بررسی عملکرد تیم ملی در دو هفته اول لیگ ملت‌ها / خبری از ایران جنگنده نیست

در این دوره از مسابقات لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳، خبری از تیم ملی جنگنده نیست و به نظر می‌رسد حتی قبل از شروع دیدار مقابل تیم‌های مختلف، تیم ملی والیبال تا حدودی شکست را پذیرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو هفته ابتدایی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ پیگیری شد و ۱۶ تیم کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی مقابل هم قرار گرفتند. تیم ملی والیبال کشورمان با هدایت بهروز عطایی در این دوره از مسابقات با کسب تنها ۲ پیروزی مقابل تیم‌های چین و آلمان از ۸ دیدار نتوانسته است نظر کارشناسان و دوستداران والیبال را کسب کند.

شش شکست تیم ملی در مقابل تیم‌های ژاپن، لهستان، اسلوونی، ایتالیا، آمریکا و هلند، نشان از وجود ضعف و مشکلی بزرگ درون تیم و کادر فنی را می‌دهد. به نظر می‌رسد بهروز عطایی در قامت یک سرمربی برای تیم ملی والیبال ایران، کافی نیست و به دستیاران قوی‌تری در کادر خود نیاز دارد. او به جای اجرای برنامه‌های هدفمند بیشتر به دنبال توجیه شکست‌های تیم ملی است.

هفته اول مسابقات لیگ ملت‌ها برای شناسایی ضعف تیم و پر کردن این مشکلات احتمالی زمان مناسبی بود اما تنها در ظاهر کادر فنی بر تیم تسلط پیدا کرد و اما در باطن شناختی اتفاق نیفتاد. این درحالی است که تیم ملی همان باور شکست و نداشتن جنگندگی کافی را در هفته دوم ادامه داد و این موضوع حتی بیشتر در اعضای تیم و بازیکنان رخنه کرد، چرا که برای مقابله با این مشکل هیچ تدبیری از سوی سرمربی تیم اندیشیده نشد.

از سوی دیگر جوان‌گرایی در ترکیب بازیکنان صورت گرفته و در کنار بازیکنان قدیمی و بزرگ همچون موسوی از بازیکنان جوان استفاده شده است اما برنامه دقیق برای استفاده مطلوب از این ظرفیت در تیم ملی وجود ندارد. این توانمندی بازیکنان از نظر آماری و امتیازگری در تمام بازی‌ها مشخص بود. امین اسماعیل‌نژاد، مرتضی شریفی، پوریا حسین‌خان‌زاده، علی حاجی‌پور و بازیکنانی آماده هستند که به‌خوبی در مسابقات خود را نشان دادند.

با این حال یکی از ضعف‌های اصلی کادر فنی نداشتن بازیکن سرعتی و قدرتی برای انجام فعالیت نهایی در امتیازگیری است. در دیدارهای تیم کشورمان اکثر توپ‌ها به امین اسماعیل‌نژاد ختم می‌شد که پس از دو بازی دست کادر فنی برای حریفان رو شد و به نوعی ضربات این بازیکن توسط حریفان دفع می‌شد و از توانایی‌های این بازیکن کاست.

بررسی عملکرد ایران در دو هفته اول لیگ ملت‌ها/خبری از ایران جنگنده نیست

معدل امتیازی مربیان ادوار تیم ملی والیبال در جام ملت‌ها

بهروز عطایی، تنها سرمربی ایرانی تیم ملی والیبال ایران است که در دوره قبل جام ملت‌ها هدایت تیم ملی را در ۱۳ بازی عهده داشته و با ۷ پیروزی و ۶ شکست و معدل ۱.۱۶ بهترین و موفق‌ترین عملکرد بین مربیان مختلف تیم ملی والیبال را به خود اختصاص داده است. عطایی با ۵۳.۸۴ درصد برد در بین شش سرمربی خارجی تیم ایران در جایگاهی بالاتر قرار می‌گیرد.

