ویسادار؛ قلب تپنده گردشگری پره‌سر

آبشار ویسادار گنجی در دل طبیعت جنگلی و قلب تپنده گردشگری شمال کشور است که امسال از سوی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان به منظور اجرای طرح گردشگری به شهرداری پره‌سر واگذار شده است، ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در حاشیه این آبشار، می‌تواند وضعیت گردشگری و اقتصادی شهر را متحول کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه صنعت گردشگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن یکی از گام‌های مؤثر در راستای رونق اقتصادی به‌شمار می‌آید. در این میان توجه جدی و هدفمند به زیرساخت‌های گردشگری شهری به‌ویژه در شهرهای شمالی که از ظرفیت‌های طبیعی بالایی برخوردار هستند، می‌تواند موجب افزایش درآمد شهرداری‌ها و بخش‌های خصوصی، ارتقای سطح معیشتی شهروندان و شکوفایی اقتصادی شهرها شود.

پره‌سر از توابع شهرستان رضوانشهر در ۸۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و در حاشیه دریای خزر واقع شده است. این شهر از ظرفیت‌های گردشگری خوبی برخوردار است. ویسادار، گنجی بزرگ در دل طبیعت جنگلی و بکر پره‌سر و از زیباترین آبشارهای ایران با ۱۵ متر ارتفاع است و سومین آبشار مرتفع استان گیلان محسوب می‌شود. این آبشار به معنی سایه درخت بید است که در ۱۷ کیلومتری شهر پره‌سر قرار دارد و همچون نگینی در دل جنگل زیبای این منطقه می‌درخشد.

عرصه آبشار ویسادار امسال از سوی اداره کل منابع طبیعی استان گیلان به منظور اجرای طرح گردشگری به شهرداری پره‌سر واگذار شده است، ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در حاشیه این آبشار، می‌تواند وضعیت گردشگری و اقتصادی این شهر را متحول کند.

مدیریت شهری پره‌سر تلاش می‌کند با بهره‌مندی مناسب از ظرفیت آبشار ویسادار و ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در نزدیک آن، رونق گردشگری و اقتصادی، درآمد پایدار شهری و اشتغال‌زایی جوانان منطقه را فراهم کند.

ویسادار؛ قلب تپنده گردشگری پره‌سر

فرایند اداری تحویل عرصه آبشار به شهرداری دچار وقفه شده است

پژمان اکبری، شهردار پره‌سر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با پیگیری و تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر، استانداری و اداره کل دادگستری و موافقت اداره کل منابع طبیعی استان گیلان، ۱۰ هکتار از عرصه آبشار ویسادار به منظور اجرای طرح گردشگری، طی قراردادی ۱۵ ساله، اردیبهشت‌ماه امسال به شهرداری پره‌سر واگذار شد، اما به دلیل تغییرات مدیریتی در اداره کل منابع طبیعی، فرایند اداری تحویل عرصه آبشار به شهرداری دچار وقفه شده است که امیدواریم این فرایند تسریع شود تا بتوانیم اجرای طرح را در تابستان آغاز کنیم.

وی می‌افزاید: نحوه اجرای طرح گردشگری در آبشار ویسادار در قالب یک کتابچه از سوی اداره کل منابع طبیعی به شهرداری پره‌سر ارائه شده است و شهرداری باید در چارچوب این طرح عمل کند.

شهردار پره‌سر با بیان اینکه احداث اقامتگاه سنتی با استفاده از چوب و گل برای گردشگران، سرویس بهداشتی، رستوران، غرفه‌هایی برای فروش محصولات محلی و کشاورزی در نزدیکی آبشار ویسادار در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: پل آبشار ویسادار به‌طور کامل فرسوده شده و بسیار خطرناک است و در حال حاضر امنیت لازم را برای تردد ندارد؛ بنابراین پل قدیمی تخریب و پل مدرن روی آبشار احداث خواهد شد.

