هدایت و تربیت، هدف اصلی اسلام از تعیین مجازات برای مجرمان است

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه هدایت و تربیت هدف اصلی اسلام از تعیین مجازات برای مجرمان است و باید در این زمینه از هروش و منش نوین استفاده کرد، گفت: رها کردن مجرمان و خلاف‌کاران به حال خود در زندان‌ها، بدون اعزام پزشک، روانشناس، مبلغ دینی و مشاور مذهبی و تربیتی اشتباه است.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار مدیرکل و معاونان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اصفهان، اظهار کرد: زندان باید مطابق با فرمایش امام راحل، یک دانشگاه تربیتی باشد، بنابراین رسیدگی به ابعاد مختلف زندگی یک مجرم از خورد و خوراک و اسکان گرفته تا مباحث تربیتی و احترام شخصیتی یک الزام است.

وی افزود: طبق دستور اسلام، ما حق توهین به شخصیت هیچکس، حتی مجرم و محکوم به اعدام را نداریم؛ دانشگاه بودن زندان برای اصلاح و تربیت افرادنیز به همین دلیل است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر اینکه هدایت و تربیت هدف اصلی اسلام از تعیین مجازات برای مجرمان است و باید در این زمینه از روش و منش نوین استفاده کرد، گفت: رها کردن مجرمان و خلاف‌کاران به حال خود در زندان‌ها، بدون اعزام پزشک، روانشناس مبلغ دینی و مشاور مذهبی و تربیتی اشتباه است و باید در این زمینه اهتمام ویژه داشت.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت بعدی در رابطه با امور زندان‌ها این احترام به خانواده‌های زندانیان است زیرا آن‌ها گناهی نکرده‌اند و تأمین حداقل امکانات رفاهی برای ملاقات با زندانیاننشان، یک رسالت است که در استان اصفهان محقق شده است و باید در سطح کشور ترویج پیدا کند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه اگر مرد خانواده‌ای را به بهانه جرم و خلاف زندانی کرده‌ایم، باید نسبت به وضعیت اقتصادی خانواده او که بی‌گناه هستند و سرپرستی ندارند، توجه ویژه داشته باشیم، افزود: استان اصفهان از لحاظ کمک‌های خیرین و انفاق کردن در راه خدا بی‌بدیل بوده و این ویژگی مردم اصفهان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز تاکید و تأیید شده است.

هدایت و تربیت، هدف اصلی اسلام از تعیین مجازات برای مجرمین است

وی تصریح کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید در امر مجرمیت و خلاف، توجه ویژه‌ای به آن شود، موضوع بدهی بدهکاران مالی خاص در زمینه مهریه‌های سنگین است، حقیقت امر آن است که دستور اسلام در این بخش بسیار کامل بوده و دین اسلامی که تمام‌قد مدافع بانوان است، درباره آن متذکر شده است که چنانچه کسی واقعاً توانایی پرداخت نداشته باشد، نباید از او درخواست پرداخت کرد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با هشدار جدی نسبت به افزایش روزافزون مواد مخدر خاطرنشان کرد: در زمینه مواد مخدر باید بسیار جدی، قاطع و در عین حال بادقت عمل کرد، تعیین مصداق مفسدالارض برای هر فرد معتاد از نظر اسلام پذیرفته نیست، چرا که برای بسیاری از این بزهکاران باید اقدامات تأمینی و تربیتی بلندمدت پیش گرفت.

علیرضا بابایی، مدیرکل امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اصفهان در ابتدای این جلسه به ضمن ارائه گزارش‌ها و اقدامات صورت‌گرفته اداره کل زندان‌های استان در ارتباط با ساماندهی مجرمان و خلاف‌کاران، به تشریح اهم مسائل، چالش‌های پیش رو و آمارهای موجود در بخش‌های مختلف پرداخت.

هدایت و تربیت، هدف اصلی اسلام از تعیین مجازات برای مجرمین است

وی با بیان اینکه ام‌المصائب زندان‌ها، تراکم شدید افراد است، گفت: افزایش ساخت‌وساز و فضاهای فیزیکی برای امور زندان‌ها از سال‌های گذشته در دستور کار استان قرار گرفت و به‌تازگی موفق به بهره‌برداری از فضایی به وسعت ۵۶۰۰ مترمربع با ظرفیت ۱۲۰۰ نفر تخت خواب زندانی شدیم.

مدیرکل امور زندان‌های استان اصفهان با اشاره به فرمان عمومی عفو رهبر معظم انقلاب در رابطه با اغتشاشگران سال گذشته گفت: تعداد زیادی از مجرمان آزاد شدند یا مدت زندانی بودن آنها، تقلیل پیدا کرد. توجه به توصیه امام جمعه اصفهان به خیرین برای ورود به عرصه ساخت‌وساز زندان‌های جدید برای تفکیک زندانیان مختلف به‌ویژه محکومان بدهکار مالی با بزهکاران و مجرمان خلافکار حرفه‌ای، بسیار مؤثر بود.

کد خبر 669585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.