در جنوب روسیه چه می‌گذرد؟

نیروهای واگنر بامداد امروز (شنبه) در برخی شهرهای جنوب روسیه دست به شورش مسلحانه زدند ، برهمین اساس در شهر مسکو حالت اضطراری و ضدتروریستی اعلام و همه برنامه‌های جمعی در پایتخت روسیه لغو شده است.

به گزارش ایمنا، فرمانده گروه واگنر شامگاه جمعه _دوم تیرماه_ در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند.

یوگنی پریگوژین در بیانیه‌ای که ابتدا صحت آن مورد تردید واقع شد اما بعداً مورد تأیید قرار گرفت گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد. قربانیان زیادی وجود دارد.»

پریگوژین مدعی شده که این حمله از خطوط پشتی انجام شده که نشان می‌دهد نیروهای ارتش روسیه عامل آن بوده‌اند. او بدون ارائه هیچ مستنداتی ادعا کرد دو هزار نفر از نیروهای او در این حمله کشته شده‌اند.

نیروهای مسلح روسیه و دیگر نهادهای دولتی در این کشور ادعای پریگوژین را رد کرده و اعلام کردند علیه او اعلام جرم شده است.

در این گزارش تحولات مربوط به این رویداد مهم را به صورت لحظه به لحظه ارائه داده‌ایم:

درخواست برای دستگیری پریگوژین

سرویس امنیت روسیه (FSB) بامداد امروز _شنبه سوم تیرماه_ در بیانیه‌ای از اعضای گروه واگنر خواست پریگوژین را دستگیر کنند و از دستورات «جنایتکارانه» او تبعیت نکنند.

سرویس امنیت روسیه همچنین گفته که دستورات پریگوژین به منزله فراخوان برای جنگ داخلی در روسیه است.

همزمان با این بیانیه منابع خبری تصاویری از مسدود شدن برخی معابر در شهر روستوف توسط ارتش روسیه منتشر کرده‌اند. علاوه بر این، فیلم‌هایی هم از پرواز تعداد زیادی بالگرد در آسمان نزدیک به این شهر منتشر شد.

آماده‌باش در مسکو

بلافاصله رسانه‌های نزدیک به دولت در روسیه تأیید کرده‌اند که پس از تهدیدهای فرمانده گروه واگنر شهر مسکو در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و تدابیر امنیتی پیرامون اماکن مهم در این شهر افزایش یافته است.

در جنوب روسیه چه می‌گذرد؟

گزارش لحظه به لحظه تحولات واگنر به پوتین

سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید وزارت دفاع، FSB، وزارت کشور و گارد ملی روسیه به صورت لحظه به لحظه ولادیمیر پوتین را در جریان اقدامات انجام شده از طرف او در ارتباط با تلاش برای شورش قرار می‌دهند.

بایدن در جریان تحولات جدید روسیه و گروه واگنر قرار گرفت

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌های مربوط به بروز اختلاف میان ارتش روسیه و گروه واگنر قرار گرفته است.

«ایوگنی پریگوژین» رئیس شبه‌نظامیان در این پیام ویدیویی مدعی شده است که «روستوف» واقع در جنوب غربی روسیه هم‌اکنون تحت کنترل واگنر درآمده است و آن را انتقام از حمله وزارت دفاع روسیه که این گروه مدعی می‌شود علیه مواضعشان صورت گرفته، اعلام کردند.

وی در پیامی مدعی شد: «ما در فرماندهی [روستوف] هستیم. ساعت ۰۷:۳۰ صبح است. اماکن نظامی روستوف از جمله فرودگاه تحت کنترل ما است. هواپیمای نظامی که برای عملیات نظامی برخاسته بود، طبق برنامه حرکت کرده است، هیچ مشکلی وجود ندارد. هواپیمای پزشکی نیز بدون مشکل پرواز کرده است. تنها کاری که ما کردیم، کنترل کردن اوضاع است تا هواپیماهای مهاجم مواضع ما را مورد هدف قرار ندهند. آن‌ها باید مواضع اوکراین را هدف قرار دهند».

اعلام رژیم عملیات ضدتروریستی در مسکو

کمیته ملی مبارزه با تروریسم روسیه اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از اقدامات تروریستی احتمالی در پایتخت روسیه، رژیم عملیات ضدتروریستی در شهر مسکو و منطقه مسکو اعلام شده است.