از نظر جایگاه نهایی تیم ایران در ۹ دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها، اسلوبودان کواچ بهترین عملکرد را دارد و در سال ۲۰۱۴ با تیم ملی والیبال ایران در رتبه چهارم مسابقات قرار گرفت و پس از وی ایگور کولاکوویچ در سال ۲۰۱۹ در جایگاه پنجم مسابقات قرار گرفت.

بهروز عطایی با معدل بردهای ۱.۱۶ بهترین عملکرد را داشته است و ایگور کولاکوویچ با معدل بردهای ۱.۰۵ و رائول لوزانو با معدل بردهای یک به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

از مجموع ۱۱۷ مسابقه تیم ملی والیبال ایران در ۹ دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها، ایگور کولاکوویچ در ۴۱ مسابقه با کسب ۲۱ پیروزی و ۲۰ باخت هدایت تیم ایران را در سه دوره این رقابت‌ها برعهده داشته است که نسبت به دیگر سرمربیان در رتبه نخست قرار دارد. اسلوبودان کواچ نیز با ۲۸ مسابقه (۱۳ برد و ۱۵ باخت) در رتبه دوم است.

قانون‌شکنی آمریکا با عدم صدور ویزای بازیکنان ایران

با وجود اینکه چند ماه پیش از شروع مسابقات اعضای فدراسیون والیبال ایران اقدام به دریافت ویزای تیم ملی برای حضور در مسابقات هفته سوم به میزبانی آمریکا کرده بودند این کشور با ایجاد مشکل و صدور نکردن ویزا حتی تا پایان هفته دوم ذهن کادر و تیم و ملی ایران را به خود مشغول کرد.

در اولین اقدام آمریکا برای چند نفر از اعضای تیم ملی والیبال ایران ویزا صادر نکرد و محمدرضا داورزنی در نامه‌ای نسبت به این امر اعتراض کرد. پس از ارسال نامه رئیس فدراسیون به آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی در خصوص اعتراض به روند صدور ویزای آمریکا برای اعضای تیم ملی کشورمان و اعلام آمادگی برای میزبانی از هفته سوم لیگ ملت‌ها به جای کشور آمریکا، بلافاصله جلسه‌ای به صورت برخط با حضور مدیرکل اجرایی و مسئول حقوقی FIVB و داورزنی برگزار شد و این جلسه که با اعتراض مستقیم و شدید رئیس فدراسیون ایران و دفاع از منافع و اعتبار نام کشورمان در والیبال دنیا و الزام احترام به والیبال ایران توسط همه کشورها همراه بود منجر به پیگیری همه جانبه فابیو و استیو به صورت مستقیم شد.

پس از آن در جلسه‌ای دیگر گروهی از کارشناسان حقوقی و مسئولین فدراسیون جهانی والیبال و رؤسای فدراسیون هلند و ایران گرد هم آمدند و این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دادند. همچنین آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون ایران ضمن دلجویی به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده، اعلام کرد FIVB شخصی را برای پیگیری پرونده ایران در آمریکا در نظر گرفته و به صورت مستقیم پیگیر حل این مشکلات خواهد بود و از او خواست با صبر بیشتر و افزایش همکاری‌های همه‌جانبه سعی در برطرف کردن موانع کند.

مشکل ویزای بازیکنان ایران پیش از دیدار این دو کشور در هفته دوم به اوج خود رسید زیرا این دیدار برای هر دو تیم به دلیل شانس صعود هر کدام از تیم‌های ایران و آمریکا را به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها افزایش دهد، بسیار حائز اهمیت بود.

