اتفاق، مراسم افتتاحیه الکامپ ۱۴۰۲ عملاً به تعطیلی کشانده شد و حاضران سالن برگزار مراسم را ترک کردند.

به این ترتیب مراسم به حالت تعلیق درآمد و متوقف شد و پس از آن هم به‌طور رسمی نیمه‌کاره به اتمام رسید. این در حالی بود که وزیر ارتباطات نیز در این مراسم شرکت کرده بود اما به دلیل نیمه‌کاره ماندن افتتاحیه، بدون سخنرانی مراسم را ترک کرد. همچنین، معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم حضور پیدا نکرد.

سازمان نصر تهران قطع برق و ناتمام ماندن افتتاحیه الکامپ ۱۴۰۲ را یک نقص فنی عادی اعلام کرد!

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به‌عنوان متولی برگزاری نمایشگاه الکامپ، در پاسخ به خبرنگاران این قطع برق را یک نقص فنی عادی اعلام کرد.

حکمرانی باید بازنگری شود

در بخشی از این مراسم، تا پیش از قطع برق و نیمه‌کاره ماندن افتتاحیه مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: امروز در تمام عرصه‌های زندگی، فن‌آوری اطلاعات، جایگزین فن‌آوری‌های دوره صنعتی شده است. سرعت تحولات و اقبال به صنعت نسل چهار، انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی بیش از اقبال به هر فن‌آوری دیگری بوده؛ به حدی که خود پدیدآورندگان را نیز نگران کرده است.

وی با طرح این پرسش که در این فضا، در داخل کشورمان چه می‌گذرد؟ اظهار کرد: بر اساس گزارشات میدانیِ نمایندگان مردم در مجلس، مطالبه اول مردم، حتی در روستاها، اینترنت، کیفیت آن و معضل فیلترینگ است. از طرفی مصوبات مجلس هم رویکرد داده‌محور دارد و به‌نظر می‌رسد نحوه حکمرانی ما در این فضا نیازمند بازنگری است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید این تغییرات و مطالبات مردم را نه‌تنها باور کنیم، بلکه باید این چرخش‌های تحول‌آفرین را با ابتکارات سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری همراهی و هدایت کنیم.

توانگر به اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام شده هم اشاره و سپس تاکید کرد که «البته برای ایجاد تحول هنوز خود دولت آماده نیست‌.»

وی افزود: ساختارهای دولت برای این دگردیسی فراهم نیست. ساختارهایی که جدیدترین آنها عمر ۲۰ ساله دارد و در این تحولات، حداقل با هوش مصنوعی در تنافرند. موضوع اقتصاد دیجیتال در کنار راهبری آن با کارگروه ویژه دولت، نیازمند ساختار حمایتگر است. حتی هوش مصنوعی و دولت هوشمند نیز با این ساختارها و فرآیندهای فرسوده، سخت بتواند از عهده مأموریت خود برآید.

باید به سمت هوش مصنوعی حرکت کنیم

در ادامه این مراسم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: مسئله اقتصاد دیجیتال به چند فناوری کلیدی وابسته است و اگر بخواهیم در این حوزه ماندگار باشیم، باید به فناوری‌هایی مانند میکروالکترونیک، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی ورود کنیم و به‌طور قطع اگر به این سه فناوری توجه تولید محور نداشته باشیم، ممکن است بازارهای خود را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: یکی از فناوری‌هایی که در اقتصاد دیجیتال تأثیر بسزایی دارد، هوش مصنوعی است. علاوه بر کاربردی که این فناوری در اقتصاد دیجیتال دارد، باید به سمت ساخت آن نیز پیش برویم. ما در حال حاضر شش هاب فناوری در کشور راه‌اندازی کردیم تا شش موضوع بزرگ، قابل اعتنا با ظرفیت‌های عظیم در آن بررسی شود و پژوهشگران فناوری بتوانند در آنجا فعالیت کنند.

در حوزه فناوری نیاز به جهش داریم

همچنین، محمدصادق خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم سخنرانی کرد اما به دلیل اینکه برق سالن افتتاحیه دو بار قطع شد، صحبت‌های خود را به صورت کوتاه‌تری بیان کرد.

خیاطیان گفت: آماری که در حوزه فناوری وجود دارد نشان می‌دهد که اکنون با یک اکوسیستم مواجه هستیم و نیاز به جهش در این حوزه داریم. یکی از موارد جهش در بازار صادرات است و برنامه جدی در صندوق نوآوری در این بخش داریم. حوزه محتوا دیگر حوزه الویت‌دار این بخش است که باید به آن نیز توجه ویژه کنیم.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در این حوزه دانش و فناوری اهمیت زیادی دارد و سیر تحول نشان می‌دهد که نفوذ دانش و فناوری چقدر زیاد است.

خیاطیان گفت: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان آمادگی داریم و می‌توانیم براساس قانون به آنها خدمات دهیم.

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود بر توجه به بازار صادراتی و توسعه این بازار تاکید کرد.

بعد از قطع مکرر برق و نیمه‌کاره ماندن مراسم افتتاحیه، سخنرانی وزیر ارتباطات هم لغو شد و کار به حضور و سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور هم نرسید.

زارع‌پور: ۱۰ سال برای اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری انجام نشد

با این حال، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران صحبت‌هایی مطرح کرد و درباره سرعت اینترنت گفت: سایت اسپیدتست هر ماه سرعت اینترنت ثابت و موبایل کشورهای مختلف را اعلام می‌کند. بر اساس داده‌های همین سایت، در ابتدای این دولت سرعت میانه اینترنت موبایل ۱۸ مگابیت بر ثانیه بود اما الان ۳۵.۶ است، یعنی نسبت به ابتدای دولت حدوداً دو برابر شده است.

زارع‌پور درباره سرعت اینترنت ثابت هم با بیان اینکه «اینترنت ثابت رشد کمی داشته است»، درباره دلیل این مسئله گفت: ۱۰ سال است که برای اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

وی افزود: پروژه توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را شروع کردیم و سرعتی که ما آرزو داریم، ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. در حال حاضر عملیات اجرای پروژه فیبر نوری در ۱۰۰ شهر آغاز شده است و تا پایان این دولت امکان ارائه چنین سرویسی برای ۲۰ میلیون خانوار فراهم خواهد شد.

کد خبر 669592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.