تابستانی طاقت‌فرسا در پیش است؟

بر اساس پیش‌بینی مسئولان هواشناسی، تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته گرم‌تر خواهد بود، این در حالی است که تابستان پیش‌رو به لحاظ بارندگی‌ها وضعیت خوبی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تابستانی گرم و کم‌بارش در پیش است، اظهار کرد: پاییزی به‌هنگام با بارش‌های نرمال و حتی بیش از حد نرمال برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره بارندگی‌های کشور در ابتدای سال جاری تاکنون، افزود: در برخی نقاط کشور از جمله استان‌های شرقی وضعیت بارندگی‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد، برخی استان‌ها بارش‌هایی به‌شدت کمتر از حد نرمال را دریافت کرده‌اند و ذخایر آبی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد، این در حالی است که امسال سومین سال پیاپی خشکسالی است و سطح ذخایر آبی نیز به‌شدت پایین است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: تا انتهای سال آبی گذشته در حوزه غربی کشور بارندگی‌ها به‌حدی کم بود که برخی استان‌ها همچون کرمانشاه، ایلام و به‌طور کلی حوزه غربی کشور بارندگی‌هایی حتی ۵۰ درصد کمتر از نرمال را دریافت کردند، اما این مناطق در سال آبی جاری در شرایط نرمال بارندگی قرار دارند و جزو مناطق پربارش محسوب می‌شوند. به‌طور کلی میانگین بارندگی‌های کشور بیش از سال گذشته است، با این وجود برخی استان‌هایی که در جنوب البرز قرار دارند حتی نسبت به میانگین بلندمدت و سال گذشته نیز کمبود بارش دارند.

سال گذشته و امسال جزو سال‌های گرم محسوب می‌شوند

وی ادامه داد: در خردادماه سال جاری با وجود بارندگی‌هایی که ثبت شد، میانگین بارش همچنان کمتر از حد نرمال است؛ وضعیت بارندگی در برخی استان‌ها نسبت به سال گذشته بهتر و در برخی استان‌ها بدتر و میانگین بارش کشور بالاتر از سال گذشته است، اما در برخی استان‌ها همچون خراسان‌رضوی، سمنان، تهران، قزوین و به‌طور کلی استان‌هایی که در شرق، شمال شرق و مرکز و جنوب البرز واقع می‌شوند مقدار بارندگی‌ها نه تنها نسبت به میانگین بلندمدت کمتر است بلکه نسبت به بارندگی‌های سال گذشته نیز کمبود جدی دارد.

وظیفه درباره وضعیت دمایی در کشور، گفت: دما روند صعودی دارد، سال گذشته و امسال جزو سال‌های گرم محسوب می‌شوند؛ به‌طور نسبی دمای هوا از اول مهرماه ۱۴۰۱ تاکنون به‌طور میانگین در کشور ۱.۱ درجه سلسیوس بیش از متوسط بلندمدت بوده است، دمای بالاتر شدت تبخیر و تعرق را افزایش می‌دهد و به عبارتی برف و باران باریده را زودتر تبخیر می‌کند بنابراین هر چه بی‌هنجاری مثبت دمایی بیشتر باشد، توان تبخیر نیز افزایش می‌یابد و امکان از دست دادن سریع‌تر آب نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: وقتی در استانی بارندگی کم است و دما افزایش می‌یابد، رطوبت خاک نیز کاهش می‌یابد و اگر این کم‌بارشی در یک بازه زمانی زیاد و طولانی باقی بماند بر کیفیت و کمیت آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی، بیابان‌زایی، تخریب سرزمین، خشک شدن درخت‌های کهنسال تأثیر می‌گذارد، کشور ما در محدوده گرم و خشک قرار دارد بنابراین این خشکسالی و کم‌بارشی آن را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: گرم شدن هوا در ایران و در مقیاس بزرگ‌تر و جهانی در حال افزایش روز افزون است و نگرانی‌های بسیاری را به همراه دارد، با وجود شرایط جوی کنونی پاییز سال جاری با آغازی به‌هنگام و همراه با بارندگی‌های نرمال و حتی بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