اما ظاهراً این بازی برای آمریکایی‌ها فراتر از یک مسابقه ورزشی بود و ضمن اینکه هنوز به تعهدات میزبانی خود مبنی بر صدور ویزا برای تیم ملی ایران در هفته سوم عمل نکرده بودند و حتی به پیگیری‌ها و فشار فدراسیون جهانی هم اهمیت ندادند، پس از گذشت دو ماه از تاریخ مصاحبه تیم ملی در سفارت آنکارا و پیگیری‌های شبانه‌روزی FIVB و فدراسیون والیبال ایران برای ارائه پاسخ در خصوص وضعیت صدور ویزاهای ایران، به یک‌باره در فاصله ۲۴ ساعت از سوی آمریکا ایمیل‌هایی برای یکی دو بازیکن تیم ملی والیبال مبنی بر ریجکت شدن درخواست ویزای آن‌ها ارسال شد که وضعیت روحی روانی تیم ملی را در شب مسابقه آمریکا به‌هم ریخت. سفارت آمریکا با ارسال ایمیل اسامی تعدادی از بازیکنانی که بیشتر آن‌ها در ترکیب آغاز مسابقه نیستند، نگرانی‌های فدراسیون والیبال و کادر فنی را بیشتر کرد.

این موضوع واکنش سریع محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال را که هم اکنون در اجلاس هیئت رئیسه فدراسیون جهانی والیبال در دومینیکن حضور دارد را در برداشت و بلافاصله از طریق فابیو دبیر اجرایی و استفان رئیس کمیته حقوقی علت این کارشکنی آمریکایی‌ها را جویا شد. داورزنی اعلام کرد در صورتی که وضعیت به همین منوال باشد و تیم ایران نصف و نیمه ویزا بگیرد، در خصوص شرکت در هفته سوم با نظر سرمربی و کادر فنی و حفظ منافع ملی و برند تیم ملی والیبال ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

پس از پایان دیدار دو تیم والیبال ایران و آمریکا، جان اسپرا، سرمربی تیم آمریکا به مشکلات صدور ویزا برای اعضای تیم ملی والیبال ایران برای حضور در هفته سوم لیگ ملت‌ها واکنش نشان داد و گفت: واقعاً ناامید و ناراحت هستم. به عنوان مربی این موضوع را که مربی می‌خواهد بهترین بازیکنان خود را در اختیار داشته باشد، درک می‌کنم. کاملاً منطقی و قابل درک است که تیم ملی والیبال ایران می‌خواهد به‌طور کامل اعضای تیم خود را به همراه داشته باشد. من از این موضوع متأسف هستم. از جزئیات این مشکل بی‌خبر هستم. نمی‌دانم چه کسی مسئول صادر نشدن ویزا است.

سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا در مورد ریجکت شدن محمدطاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد و آرمان صالحی افزود: به عنوان یک سرمربی وقتی سه ستاره تیمم ویزا دریافت نکردند، بسیار عصبی و درمانده می‌شوم. این موضوع خیلی پیچیده است و شرایط را درک می‌کنم. شما احساسات را درون زمین می‌توانستید ببینید. از بابت این موضع عذرخواهی می‌کنم.

بررسی عملکرد ایران در دو هفته اول لیگ ملت‌ها/خبری از ایران جنگنده نیست

سقوط رنکینگ ایران

در شرایطی که تیم ملی ایران در هفته اول مسابقات جام ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ از رده دهم به یازدهم سقوط کرده بود، با عملکردی ناامید کننده در هفته دوم، رتبه یازدهم را از دست داد و به جایگاه دوازدهم سقوط کرد.

تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ همانند هفته اول تنها موفق به کسب یک پیروزی شد. روند نتیجه‌گیری شاگردان بهروز عطایی در دو هفته لیگ ملت‌ها موجب شد تا تیم ملی کشورمان در رنکینگ فدراسیون جهانی بازهم شاهد سقوطی دیگر باشد.

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از شکست بازی گذشته مقابل آمریکا در مصاحبه‌ای اظهار کرد: «من تیم دوازدهم دنیا را تحویل گرفتم و فکر می‌کنم که این توقع غیر متعارف کار تیم را سخت می‌کند. واقعاً جزو تیم‌های درجه یک دنیا نیستیم. ایران در درجه تیم‌هایی مثل صربستان و اسلوونی است؛ البته برخی تیم‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. باید حوصله کنیم و صبر به خرج دهیم.»