اکبری تصریح می‌کند: از میدان آبشار شهر پره‌سر تا آبشار ویسادار حدود ۱۷ کیلومتر است، آسفالت هفت کیلومتر از جاده وضعیت مطلوبی ندارد و تردد در این مسیر به سختی انجام می‌شود، لذا با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر و نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان، حدود ۶۰ میلیارد ریال قیر رایگان تأمین و پیمانکار پروژه از طریق مناقصه عمومی انتخاب شده است و از هفته آینده روکش آسفالت این جاده آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه به منظور حفظ محیط زیست و داشتن طبیعت پاک، تمهیدات لازم برای جمع‌آوری زباله‌ها در طرح گردشگری آبشار ویسادار لحاظ شده است و زباله‌ها روزانه به صورت سنتی توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود، تاکید می‌کند: طی سال‌های اخیر، فرهنگ مردم در حفظ و نگهداری محیط زیست تا حد زیادی ارتقا پیدا کرده است و شهروندان در زمان حضور در طبیعت علاوه بر اینکه زباله‌های خود را در داخل کیسه‌های نایلونی قرار می‌دهند، پسماندهای رها شده در دامن طبیعت را نیز جمع‌آوری و به سطل‌های زباله منتقل می‌کنند.

ویسادار؛ قلب تپنده گردشگری پره‌سر

سرمایه‌گذاران بخش خصوص تمایل به احداث هتل دارند

شهردار پره‌سر اظهار می‌کند: طرح گردشگری آبشار ویسادار موجب برندسازی و رونق اقتصادی شهر پره‌سر، کسب درآمد پایدار برای شهرداری و اشتغال‌زایی برای حدود ۳۰ نفر به صورت مستقیم می‌شود و مدیریت شهری از محل این درآمد می‌تواند، بدون دغدغه حقوق و مزایای کارکنان شهرداری را پرداخت کند.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوص تمایل دارند در پره‌سر هتل احداث کنند، اضافه می‌کند: با احداث هتل در پره‌سر، گردشگران زیادی برای بازدید از آبشار ویسادار به این شهر سفر می‌کنند؛ لذا شهرداری و شورای اسلامی شهر از افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در اراضی با کاربری گردشگری داشته باشند، با آغوش گرم استقبال می‌کند.

رسول شهبازی، رئیس شورای اسلامی شهر پره‌سر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پره‌سر با دارا بودن امکانات طبیعی همچون دریا، کوه، جنگل و آبشار ویسادار در فصول مختلف سال به‌ویژه بهار و تابستان، پذیرای بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت از اقصی نقاط کشور است.

وی ادامه می‌دهد: آبشار ویسادار با ۱۵ متر ارتفاع، سومین آبشار مرتفع استان گیلان محسوب می‌شود و ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران دارد، اما در حال حاضر، جاده دسترسی به آبشار وضعیت مطلوبی ندارد و باید زیرساخت‌های دسترسی و امکانات لازم برای تأمین رفاه و آسایش شهروندان و گردشگران فراهم شود.

۱۰ هکتار از عرصه آبشار ویسادار به شهرداری واگذار شده است

رئیس شورای اسلامی شهر پره‌سر خاطرنشان می‌کند: با موافقت اداره کل منابع طبیعی استان گیلان، ۱۰ هکتار از عرصه آبشار ویسادار به منظور اجرای طرح گردشگری، طی قراردادی ۱۵ ساله، اردیبهشت ماه امسال به شهرداری پره‌سر واگذار شد و در حال حاضر فرایند اداری تحویل این عرصه به شهرداری در حال انجام است.

شهبازی تصریح می‌کند: نحوه اجرای طرح گردشگری در آبشار ویسادار در قالب یک کتابچه از سوی اداره کل منابع طبیعی به شهرداری ارائه شده است و شهرداری در قالب این طرح، امکانات خوبی را در آبشار ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: قیر رایگان به ارزش ۶۰ میلیارد ریال برای روکش آسفالت حدود هفت کیلومتر از جاده دسترسی آبشار ویسادار تأمین شده است و به‌زودی پروژه آغاز خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر پره‌سر می‌گوید: با اجرای آسفالت مسیر دسترسی و ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در آبشار ویسادار، این طرح گردشگری همچون سایر ظرفیت‌های توریستی استان گیلان رونق بیشتری می‌گیرد و اقتصاد شهر و سطح معیشتی اهالی منطقه با فروش محصولات محلی و کشاورزی، متحول می‌شود.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهر و کلان‌شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 669246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.