هدف پویش ملی «غرق نشویم» حساس‌سازی جامعه است

سرپرست هلال احمر استان زنجان گفت: پویش ملی غرق نشویم با هدف حساس‌سازی و دادن آگاهی به شهروندان عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حکمت‌الله هاشمی امروز_ یک‌شنبه چهارم تیرماه _در جلسه هماهنگی پویش ملی غرق نشویم، اظهار کرد: با فرارسیدن فصل تابستان و گرما شهروندان در حاشیه رودخانه و سدهای کشاورزی و کانال‌های آب بدون رعایت نکات ایمنی و عدم آشنایی به شنای ایمن اقدام به شنا می‌کنند و در بیشتر مواقع دچار غرق شدگی می‌شوند.

وی افزود: برای کاهش خطرات ناشی از غرق‌شدگی پویش ملی غرق نشویم با هدف حساس‌سازی جامعه و دادن آگاهی به مردم برای جلوگیری از تلفات مالی و جانی با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی که منجر به هم افزایی و توانمندی افراد در پاسخ گویی به حوادث خواهد بود را عملیاتی می‌کنیم.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در کاهش حوادث لازم است واقعیت‌ها را بیان کرده و تغییر رفتارها و باورها را در کار تولید محتوا لحاظ و کلید واژه‌ها را تشریح و تبیین کنیم.

وی با اشاره به موضوع آموزش تصریح‌کرد: از ظرفیت این مجموعه باید تمام افراد استفاده کنند و پیرامون کاهش غریق در سدهای کشاورزی استان زنجان با جهاد کشاورزی تفاهم نامه‌ای منعقد خواهیم کرد تا شاهد به صفر رسیدن حوادث در این حوزه باشیم.

هاشمی افزود: شناخت از سدهای استان زنجان بسیار مهم است که باید بازدیدی در این خصوص داشته باشیم. لازم است فیزیولوژی و آناتومی آب را پیرامون شیرین یا شور بودن، شرایط باتلاقی و جریان آب را تشریح و بررسی کنیم سپس برای آن پروتکل فنی بنویسیم.

وی اضافه کرد: کمیته‌ای بابت بررسی سدها تشکیل و اینکه کدام قسمت از سدها بیشترین غریق را دارد، مشخص شود چرا که این مسئله بسیار مهم و کمک‌کننده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان زنجان خانه‌های هلال را کمک‌کننده در کاهش حوادث ناشی از غرق‌شدگی دانست و گفت: نشستی با رؤسای خانه‌های هلال برگزار شود و با توجه به اینکه آن‌ها از استخرها و سدهایی را که در روستاها وجود دارد، شناخت دارند اهالی را نسبت به خطرات آن آگاه کنند. تیم‌های سحر حوزه جوانان در پیک شلوغی به مردم مسائل حمایت روانی را ارائه دهند تا حتی یک نفر غرق شده نیز نداشته باشیم.

شنا نکردن در مکان‌هایی که احتمال غرق شدن وجود دارد، عملیاتی شود

صفی الله کرامتی نیز در ادامه این جلسه ضمن قدردانی از هلال احمر در خصوص اجرای پوش ملی غرق نشویم، اظهار کرد: این تدبیر را هلال احمر در مواردی که امکانات و تجهیزات لازم برای نجات افراد در حوادث احتمالی وجود ندارد و با تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی دخیل و همچنین صداوسیما برای ترویج شنا نکردن در مکان‌هایی که احتمال غرق شدن وجود دارد، عملیاتی می‌کند.

وی افزود: با توجه به این که برخی از مناطق و سدهای استان در اختیار آب منطقه‌ای است، اما قانون‌گذار تصمیمی گرفته و مسئولیت نجات غریق را برعهده جمعیت هلال احمر نهاده است و به حتم سایر دستگاه‌ها نیز در این خصوص کمک‌کننده خواهند بود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان خاطرنشان کرد: هلال احمر در سطح استان‌ها علاقمند به نجات غریق بود، در زنجان نه تنها مشکلی نداریم بلکه از تلاش‌های سه ماهه سرپرست جمعیت هلال احمر تقدیر و تشکر می‌کنم و دست به دست هم می‌دهیم تا امسال با غرق‌شدگی کمتری مواجه شویم.

وی ادامه داد: تلاش کنیم سدهایی که کشاورزان در باغ‌ها و مزارع دارند، بندها و حوضچه‌ها ایمن‌سازی شده تا شاهد غرق‌شدگی نباشیم. سد حسن ابدال سالانه کشته داشته است، آب منطقه‌ای استان تلاش کند مسیرهای پرتردد مدیریت شود تا با کاهش حوادث مواجه شویم.

کد خبر 669491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.