اولین دیدار مقابل ژاپن؛ باخت غیرمنتظره شاگردان عطایی

ملی‌پوشان والیبال ایران سابقه‌ای طولانی در روبه‌رو شدن با ژاپن دارند و تاکنون ۴۴ مرتبه مقابل هم قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۱۸ برد برای کشورمان و ۲۶ پیروزی برای ژاپنی‌ها بوده است. نخستین تجربه بازی برابر ژاپنی‌ها به سال ۱۹۵۸ و رقابت در بازی‌های آسیایی بازمی‌گردد.

تا پیش از این دیدار در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال تیم ملی ایران با ۲۶۶.۷۹ امتیاز در رده دهم قرار قرار داشت و تیم ژاپن با ۲۷۶.۶۳ امتیاز در جایگاه هفتم جهان قرار گرفته بود.

در ست نخست این بازی ژاپنی‌ها موفق شدند با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ از سد ایران عبور کنند. در ست دوم ملی‌پوشان ایران شروع بهتری داشتند، اما در انتهای این ست هم تیم ژاپن توانست با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ برنده شود. در ست سوم ترکیب تیم ایران تا حدود زیادی تغییر پیدا کرد و معنوی‌نژاد و وادی و حاجی‌پور در ترکیب قرار گرفتند، اما در این ست هم ژاپنی‌ها عملکرد بهتری داشتند و موفق شدند با نتیجه ۲۵ بر ۱۹ از سد شاگردان عطایی عبور کنند تا در نهایت سه بر صفر برنده میدان شوند. تیم ملی والیبال ایران پس از ۲۶ سال در دو بازی متوالی مقابل تیم ملی ژاپن با نتیجه سه بر صفر شکست خورد.

در پایان این مسابقه و طبق آمار شاگردان بهروز عطایی تنها ۲۹ امتیاز از حمله، ۶ امتیاز از دفاع روی تور، ۳ امتیاز از سرویس مستقیم و ۱۹ امتیاز از اشتباهات تیم ژاپن کسب کردند. در طرف مقابل ژاپنِ میزبان توانست ۴۶ امتیاز از حمله، چهار امتیاز از دفاع روی تور، چهار امتیاز از سرویس مستقیم و ۲۰ امتیاز از اشتباهات تیم ایران به دست بیاورد. امین اسماعیل‌نژاد با کسب ۱۱ امتیاز عنوان امتیازآورترین بازیکن ایران در این مسابقه را به دست آورد و یوکی ایشیکاوا با ۲۰ امتیاز امتیازآورترین بازیکن این دیدار شناخته شد.

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۵۷ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۲۹ امتیاز در حمله، ۶ امتیاز در دفاع ،۳ امتیاز سرویس و ۱۹ امتیاز از اشتباهات بازیکنان ژاپن بود. بازیکنان تیم ملی ژاپن نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۷۵ امتیاز کسب کردند که شامل ۴۷ امتیاز حمله، چهار دفاع، ۴ امتیاز سرویس و ۲۰ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

دومین دیدار مقابل لهستان؛ شکست نزدیک ایران

تاکنون دو تیم ایران و لهستان ۱۷ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم لهستان ۱۰ پیروزی و سهم ایران ۷ پیروزی بوده است. در چهار دوره لیگ ملت‌ها که تیم ملی والیبال کشورمان حضور داشته است، دو تیم ایران و لهستان در مجموع در ۶ مسابقه برابر یکدیگر بازی کردند که حاصل آن سه برد برای تیم ایران و سه برد برای لهستان بود، اما چهار دیدار دو تیم بیشتر از سه ست پیگیری شده است. در مجموع این دیدارها ۱۳ ست لهستانی‌ها پیروز شدند و ۱۲ ست ایرانی‌ها موفق بودند. دو تیم در این دیدارها در مجموع ۷۶۹ دقیقه با هم رقابت کردند.

تا پیش از این دیدار، تیم ملی والیبال لهستان با ۳۸۹.۴۲ امتیاز در رتبه نخست رده‌بندی جهان قرار داشت، یک مدال طلای ارزشمند بازی‌های المپیک (۱۹۷۶ مونترال) و سه قهرمانی جهان (۱۹۷۴، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸) در پرونده افتخارات خود دارد. در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال تیم ملی بزرگسالان ایران نیز با ۲۵۷.۳۴ امتیاز در رده دهم قرار داشت.

تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار هفته نخست خود به مصاف لهستان رفت و در پایان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود لهستان به پایان رسید تا مردان والیبال کشورمان نخستین امتیاز خود در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ را به دست آورند.

والیبال ایران در نهایت ست نخست این مسابقه را ۲۵ بر ۲۳ به سود خود به پایان رساندند تا نخستین ست برده لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ را تجربه کنند. ملی‌پوشان کشورمان در ست نخست ۱۳ امتیاز اسپک و چهار امتیاز از دفاع به دست آوردند.

در ست دوم ملی‌پوشان ایران ۲۵ بر ۲۳ فاتح میدان شدند. تیم ایران در ست سوم ۲۵ بر ۲۱ مغلوب شد. اشتباهات فردی شاگردان عطایی در این ست چهارم افزایش یافت و در نهایت تیم ایران ۲۵ بر ۱۵ نتیجه را واگذار کرد. در نهایت تیم ایران در ست پنجم نیز با امتیاز ۱۵ بر ۱۳ مغلوب لهستان شد تا در نهایت نتیجه را سه بر دو به حریف قدرتمند خود واگذار کند و نخستین امتیاز خود در لیگ ملت‌ها را به دست آورد.

در این مسابقه شاگردان عطایی ۵۹ امتیاز از حمله، ۱۰ امتیاز از دفاع روی تور، ۳ امتیاز از سرویس مستقیم و ۲۷ امتیاز از اشتباهات تیم حریف کسب کردند. در طرف مقابل لهستانی‌ها آماری بهتر از ایران داشتند و آنها ۶۶ امتیاز از حمله، ۱۱ امتیاز از دفاع روی تور، ۶ امتیاز از سرویس مستقیم و ۲۸ امتیاز از اشتباهات تیم ایران به دست آوردند. در پایان این مسابقه امین اسماعیل‌نژاد، پشت خط‌زن تیم ملی والیبال کشورمان با کسب ۱۷ امتیاز توانست عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان را به خود اختصاص دهد.

بررسی عملکرد ایران در دو هفته اول لیگ ملت‌ها/خبری از ایران جنگنده نیست

سومین دیدار مقابل چین؛ اولین پیروزی با گذر از دیوار چین

تیم ملی والیبال ایران پیش از پیروزی برابر چین با توجه به قبول دو شکست مقابل ژاپن و لهستان در رده پانزدهم جدول ۱۶ تیمی لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ قرار داشت، اما با پیروزی سه بر یک مقابل چین به‌طور موقت به رده نهم جدول صعود کرد.

در ست نخست این مسابقه با وجود اینکه شاگردان عطایی چند امتیاز از حریف خود پیش بودند، اما در نهایت با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ مغلوب حریف خود شدند. در ادامه ملی‌پوشان ایران توانستند با امتیازهای ۲۵ بر ۱۵، ۲۵ بر ۲۰ و ۲۵ بر ۱۴ از سد چین عبور کنند تا نخستین پیروزی خود را در این دوره از مسابقات کسب کنند. در پایان این مسابقه امین اسماعیل‌نژاد، پشت خط‌زن تیم ملی والیبال ایران با کسب ۲۶ امتیاز توانست عنوان امتیازآورترین بازیکن این میدان را به خود اختصاص دهد. پس از وی پوریا حسین خانزاده موفق به کسب ۱۶ امتیاز برای ایران شد. در تیم چین هم ژانگ توانست به تنهایی ۲۰ امتیاز برای تیمش به ارمغان بیاورد. پس از وی هم جیانگ موفق به کسب ۹ امتیاز برای تیمش شد.

