آن روی سکه استادی دانشگاه/ تدریس تنها بخشی از رسالت یک استاد

«امروزه اساتید بسیجی وظیفه تبیین‌گری برای سایر همکاران خود را دارند، همچنین اساتید وظیفه تبیینی در قبال دانشجویان را برعهده دارند و باید دانشجویان را به این مسیر هدایت کند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، اساتید به عنوان رکن اصلی دانشگاه‌ها نقش به‌سزایی را در عرصه تعلیم و تربیت دانشجویان بر عهده دارند بر همین اساس اساتید از جایگاه بسیار مهم و استراتژیکی برخوردار هستند؛ حضور مجموعه بسیج اساتید به منظور تبیین نقش اساتید بوده تا هدف امامان انقلاب که تشکیل دانشگاه‌های در تراز اسلامی است را محقق کند.

اساتید می‌توانند مسیر زندگی و آینده دانشجویان را تغییر دهند؛ بنابراین بهتر است که مسیر آینده دانشجویان را بر مبنای دانشگاه تراز اسلامی سوق دهند. لازم است اساتید بسیج ضمن دغدغه تدریس، براساس چهار رویکرد اصلی بسیج اساتید عمل کنند. یکی از مهمترین وظایف اساتید بصیرت افزایی دانشجویان است؛ زیرا دانشجو باید فضای پیرامون خود را به موقع تشخیص دهد.

محوریت فعالیت‌های بسیج اساتید حرکت در راه اعتلای انقلاب اسلامی با نگاه علمی است؛ در این راستا بسیج اساتید همواره سعی کرده با به‌کارگیری برخی ظرفیت‌ها علمی در راستای جلوگیری از بحران‌ها و معضلات ایفای نقش کند.

بسیج اساتید با توجه به ظرفیت علمی بالا، همیشه همراه دولت‌ها بوده است؛ همچنین بسیج اساتید کشور در راستای خدمات ثمربخش فعالیت‌هایی را در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی به اجرا می‌گذارد که مهم‌ترین فعالیت‌های علمی پژوهشی آن، سازماندهی گروه‌های علمی، انتشار کتاب، فراخوان مقاله و تنظیم تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی و برگزاری همایش‌های علمی است.

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی بسیج اساتید نیز می‌توان به مواردی همچون فعالیت‌های مراکز قرآن و عترت، انتشار نشریه هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه، برگزاری نشست‌های فرهنگی و صدور بیانیه در رابطه با مسائل مهم و حساس کشوری اشاره کرد.

در آئین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اهداف و وظایف بسیج اساتید، راهکارها و نکاتی مطرح شده است که از جمله آن‌ها تحقق دستورات و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها، بسط فرهنگ و تفکر بسیجی در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، کمک به ایجاد زمینه مناسب برای تلاش‌های علمی و پژوهشی، ارتقای اندیشه و توسعه خدمت به کشور در دانشگاه‌ها، کمک به ارتقای معرفت و آگاهی دینی و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و مشارکت در انجام تحقیقات مورد نیاز کشور از طریق برقراری ارتباط و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی است.

اهمیت بسیج اساتید زمانی آشکار می‌شود که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در بیست‌ودوم مهرماه ۱۳۹۰ در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه با ایشان، فرمودند: «امامِ با آن عظمت، می‌گفت من افتخارم این است که یک بسیجیانم. در دانشگاه هم همین جور است. در دانشگاه هم بسیج دانشجو، بسیج استاد، یک پدیده‌ی پیشرونده و پیشرو محسوب می‌شود.»

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سی‌ام خردادماه ۱۴۰۱ در پیامی به همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید نوشتند: «فعالیت استاد بسیجی تنها تعلیم نیست، پیشرفت علمی، نوآوری در ماهیت دانش و زبان آن، آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی، همت گماشتن به دوگانه‌: فراگیری تازه‌های علمی، و اجتهاد و تولید علم، و وظایف دیگری از این قبیل نیز در زمره‌ی مسئولیت‌های استاد علم است، و شما بسیجیان عزیز در همه‌ی این زمینه‌ها می‌توانید پیشتاز و پیشران باشید. توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.»

استاد بسیجی تعهد به اخلاق و تقوا دارد

محمد باقری، رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان هدف این سازمان را خدمت‌رسانی در کنار دولت خدمتگزار دانست که با ظرفیت علمی بالایی در کنار دولت قرار دارد.

وی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هدف سازمان بسیج اساتید با نگاه به پژوهش نافع است، بدین معنی که سیاست این سازمان در راستای انجام فعالیت‌هایی است که نفعی برای مردم و جامعه داشته باشد، لذا دغدغه بسیج اساتید حرکت به‌سمت مسیری بوده که ظرفیت علمی اساتید دانشگاه در راستای منفعت جامعه و مردم باشد، بنابراین بسترسازی این موضوع با بسیج اساتید است.

