اعلام جزئیات بیمه سلامت رایگان دو دهک درآمدی ۴ و ۵

روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اضافه شدن دو دهک درآمدی چهارم و پنجم به جمعیت بیمه سلامت رایگان در کشور خبر داد، از این رو سازمان بیمه سلامت ایران جزئیات تکمیلی این طرح را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمشید شایان‌فر، سرپرست اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص اضافه شدن دو دهک درآمدی چهارم و پنجم به جمعیت بیمه سلامت رایگان در کشور، اظهار کرد: به استناد بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی طی دو سال گذشته، سه دهک مشمول بیمه رایگان شدند.

وی افزود: این سه دهک از ابتدای سال گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهک‌بندی شده و سپس به ما معرفی می‌شوند تا تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند، در حال حاضر بالغ بر ۹.۵ میلیون نفر در سه دهک نخست درآمدی تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.

سرپرست اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت ایران در راستای تسهیل و تأمین پوشش بیمه همگانی پیشنهاد داد که دهک‌های بیشتری مشمول بیمه رایگان قرار گیرند که بر این اساس هیئت وزیران طی هفته گذشته مصوبه‌ای را به تصویب رساندند که دو دهک به مجموع دهک‌های قبلی اضافه شود تا به این صورت از این به بعد پنج دهک نخست درآمدی تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند.

وی ادامه داد: بر این اساس نزدیک به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در گروه دهک چهارم و پنجم به جمعیت بیمه رایگان کشور اضافه شدند، پیش از این دهک درآمدی چهارم باید ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه سالانه و دهک درآمدی پنجم نیز ۲۰ درصد از حق بیمه یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومانی مصوب برای سال جاری را پرداخت می‌کردند.

شایان‌فر با بیان اینکه میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه دهک‌های ششم تا نهم نیز کاهش یافت، گفت: بر همین اساس از این پس میزان پرداختی دهک ششم از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد، پرداختی دهک هفتم از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد و پرداختی دهک هشتم از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد و پرداختی دهک نهم از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافت. میزان پرداختی حق بیمه دهک دهم نیز بدون تغییر باقی مانده است.

وی با اشاره به روند تأمین اعتبارات این طرح، اضافه کرد: این بودجه از منابع عمومی سازمان بیمه سلامت برداشت و تأمین می‌شود؛ البته این کسری باید تأمین شود چون محاسبات بر مبنای دهک‌بندی‌های قبلی انجام شده بود و اکنون با تغییر محاسبات لازم است که با هماهنگی سازمان برنامه بودجه یک بازنگری در این بخش انجام شود؛ برآورد ما از بودجه مورد نیاز برای تحت پوشش رایگان بردن دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قالب دهک درآمدی چهارم و پنجم حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است.

سرپرست اداره کل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران درباره چگونگی اطلاع‌رسانی به دهک‌های درآمدی که پیش‌تر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی این اقدام به صورت متمرکز انجام خواهد شد تا افراد دهک‌های درآمدی چهارم و پنجم در جریان این موضوع قرار گیرند، اما همه افرادی که جزو دهک چهارم و پنجم در بانک اطلاعاتی سازمان بیمه سلامت قرار دارند به صورت خودکار در سیستم به بیمه رایگان تبدیل می‌شوند و سپس به صورت پیامکی این موضوع به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در خصوص افراد بدون بیمه و اقداماتی که لازم است جهت پوشش بیمه‌ای انجام دهند، گفت: این افراد می‌توانند از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا از طریق سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت برای بیمه شدن اقدام کنند، زمانی که فردی اقدام به ثبت‌نام در سامانه شهروندی کند، روند ارزیابی نیز به صورت خودکار ظرف کمتر از یک روز برای وی انجام می‌شود؛ البته ۹۵ درصد افراد چون یک‌سری سوابق در سامانه‌های ما دارند، دهک‌شان هم مشخص شده است و آنهایی هم که هیچ سابقه‌ای نداشته باشند به سرعت تعیین دهک می‌شوند.

رایگان‌سازی بیمه همگانی برای دهک‌های نخست جامعه

روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اضافه شدن دو دهک دیگر به جمعیت بیمه رایگان کشور خبر داد و اظهار کرد: علاوه‌بر سه دهک اول جامعه که سال گذشته بیمه رایگان شدند، از امروز دو دهک دیگر نیز به این جمعیت اضافه می‌شود؛ با اضافه شدن دو دهک چهار و پنج به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان کشور، از این پس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این دهک‌ها بیمه سلامت رایگان خواهند شد.

وی با بیان اینکه جزئیات این طرح از طریق پیامک به افراد تحت پوشش بیمه ارائه خواهد شد، افزود: با پیشنهاد وزارت بهداشت و تصویب هیئت دولت در روز -چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه- در حال حاضر پنج دهک درآمدی جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هدف از این مصوبه را آسان‌سازی و رایگان‌سازی بیمه همگانی برای دهک‌های نخست جامعه به ویژه ساکنان مناطق کم‌برخوردار و در نتیجه کاهش هزینه‌های درمانی مردم دانست و تصریح کرد: میزان مشارکت دهک چهار تا قبل از این مصوبه، پرداخت ۱۰ درصد حق بیمه معادل ۱۴۳ هزار تومان و میزان پرداختی دهک پنج ۲۰ درصد حق بیمه یعنی ۲۸۷ هزار تومان بود که از این پس رایگان خواهد بود.

کد خبر 669336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.