در این مسابقه تیم ملی والیبال ایران ۶۱ امتیاز از حمله، ۱۰ امتیاز از دفاع روی تور، ۹ امتیاز از سرویس مستقیم و ۱۸ امتیاز از اشتباهات تیم حریف به دست آورد. در طرف مقابل چینی‌ها هم ۴۱ امتیاز از حمله، ۱۲ امتیاز از دفاع روی تور، ۵ امتیاز از سرویس و ۱۶ امتیاز از اشتباهات تیم ایران کسب کردند.

چهارمین دیدار مقابل اسلوونی؛ ناکامی‌ها ادامه دارد

شاگردان بهروز عطایی در سه ست این دیدار با امتیازهای ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۲۳ نتیجه را به اسلوونی واگذار کردند. در پایان این مسابقه علی حاجی‌پور، ستاره جوان والیبال ایران توانست ۱۵ امتیاز به تنهایی کسب کند و عنوان امتیازآورترین بازیکن ایران را به خود اختصاص دهد. در طرف مقابل هم موزیچ توانست ۲۴ امتیاز برای اسلوونی به دست بیاورد و عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان را به خود اختصاص دهد و پس از وی هم اورنات ۱۳ امتیاز برای اسلوونی کسب کرد.

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۶۵ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۳۷ امتیاز در حمله، ۵ امتیاز در دفاع، یک امتیاز سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات بازیکنان اسلوونی بود. بازیکنان تیم ملی اسلوونی نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۷۵ امتیاز کسب کردند که شامل ۴۰ امتیاز حمله، ۸ دفاع، ۱۰ امتیاز سرویس و ۱۷ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

به این ترتیب تیم ملی کشورمان با توجه به شکست امروز مقابل اسلوونی و پیروزی شاگردان ایگور کولاکوویچ مقابل لهستان، با یک پله سقوط در رده یازدهم رنکینگ FIVB گرفت.

بدین ترتیب تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها سه ناکامی برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی تجربه کرد و با پیروزی مقابل چین به دست آورد و با کسب چهار امتیاز به کار خود در این هفته پایان داد.

پنجمین دیدار مقابل آلمان؛ برد آسان برابر ژرمن‌ها

دو تیم ایران آلمان در شرایطی مقابل هم قرار گرفتند که در پایان هفته اول لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ آلمان در رده چهاردهم قرار گرفته و ایران هم یازدهم بود در رنکینگ فدراسیون جهانی آلمان در رده شانزدهم و شاگردان بهروز عطایی در مکان یازدهم ایستاده بودند.

شاگردان عطایی مقابل آلمان در ۳ ست متوالی و با امتیازهای ۲۵ بر ۲۳، ۲۶ بر ۲۴ و ۲۵ بر ۱۶ به پیروزی رسیدند تا هفته دوم لیگ ملت‌ها را با پیروزی آغاز کنند. در پایان این بازی امین اسماعیل‌نژاد با کسب ۱۶ امتیاز توانست عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان را به خود اختصاص دهد. در این مسابقه تیم ملی والیبال ایران توانست ۳۴ امتیاز از حمله، ۱۲ امتیاز از دفاع روی تور، ۶ امتیاز از سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات تیم آلمان به دست آورد. ژرمن‌ها هم در این بازی ۴۰ امتیاز از حمله، ۳ امتیاز از دفاع روی تور، ۲ امتیاز از سرویس مستقیم و ۱۸ امتیاز از اشتباهات تیم ایران کسب کردند.

ششمین دیدار مقابل ایتالیا؛ بازهم شکست

تا پیش از دیدار ایران و ایتالیا، تیم ملی والیبال ایران با ۲ پیروزی و ۸ امتیاز در رتبه هشتم جدول و ایتالیا با ۲ پیروزی و ۶ امتیاز در جایگاه دهم جام ملت‌ها قرار داشت و در رده‌بندی فدراسیون جهانی تیم ایتالیا با ۳۴۴.۵۶ امتیاز در جایگاه چهارم و تیم ملی والیبال ایران با ۲۵۶.۵۵ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفته بود. یکی از نکاتی که باعث کسب رتبه نه‌چندان جالب ایتالیا در هفته نخست جام ملت‌ها شده بود، حضور تیم دوم این کشور در هفته اول مسابقات بود که با شروع هفته دوم این تیم پوست‌اندازی کرد و با تیم اصلی پا به میدان گذاشت.