استاد بسیجی تعهد به اخلاق و تقوا دارد

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱ سند با پشتوانه علمی تهیه شده است، می‌گوید: هدف بسیج اساتید خدمت‌رسانی در کنار دولت خدمتگزار است و این سازمان با ظرفیت علمی بالایی در کنار دولت قرار دارد؛ همچنین نکته حائز اهمیت در این موضوع برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی است و سازمان بسیج اساتید برای هر مسئله‌ای کرسی‌های مختلفی تعریف کرده است؛ به عنوان مثال برای مسئله حجاب، ۱۰ کرسی با همراهی سه دهیار تعریف شده است، چراکه اگر این تعریف تنها از جانب اساتید باشد، با نگاه دانشگاهی صورت می‌گیرد که با هدف این سازمان مغایر است.

رهبر معظم انقلاب سردمدار الگوی الهی و توحیدی هستند

مجتبی جعفری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به وظیفه بسیج اساتید در شرایط کنونی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه دو سبک زندگی و الگو داریم که این دو الگو را باید به همگان مورد شناسایی قرار دهیم.

وی می‌افزاید: افرادی همچون رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، شهید چمران و شهدای بزرگ انقلاب امتیازات سردمداران الگوی الهی و توحیدی هستند، از طرفی الگوی شیطانی و نقطه مقابل آن وجود دارد؛ از این رو باید امتیازها، فضائل و کمالات این الگو را معرفی کنیم، متعهد شویم و رویش‌های آن را رقم بزنیم و از طرف دیگر جبهه مقابل را بشناسانیم و آسیب‌ها و الگوهای آن را به نسل جوان معرفی کنیم تا همگان بدانند افرادی که مسیر نادرست را رفتند چه آسیب‌هایی دیدند؛ به نظر می‌رسد اکنون بسیج اساتید و یک استاد بسیجی وظیفه‌ای مهم‌تر از این موضوع ندارد.

این عضو هیئت علمی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح می‌کند: تعداد اساتید بسیجی کم نیست، همچنین اساتید متعهد، متدین، بسیجی، تلاش‌گر و جهادی داریم که در سطح کشور زحمات متعددی انجام می‌دهند؛ این در حالی است که افرادی هستند که ناآگاهانه یا مغرضانه تلاش می‌کنند که این مسیر را دچار انحراف کنند، این مهم قابل تردید نیست؛ همیشه مهم بوده و خواهد بود.

تبیین‌گری وظیفه یک استاد بسیجی است

جعفری با بیان اینکه وظیفه‌ای که به عهده یک استاد بسیجی بوده تبیین‌گری برای سایر اساتید است، می‌گوید: مخاطب ما تنها دانشجو نیست، بلکه سایر اساتید و توده‌های مردم و جامعه نیز مخاطب ما هستند، بنابراین باید به عنوان استاد بسیجی وظیفه تبیینی را در قبال سایر اساتید داشته باشیم، از این رو برنامه‌های متنوعی توسط بسیج اساتید برای اساتید متعدد برگزار می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بر این اساس اساتید با پیشرفت‌های نظام اسلامی، اردوهای راهیان پیشرفت، نشست‌های بصیرت‌افزایی (طرح شهید شهریاری) طی روزهای گذشته آشنا شدند و سایر اقداماتی که انجام می‌شود در همین راستا خواهد بود.

استاد بسیجی تعهد به اخلاق و تقوا دارد

این عضو هیئت علمی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه می‌دهد: یک استاد بسیجی فردی است که دغدغه کشور، مردم و نظام اسلامی را دارد چراکه نگاه ما نگاه تمدنی است، همچنین یک استاد بسیجی در هر حوزه‌ای ورود کند بهترین‌ها را انجام می‌دهد.

استاد بسیجی تعهد به اخلاق و تقوا دارد

وی می‌گوید: شهید چمران زمانی احساس کرد باید در آمریکا به تحصیل بپردازد و نسبت به مسائل متعدد شناخت پیدا کند و زمانی احساس کرد باید به ایران بازگردد و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بجنگد و شهید شود.

جعفری تصریح می‌کند: جبهه حق ویژگی‌ها و کمالات خود را دارد؛ فردی که در این جبهه فعالیت می‌کند امتیازات خوبی از قبیل امیدواری، آینده‌بینی، بصیرت و درک بالای تمدنی نصیب وی خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: یک استاد بسیجی انقلابی تعهدات خاص خود از جمله تعهد به اخلاق، تقوا، دین‌داری، حلال و حرام و رعایت دستورات الهی را دارد؛ از آن طرف جبهه مقابل این موارد را رعایت نمی‌کند و به ظاهر از این مسائل برداشت آزاد بودن و آزادی دارد، اما آسیب‌های آن مشهود است و افرادی که وارد این عرصه می‌شوند با آسیب‌های مختلفی روبرو خواهند شد.

گزارش از: فائزه صفری _ خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 669124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.