حجاج بیمار چه زمانی به کشور بازمی‌گردند؟

هرساله به دلایل مختلف تعدادی از حجاج در جریان حج به بیماری‌های متعددی مبتلا می‌شوند از این رو شرایطی فراهم شده تا آن دسته از حجاج که باید تحت نظر مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند، بلافاصله پس از انجام مناسک حج، با پروازهای نخست به کشور بازگردانده شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه حال عمومی حجاج بستری شده در بیمارستان هلال‌احمر و بیمارستان سعودی مساعد است، اظهار کرد: علاوه‌بر این گروه‌های پزشکی در هشت مکتب مستقر شده‌اند و دو ایستگاه سیار در مشعر نیز آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج هستند.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به زائران در مدینه منوره به پایان رسیده و تیم‌های درمان هلال‌احمر به همراه آخرین حجاج راهی مکه هستند تا اقدامات درمانی خود را در این شهر ادامه دهند، افزود: کادر درمانی هلال‌احمر در آمادگی کامل به سر می‌برد تا در مراسم حج در محل حاضر شده و به زائران خدمات ارائه دهد؛ بر همین اساس نیروهای هلال‌احمر در عرفات و منا مستقر شده‌اند و داروهای مورد نیاز به محل ارسال شده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه برای مراسم رمی جمرات نیز تمهیداتی اندیشیده شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در گرم‌ترین روزهای سال قرار گرفته‌ایم، گروه‌های پزشکی به همراه کاروان‌ها به محل اعزام می‌شوند تا در صورت گرمازدگی، به حجاج در محل خدمات پزشکی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه حال عمومی زائران بستری شده در بیمارستان‌ها نیز مساعد است و این آمادگی وجود دارد تا وقوف اضطراری برای زائران انجام و از آن‌ها حمایت شود، ادامه داد: شرایطی فراهم شده است تا آن دسته از حجاج که باید تحت نظر مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند، بلافاصله پس از انجام مناسک حج، با پروازهای نخست به کشور بازگردانده شوند تا ادامه روند درمان آن‌ها در داخل کشور انجام شود.

شایع‌ترین مراجعه حجاج به مراکز درمانی مشکلات تنفسی و گوارشی بوده است

کولیوند گفت: حضور مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر در عملیات حج و بهبود وضعیت جسمانی بیماران اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه حضور کادر درمانی هلال‌احمر در عربستان در بهبود روحیه زائران نیز تأثیرگذار است، اضافه کرد: در جلسه با رئیس بیمارستان نور عربستان اعلام شد که مرکز پزشکی هلال‌احمر می‌تواند بار مشکلات آنها را کاهش دهد؛ همچنین از بیمارستان نور عربستان درخواست داشتیم که وقتی نیازمند سی‌تی‌اسکن هستیم زائران ما را به درمانگاه نفرستند تا پزشکان ابتدا نیاز به سی‌تی‌اسکن را تأیید کنند و دستور پزشک ما را بپذیرند که مورد موافقت آنها قرار گرفت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: مشکل دیگر این بود که تعداد نیروها و کادر درمان عربستان اندک است، به همین دلیل وقتی زائران ما در بیمارستان‌های آنها بستری می‌شوند چند روز رسیدگی به آنها طول می‌کشد، اما مقرر شد بلافاصله شرایط ایرانی‌ها تعیین تکلیف شود تا زیارت آنها به مشکلی برنخورد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است که زائران مبتلا به بیماری با مشکلی مواجه نشوند و هرچه زودتر درمان شوند و به زیارت خود برسند، خاطرنشان کرد: کادر درمانی اعزامی به عربستان از بهترین‌های کادر درمانی ایرانی هستند و آمادگی داریم که متخصصان کشور را برای کمک به عربستان به بیمارستان‌های آنها اعزام کنیم تا زائران مبتلا به بیماری با مشکلی مواجه نشوند.

کولیوند گفت: تاکنون بیشتر مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی هلال‌احمر به علت مشکلات تنفسی و گوارشی درمان شده‌اند و تلاش می‌شود تا بهره‌گیری از ظرفیت زائرانی که جزو کادر درمان هستند، پوشش سراسری برای کنترل سلامتی حجاج داشته باشیم.

۹ نفر از زائران ایرانی از حج انصراف دادند

غلامرضا رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه روز -شنبه سوم تیرماه- آخرین کاروان حجاج ایرانی وارد جده و راهی مکه شد، اظهار کرد: در مجموع ۸۷ هزار و ۵۴۱ نفر در عملیات انتقال حجاج از ایران عازم سرزمین وحی شدند.

وی در خصوص اینکه پیش‌تر آمار حجاج ایرانی ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر اعلام شده بود، افزود: ۹ نفر از زائران ایرانی به دلایل شخصی از حضور در حج امسال انصراف دادند و امکان صدور روادید برای افراد جایگزین فراهم نشد، همچنین در یک ماه گذشته حدود ۲۰۰ نفر از زائران ایرانی به دلایل مختلفی انصراف خود را اعلام کرده بودند که با هماهنگی‌های انجام شده سازمان حج و زیارت توانست برای افراد جایگزین روادید دریافت کند.

معاون حج و عمره سازمان حج زیارت با اشاره به تعداد حجاج مدینه قبل و مدینه بعد، تصریح کرد: ۵۲ هزار و ۵۳۰ نفر در قالب کاروان‌های مدینه قبل از فرودگاه مدینه وارد عربستان شدند و ۳۵ هزار و ۱۱ نفر در قالب کاروان‌های مدینه بعد از طریق فرودگاه جده به سرزمین وحی مشرف شدند.

وی خاطرنشان کرد: شامگاه -جمعه دوم تیرماه- آخرین کاروان‌های مدینه قبل از شهر مدینه عازم مکه شدند و در حال حاضر هیچ زائر ایرانی در شهر مدینه حضور ندارد.

رضایی با اشاره به اینکه در حال نزدیک شدن به مهم‌ترین بخش عملیات حج یعنی حضور حجاج در مشاعر مقدسه هستیم، گفت: با توجه به اینکه در زمان مناسک حج نزدیک به دو میلیون حاجی باید در یک زمان و یک مکان مشخص حضور داشته باشند، بنابراین حمل‌ونقل حجاج به مشاعر مقدسه کار پیچیده‌ای بوده که مقدمات آن انجام شده است.

وی با اشاره به موضوع تدارک غذا و سایر امکانات مورد نیاز حجاج، اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است، همچنین اقدامات مورد نیاز در مورد طرح قربانی صورت گرفته است و قربانی حجاج زیر نظر علما و در مکان‌های مشخصی که تعیین شده است، انجام خواهد شد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: به علت شیوع کرونا در سال‌های گذشته نتوانستیم افراد بالای ۶۵ سال را به حج اعزام کنیم؛ لذا امسال تعداد افرادی که سن بالای ۶۵ سال دارند عدد بی‌سابقه‌ای است، بنابراین رعایت حال افراد سالمند در طول مراحل حج مورد تاکید است.

کد خبر 669424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.