دیدار دوتیم ایران و ایتالیا با نتیجه سه بر صفر و با امتیازهای ۲۵ بر ۱۹، ۲۵ بر ۱۶، ۲۶ بر ۲۴ به سود ایتالیا خاتمه پیدا کرد. در ست سوم و در حالی که نتیجه بازی ۲۴ بر ۲۰ به سود ایران بود و شاگردان عطایی تنها به یک امتیاز برای بردن ست نیاز داشتند، ۶ امتیاز پیاپی را به حریف دادند تا در نهایت بازنده مسابقه شوند!.

در این مسابقه مرتضی شریفی، دریافت‌کننده تیم ملی والیبال ایران توانست ۸ امتیاز به تنهایی کسب کند و عنوان امتیازآورترین بازیکن ایران را در این مسابقه به خود اختصاص دهد و در طرف مقابل میکلتو ۱۵ امتیاز و رومانو ۱۴ امتیاز برای قهرمان جهان به دست آوردند و نقش بسزایی در پیروزی تیم‌شان مقابل ایران داشته باشند.

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۵۹ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۳۷ امتیاز در حمله، ۲ امتیاز در دفاع، یک امتیاز سرویس و ۱۹ امتیاز از اشتباهات بازیکنان ایتالیا بود. بازیکنان تیم ملی ایتالیا نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۷۶ امتیاز کسب کردند که شامل ۴۱ امتیاز حمله، ۱۲ دفاع، ۷ امتیاز سرویس و ۱۶ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

بررسی عملکرد ایران در دو هفته اول لیگ ملت‌ها/خبری از ایران جنگنده نیست

هفتمین دیدار مقابل آمریکا در شرایط نابرابر

در حالی که ویزای بازیکنان ایران با مشکل از سوی آمریکا مواجه شده بود، این مشکل پیش از دیدار این دو کشور در هفته دوم به اوج خود رسید زیرا این دیدار برای هر دو تیم به دلیل شانس صعود هر کدام از تیم‌های ایران و آمریکا را به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها افزایش دهد، بسیار حائز اهمیت بود.

اما ظاهراً این بازی برای آمریکایی‌ها فراتر از یک مسابقه ورزشی بود و ضمن اینکه هنوز به تعهدات میزبانی خود مبنی بر صدور ویزا برای تیم ملی ایران در هفته سوم عمل نکرده بودند و حتی به پیگیری‌ها و فشار فدراسیون جهانی هم اهمیت ندادند، پس از گذشت دو ماه از تاریخ مصاحبه تیم ملی در سفارت آنکارا و پیگیری‌های شبانه‌روزی FIVB و فدراسیون والیبال ایران برای ارائه پاسخ در خصوص وضعیت صدور ویزاهای ایران، به یک‌باره در فاصله ۲۴ ساعت از سوی آمریکا ایمیل‌هایی برای یکی دو بازیکن تیم ملی والیبال مبنی بر ریجکت شدن درخواست ویزای آن‌ها ارسال شد که وضعیت روحی روانی تیم ملی را در شب مسابقه آمریکا بهم ریخت. سفارت آمریکا با ارسال ایمیل اسامی تعدادی از بازیکنانی که بیشتر آن‌ها در ترکیب آغاز مسابقه نیستند، نگرانی‌های فدراسیون والیبال و کادر فنی را بیشتر کرد.

تیم ملی والیبال ایران ۲۱ مرتبه برابر آمریکا قرار گرفته است که سهم ایران ۶ پیروزی و سهم آمریکا ۱۵ برد بوده است. اولین بازی بین دو تیم ایران و آمریکا در قهرمانی جهان ۱۹۷۰ به میزبانی شهر صوفیه است که با نتیجه ۳ بر ۲ به سود آمریکا به پایان رسید. در دیدار دوتیم ایران و آمریکا، جام ملت‌های ۲۰۲۳ ایران برای کسب دومین برد با هدایت بهروز عطایی، سومین پیروزی در لیگ ملت‌ها و هفتمین برد در طول تاریخ برابر آمریکا تلاش کرد که نتیجه‌ای نداشت.

