استخراج مفاهیم کاربردی از ضرورت‌های ترویج نهج‌البلاغه است

امام جمعه اصفهان گفت: فهم و کاربردی‌سازی مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه و ادارات از مصادیق بارز ترویج و تثبیت نهج‌البلاغه است.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار اعضای بنیاد نهج‌البلاغه استان اصفهان اظهار کرد: یکی از مزیت‌های بنیاد نهج‌البلاغه استان اصفهان، حضور شخصیت‌های علمی دانشگاهی و حوزوی و جهادگر در رأس این بنیاد است که امیدواریم روز به روز بر توفیقات آنها افزوده شود و در نهایت نتیجه این تلاش‌ها منجر به مهجوریت‌زدایی از کلام و اندیشه امام علی (ع) شود.

وی با بیان اینکه یکی از نکات اساسی که در کلام امیرالمومنین در نهج‌البلاغه تاکید شده، صرفه‌جویی در ابعاد مختلف حتی رعایت آن در نوشتن مطالب و برگه مورد نیاز است، گفت: امروز کلام و محتوای سخنان امیرالمومنین باید در سطح جامعه پیاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: تبیین دقیق باطن کلام امیرالمومنین از منظر نهج‌البلاغه بسیار امری دقیق و ظریف است که نیاز جامعه امروز است.

وی با اشاره به اینکه در نهج‌البلاغه مطالب ارزشمند و گوهربار زیادی وجود دارد، افزود: یکی از اساسی‌ترین کارها در قبال ترویج نهج‌البلاغه این است که باید جمعی از پژوهشگران نسبت به استخراج مطالب کاربردی از نهج‌البلاغه برای مردم اهتمام ورزند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: بخش کلمات قصار نهج‌البلاغه از جمله قسمت‌هایی از کلام امیرالمومنین است که شایسته است هر هفته در ادارات جامعه منتشر شودو در معرض دید عموم قرار گیرد، چرا که این کلمات کاربردی است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با تاکید بر حفظ فرمایشات امیرالمومنین در نهج‌البلاغه به عنوان نخستین گام گفت: به عنوان نمونه امام علی (ع) می‌فرماید «کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ: در فتنه‌ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند. (حکمت اول از نهج‌البلاغه)؛ تفسیر این مطلب در فتنه‌ها بسیار کاربردی است.

وی ادامه داد: فهم و کاربرد مفاهیم نهج‌البلاغه در جامعه و ادارات از مصادیق بارز ترویج و تثبیت نهج‌البلاغه است.

استخراج مفاهیم کاربردی از ضروریات ترویج نهج البلاغه است

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی، مدیر بنیاد نهج‌البلاغه استان اصفهان به معرفی اعضای این بنیاد و حجت‌الاسلام سالک، رئیس هیئت‌مدیره بنیاد نهج‌البلاغه استان به تبیین اقدامات صورت گرفته بنیاد در طول یک‌سال گذشته پرداخت و گفت: قرارگاه نهج‌البلاغه در عرصه‌های مختلف راه‌اندازی شده است، برگزاری مفاهیم نهج‌البلاغه در ادارات و ارگان‌ها از نقاط هدف بوده است که با کمک امام جمعه به سرانجام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کتاب‌های تدریس برای سطوح مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی درحال تدوین است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی ترویج نهج‌البلاغه در جهان معاصر است که از نیازهای اساسی تربیت مربی آموزش نهج‌البلاغه است.

در پایان هریک از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در مسیر تثبیت و ترویج نهج‌البلاغه پرداختند.

کد خبر 669385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.