کف و سقف «شهریه» مدارس غیردولتی اعلام شد / تاثیر فوق برنامه‌ها در افزایش هزینه‌ها

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از تعیین شهریه مدارس غیردولتی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، احمد محمودزاده اظهار کرد: سال جاری در فرمول شهریه مدارس غیر دولتی، «نیروی انسانی» را همراه با لزوم «آموزش» این نیروها مد نظر قرار داده‌ایم و برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ میزان شهریه مصوب مدارس غیردولتی از پنج میلیون آغاز می‌شود و تا ۴۸ میلیون تومان است که فقط دو مدرسه ما مجاز به دریافت شهریه ۴۸ میلیون تومانی هستند.

وی افزود: ۳۸ درصد از شهریه تعیین شده برای هر مدرسه نیز طبق فوق برنامه است؛ در واقع فعالیت‌های تابستانی مدارس به شهریه ثابت اضافه می‌شود که این شهریه برای مهر ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به بعد است و شامل حال فعالیت‌های امسال نمی‌شود.

شهریه فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی «اختیاری» است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه نیروی انسانی، سرانه فضای فیزیکی و تجهیزاتی، ضریب کیفیت بخشی و فوق برنامه درسی و برنامه‌های مکمل در شهریه تعیین شده مدارس مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: شهریه فعالیت فوق برنامه و پرورشی مدارس غیردولتی اختیاری است و البته بیشتر والدین برای دریافت این برنامه‌ها فرزندان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند.

وی تصریح کرد: حداکثر ساعت فعالیت فوق برنامه و مکمل و تابستانی در مقطع ابتدایی شش ساعت، در مقطع متوسطه اول هشت ساعت، در مقطع متوسطه دوم هفت ساعت و برای هنرستان‌ها دو تا پنج ساعت در هفته است.

محمودزاده با تاکید بر اینکه اگر والدین برای فوق برنامه‌ها، شهریه به مدارس پرداخت کرده‌اند باید برگزاری این برنامه‌ها را از مدرسه طلب کنند، گفت: تلاش می‌کنیم کیفی‌سازی برنامه‌های آموزشی و پرورش را در پیش داشته باشیم.

حداکثر شهریه دریافتی با احتساب فوق‌برنامه‌ها و برنامه‌های تابستانی هر مدرسه را در سایت ببینید

وی اضافه کرد: این دو مدرسه‌ای که مجاز به دریافت ۴۸ میلیون تومان شهریه در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هستند، اگر فوق برنامه و مکمل و برنامه تابستانی خود را بارگذاری کنند و از ما مجوز بگیرند، با ۳۸ درصد شهریه این فوق برنامه‌ها در نهایت باید ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شهریه بگیرند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در سایت مشارکت‌ها مبلغ شهریه هر مدرسه غیردولتی در شهریه مصوب، فوق برنامه، مکمل و برنامه تابستانی درج شده است و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آن از شهریه‌ها مطلع شوند؛ همچنین پوستری در مدارس غیردولتی نصب شده که این امر را اطلاع‌رسانی می‌کند.

مدارس، شهریه دریافتی اضافی را به خانواده‌ها بازگردانند

وی با اشاره به مدارسی که شهریه‌هایی بیش از آنچه تعیین شده است، دریافت می‌کنند، افزود: شهریه مازاد حتماً باید به خانواده‌ها بازگردد. هیچ مدرسه‌ای حق اضافه گرفتن شهریه ندارد و باید این هزینه‌ها به خانواده‌ها باز گردانده شود. امسال تا حدودی از افزایش شهریه مدارسی که بیش از آنچه تعیین شده بود از خانواده‌ها دریافت کرده بودند، جلوگیری کردیم و شهریه افزایش‌یافته، بسیار پایین‌تر از سایر مدارس است.

محمودزاده با اشاره به مدارسی که اقدام به تدریس زبان‌های خارجه می‌کنند، تصریح کرد: تدریس زبان اگر به عنوان برنامه تقویتی و مکمل باشد، جزو فعالیت مدرسه‌ای محسوب می‌شود، اما اگر آموزشگاهی است، حتماً باید با همکاری مؤسسات آموزشی باشد. گاهی به دانش‌آموزان اجحاف می‌شود، به‌طوری که چند سال در مدرسه زبان یاد می‌گیرند، اما گواهی به آنها تعلق نمی‌گیرند. مدارسی که فعالیت این‌چنینی دارند باید مجوز آموزشگاهی داشته باشند.

فرصت یک هفته‌ای مدیران مدارس غیردولتی برای درج اطلاعات خود جهت تعیین شهریه

وی با اشاره به مدارسی که تا به امروز موفق به درج اطلاعات خود در سامانه مشارکت‌ها برای تعیین شهریه خود نشده‌اند، خاطرنشان کرد: مدارس جا مانده از ابلاغ شهریه، حدود یک هفته کاری برای درج اطلاعات خود در سامانه و تعیین شهریه خود وقت دارند و در هفته جاری باید اطلاعات خود را درج کنند، در غیر این صورت شهریه این مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شهریه مصوب سال قبل خواهد بود. بعضی مدارس غیردولتی مقاومت دارند و احساس می‌کنند که خود باید شهریه را تعیین کنند، اما تمام مدارس باید اطلاعات خود را درج کنند و سامانه، آخر این هفته بسته می‌شود.

کد خبر 669143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.