آمریکایی‌ها در پایان روز دوم هفته دوم لیگ ملت‌ها با پنج برد و ۱۵ امتیاز در رتبه دوم جدول این رقابت‌ها قرار داشتند و ایران با دو برد و هفت امتیاز در جایگاه نهم بود.

تیم ملی والیبال ایران در سومین مسابقه خود از هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های مقابل آمریکا قرار گرفت که این دیدار در نهایت با نتیجه سه بر صفر و با امتیازهای ۲۵ بر ۲۲، ۲۵ بر ۱۸ و ۲۵ بر ۲۳ به سود آمریکا خاتمه پیدا کرد. تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۶۳ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۳۹ امتیاز در حمله، ۵ امتیاز در دفاع، ۲ امتیازسرویس و ۱۷ امتیاز از اشتباهات بازیکنان آمریکا بود. بازیکنان تیم ملی آمریکا نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۷۵ امتیاز کسب کردند که شامل ۳۳ امتیاز حمله، ۷ دفاع ،۱۳ امتیاز سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

در پایان این مسابقه امین اسماعیل‌نژاد، پشت خط زن تیم ملی والیبال ایران توانست ۱۶ امتیاز به تنهایی برای تیم ملی کشورمان کسب کند و عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان را به خود اختصاص دهد.

هشتمین دیدار مقابل هلند؛ باخت نزدیک مقابل نارنجی‌پوشان

تا پیش از دیدار ایران و هلند، تیم ملی والیبال ایران با هدایت بهروز عطایی با کسب هفت امتیاز و دو پیروزی در جایگاه هفتم و تیم ملی هلند با هدایت روبرتو پیازا، سرمربی ایتالیایی‌اش با کسب ۱۱ امتیاز و ۳ برد در جایگاه هشتم جدول لیگ ملت‌ها ایستاده بودند.

هلند تمام توانش را مقابل سروقامتان کشورمان استفاده کرد زیرا در رنکینگ جهانی پایین‌تر از ایران قرار داشت و با برد برابر ایران هم یک پیروزی را به نام خود کرد و هم در رنکینگ جهانی والیبال جای ایران را گرفت.

دیدار آخر ایران در هفته دوم لیگ ملت‌ها در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ و با امتیازهای ۲۵ بر ۱۶، ۱۶ بر ۲۵، ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۱۷ و ۱۵ بر ۱۰ به سود هلند خاتمه پیدا کرد. نیمیر عبدالعزیز ستاره میدان بود و توانست ۲۵ امتیاز برای هلند کسب کند و تأثیر زیادی در پیروزی سخت تیمش داشته باشد.

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه ۹۳ امتیاز کسب کرد که به ترتیب ۴۵ امتیاز در حمله، ۱۰ امتیاز در دفاع، ۷ امتیاز سرویس و ۳۱ امتیاز از اشتباهات بازیکنان هلند بود. بازیکنان تیم ملی هلند نیز در مجموع ست‌های این مسابقه ۱۰۲ امتیاز کسب کردند که شامل ۵۲ امتیاز حمله، ۱۷ دفاع ،۱۱ امتیاز سرویس و ۲۲ امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

به گزارش ایمنا، تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ همانند هفته اول تنها موفق به کسب یک پیروزی شد. روند نتیجه‌گیری شاگردان بهروز عطایی در دو هفته لیگ ملت‌ها موجب شد تا تیم ملی کشورمان در رنکینگ فدراسیون جهانی بازهم شاهد سقوطی دیگر باشد. در شرایطی که تیم ملی ایران در هفته گذشته از رده دهم به یازدهم سقوط کرده بود، با عملکردی ناامیدکننده، رتبه یازدهم را هم از دست داد و به جایگاه دوازدهم سقوط کرد.

کد خبر 669554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.