تابستان سال جاری سال خوبی به لحاظ بارندگی نیست

وی اضافه کرد: تابستان سال جاری بر خلاف تابستان سال گذشته، سال چندان خوبی از نظر بارندگی نیست. به لحاظ دمایی نیز گرم‌تر از سال گذشته و حتی متوسط دمای بلندمدت خواهد بود و هم مقدار کلی دریافت بارش نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به نرمال کمتر پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های سیل‌آسا برای تابستان پیش‌بینی می‌شود یا خیر؟ گفت: بارش‌های تابستانه به‌طور کلی سیل‌آسا هستند و در فاصله کوتاه مدت دریافت می‌شود و ممکن است که موجب سیل شود که این به دلیل نفوذ نکردن باران در زمین است. باران به دلیل گرد و خاکی که در فصل تابستان وجود دارد، گل‌آلود می‌شود، بنابراین موجب می‌شود که کمتر در خاک نفوذ کند و به همین دلیل در مدت زمان اندکی موجب وقوع سیل می‌شود؛ نمی‌توان با این ساز و کارها پیش‌بینی کرد که آیا احتمال وقوع سیل وجود دارد یا خیر؟ تنها چند روز قبل می‌توان با توجه به ظرفیت آن منطقه هشدار وقوع سیل را صادر کرد.

وی ادامه داد: به‌طور کلی بارندگی‌های تابستان نمی‌تواند حتی به حد نرمال برسد، اما در همین بارش‌های کمتر از نرمال نیز می‌توان وقوع سیل در یک منطقه با توجه به شرایطی که دارد را پیش‌بینی کرد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: نکته مهم این است که علاوه‌بر جریان‌های دور پیوند، مسائل بسیار زیادی در میزان بارندگی‌ها تأثیرگذار است و پیش‌بینی بارندگی‌های نرمال و بیش از حد نرمال برای فصل پاییز تنها یک احتمال است و می‌تواند حتی بارندگی‌ها به شدت کمتر از بارش‌های پاییز گذشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سه سال پیاپی خشکسالی و کم‌بارشی کشور را درگیر کرده است، حتی اگر بارندگی‌ها بسیار مناسب و بیش از حد نرمال باشد نیز کم‌بارشی‌های گذشته جبران نمی‌شود. شاید در وضعیت آب‌های سطحی تأثیر مثبت داشته باشد اما همچنان کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی و مصرف بهینه وجود خواهد داشت.

تدابیر لازم برای عبور آسان از تابستان گرم اندیشیده شده است

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های هواشناسی، تابستان گرم‌تر با افزایش دما به صورت ویژه در انتظار اصفهان است، اظهار کرد: برای عبور سهل‌تر از تابستانی گرم، از روزهای گذشته تدابیر لازم اجرایی شده است و بر اساس تشکیل جلسه‌های مدیریت بحران توزیع برق استان، لازم است شرکت‌های برق از اعمال هرگونه محدودیت بدون اطلاع در بخش‌های صنایع خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه خاموشی در صنایع باید بر اساس اطلاع‌رسانی قبلی شرکت‌های برق انجام گیرد، افزود: از روزهای گذشته برنامه کاهش مصرف آب و برق برای اداره‌ها و بخش خانگی تدوین و ابلاغ شده است و باید همه نسبت به کاهش مصرف حامل‌های انرژی در تابستانی با گرمای زیاد توجه داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: تمام اداره‌های استان اصفهان ضمن کاهش ۳۰ درصدی صرفه‌جویی مصارف برق به ویژه در روزهای تعطیل و کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب متناسب با وضعیت تابستانی گرم‌تر باید نسبت به آمادگی ژنراتورها برای تأمین برق اضطراری و لوازم کاهنده مصارف برقی، از آمادگی کامل برخوردار باشند.

کد خبر 669360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.