اعتیاد پیچیده‌ترین مسئله در جوامع است

دکتری تخصصی مشاوره گفت: اعتیاد به‌عنوان یکی از مسائل پیچیده اجتماعی در عصر حاضر بوده که زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، به عبارت دیگر اعتیاد با مسائل اجتماعی ارتباطی دوجانبه دارد. اعتیاد، از یک‌سو جامعه را به انحطاط می‌کشاند و از سوی دیگر پدیده‌ای است که ریشه در مسائل اجتماعی دارد.

نوشین میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از جدی‌ترین مسائل اجتماعی، وجوه مختلف جامعه‌شناسی و روانشناسی دارد،. به اعتقاد تحلیلگران اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر، یکی از مسائل پیچیده اجتماعی در عصر حاضر بوده که زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، به عبارت دیگر اعتیاد با مسائل اجتماعی ارتباطی دوجانبه دارد؛ اعتیاد، از یک‌سو جامعه را به رکود و انحطاط می‌کشاند و از سوی دیگر پدیده‌ای است که ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد.

وی افزود: اعتیاد گرایش فرد را به اصول اخلاقی و معنوی و ارزش‌های اجتماعی کاهش می‌دهد و به مثابه یکی از این مسائل عدیده اجتماعی، حالتی از مسمومیت دائم یا متناوب است که با تداوم مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود و در آن میل شدید به افزایش مقدار مصرف و نشانه‌هایی از مقاومت، اجتناب و ترک وجود دارد و همیشه با وابستگی فیزیکی و روانی مصرف مواد همراه است.

دکتری تخصصی مشاوره تصریح کرد: اعتیاد نه تنها زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه به دلیل ماهیت پیش‌رونده‌اش باعث چالش‌های متعددی در تمام ابعاد زندگی، سلامتی فرد، خانواده و جامعه می‌شود و بار زیادی را به آنها تحمیل می‌کند، لذا اعتیاد، اختلالی مزمن و عودکننده است و قطع طولانی‌مدت مصرف مواد نیز، دلیل بر درمان قطعی نیست.

وی ادامه داد: لازم است به لحاظ اجتماعی آگاهی بیشتری در زمینه اعتیاد ایجاد شود، به‌طوری که افراد نسبت به نوع مواد مخدر و موادی که مصرف آنها منجر به تداوم مصرف و اعتیاد می‌شود، آگاهی داشته باشند تا کمتر دچار آسیب و معضلات اعتیاد شوند.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد بسیار جدی و حائز اهمیت است، فرد معتاد تمام خواسته‌اش مصرف مواد است و چیزی بالاتر از آن را نمی‌بیند، بنابراین یکی از تأثیرات منفی و آسیب‌های اجتماعی اعتیاد روی فرد بی‌مسئولیتی وی نسبت به شغل و افراد جامعه است، اعتیاد علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی نیز دارد و فرد معتاد تعادل روحی و روانی ندارد؛ عصبی بودن، پرخاشگری، احساس تنهایی، بی‌قراری، اختلال در خواب و بسیاری از اختلالات روانی دیگر از عوارض اعتیاد است.

وی گفت: اعتیاد باعث می‌شود روابط شخصی و اجتماعی فرد به مرور کم‌رنگ شود و در نهایت از بین برود، از جمله آسیب‌های اجتماعی اعتیاد می‌توان به افزایش جرم و جنایت، افزایش رفتارهای غیرعادی در جامعه و گسترش بیماری‌های واگیر اشاره کرد، همچنین اعتیاد بر خانواده نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند، تزلزل و نابسامانی در خانواده، کم‌رنگ شدن روابط عاطفی، تأثیر منفی بر تربیت فرزندان، خشونت و دعواهای خانوادگی نمونه‌ای از این آسیب‌ها است.

دکتری تخصصی مشاوره ادامه داد: تأثیر اعتیاد بر خانواده فرد معتاد به‌گونه‌ای است که موجب سرکوب احساس شادی و طراوت اعضای خانواده می‌شود، در این حالت فرزندان مشکلات و مسائل خود را به‌جای آنکه در محیط خانواده رفع کنند، آن را به خارج از محیط خانه می‌برند و همین امر زمینه‌ساز مشکلات و ناهنجاری‌هایی برای فرزندان خواهد شد، بنابراین عوارض اعتیاد نه تنها گریبان خود فرد معتاد را می‌گیرد، بلکه اطرافیان، خانواده و حتی جامعه را نیز متأثر خواهد کرد و چه بسیار افرادی که به دلیل زیاده‌روی در این بلای خانمان‌سوز به کام مرگ کشیده شده‌اند.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع پیشگیری در زمینه اعتیاد بسیار مهم است، اضافه کرد: اعتیاد یکی از معضلات بسیار بزرگ در تمام جوامع به‌شمار می‌آید، این موضوع باعث به وجود آمدن بسیاری از نابسامانی‌ها در زندگی شخصی و اجتماعی افراد خواهد شد و برای پیشگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی باید از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مناسب اقدامات لازم برای افراد و جامعه مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 669251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.