احتمال توفان‌های لحظه‌ای همراه با افزایش وزش باد تا اواسط هفته در اصفهان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به هشدار سطح نارنجی و زرد، گفت: طی امروز تا اواسط هفته شاهد آسمان صاف، گاهی در ساعاتی کمی ابر، افزایش سرعت باد و احتمال توفان‌های لحظه‌ای به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب خواهیم بود.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی امروز تا اواسط هفته شاهد آسمان صاف گاهی کمی ابر، افزایش سرعت باد و احتمال توفان‌های لحظه‌ای به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب خواهد شد.

وی ادامه داد: در نیمه شمالی، شرقی و مناطقی از مرکز استان، شرایط فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی و وقوع توفان‌های لحظه‌ای بر روی استان مهیا خواهد بود که طی امروز تا روز دوشنبه است که سبب کاهش دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به هشدار سطح نارنجی از نفوذ توده گردوخاک در استان از امروز تا اواخر روز دوشنبه پنجم تیرماه، افزود: با نفوذ این توده در نیمه شرقی، مناطق مرکز و جنوب استان شاهد وزش باد شدید، وقوع طوفان لحظه‌ای، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این مدت شهرستان‌های خوروبیابانک، انارک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، کبوترآباد، دولت‌آباد، شرق اصفهان، فرودگاه، نجف‌آباد، مورچه خورت، لنجان، مبارکه و شهرضا تحت تأثیر پدیده نفوذ توده گردوخاک است.

حاجی‌بابایی گفت: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد در نیمه شرقی استان و محورهای مواصلاتی با استان‌های سمنان و یزد از اثرات مخاطرات این پدیده در استان است.

وی تصریح کرد: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی، پارک نکردن خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌ساخت توصیه می‌شود.

حاجی‌بابایی درباره هشدار هواشناسی سطح زرد با توصیف سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در استان، افزود: فعالیت این سامانه از اواخر یکم تیر آغاز شده و تا روز دوشنبه پنجم تیرماه با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک با کاهش دید، وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب استان تداوم دارد.

وی ادامه داد: در این مدت شهرستان‌های خوروبیابانک، چوپانان، نائین، اردستان، ورزنه، زواره، مهاباد، اصفهان، دولت‌آباد، نجف‌آباد، زرین‌شهر، مبارکه و شهرضا مستعد فعالیت سامانه وزش باد، گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا هستند.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال و نهال‌ها از اثرات مخاطرات این سامانه است.

وی تصریح کرد: اجتناب از حضور در فضای باز به ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، توقف و پارک نکردن خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌ساخت توصیه می‌شود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بیشینه دما طی ۲۴ ساعت آینده یک تا دو درجه کاهش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و بوئین میاندشت با دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 669185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.