ورود تانک‌های واگنر به روستوف

خبرگزاری اسپوتنیک یک کلیپ ویدئویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد تانک‌های گروه شبه‌نظامیان واگنر در شهر روستوف در حال حرکت هستند.

پوتین: پاسخ سختی به شورش مسلحانه می‌دهیم

ولادیمیر پوتین در نطق تلویزیونی به تحولات اخیر و تنش‌ها بین نیروهای گروه واگنر و ارتش روسیه واکنش نشان داد.

وی در ابتدای نطق تلویزیونی خود «همه شهروندان روسیه، نیروهای مسلح، نیروهای اجرایی قانون و نیروهای ویژه» را مخاطب اظهارات خود قرار داد و با اشاره به اقدامات شبه نظامیان گروه واگنر و «یوگنی پریگوژین» مدیر آن، این اقدامات را «خیانت در داخل کشور» توصیف کرد.

رئیس‌جمهور روسیه تحرکات گروه شبه نظامی واگنر و اقدامات آنها را خیانت و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: «امروز روسیه به شدت برای آینده خود مبارزه می‌کند و این کار مستلزم رهاشدن از هر چیزی است که ما را تضعیف می‌کند. آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است.»

ولادیمیر پوتین در نطق تلویزیونی خود تصریح کرد: «آن‌چه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است. آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است.»

وی با اشاره به صدور دستورات لازم برای خنثی کردن سازمان‌دهندگان «شورش مسلحانه» فعلی در روسیه با لحنی تند هشدار داد: «ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم. رژیم ضد تروریستی را در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام کردیم و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام خواهد شد».

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین، از این حملات نظامی دفاع و تصریح کرد که روسیه در حال مقابله با نئونازی‌ها در اوکراین و دشمنی غرب است.

ولادیمیر پوتین سپس با رد تحرکات گروه واگنر گفت: «ما برای حق حفظ کشور با تاریخچه طولانی مبارزه می‌کنیم. هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده است، تلاش داشته تا کشور را تسلیم کرده و آن را به جنگ داخلی بکشاند.»

رئیس‌جمهور روسیه با محکوم کردن مواضع و اقدامات واگنر و مدیرش تصریح کرد: «منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شد و ما از کشور و شهروندانمان دفاع می‌کنیم. هرگونه ناآرامی داخلی یک تهدید مرگبار برای کشور و سیلی به صورت مردم روسیه است.»

وی با هشدار به سوءاستفاده دشمنان روسیه برای استفاده از تفرقه و برانگیختن جنگ داخلی در کشور هشدار داد: «اقدامات شدیدی را برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام دادیم و اوضاع در آن‌جا همچنان دشوار است. به‌عنوان رئیس‌جمهور روسیه هر اقدامی را برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام می‌دهم.»

پوتین اضافه کرد: «آن‌هایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی کردند و علیه رفقای خود در جنگ سلاح کشیدند به روسیه خیانت کردند، مسئول خواهند بود. من از آن‌هایی که این جنایت را سازماندهی کردند می‌خواهم به اقدامات خود فکر کنند و تنها راه را که بازگشت به خانه و توقف این اقدامات است، انتخاب کنند.»

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه شورش داخلی ضربه‌ای مرگبار به کشور خواهد بود، گفت: «ما اجازه تکرار چنین چیزی را نخواهیم داد و از مردم و کشور در مقابل تمام تهدیدات محافظت خواهیم کرد.»

به گفته پوتین، همه آنهایی که در تدارک شورش مسلحانه فعلی در روسیه دست داشتند، «در نهایت مجازات خواهند شد و در نهایت در برابر قانون پاسخگو خواهند شد.»

وی از اعضای گروه شبه‌نظامی واگر و حامیانش خواست که اسلحه‌های خود را کنار بگذارند و از انجام «اقدامات اشتباه دست بردارند.»

پوتین گفت: «به عنوان رئیس‌جمهور روسیه، فرمانده کل قوا و به عنوان شهروند روسیه هر چه در توانم باشد برای دفاع از کشور، دفاع از قانون اساسی، امنیت، جان و آزادی شهروندان روسیه انجام خواهم داد. آنهایی که این شورش مسلحانه را سازماندهی و ترتیب دادند، به روی هم‌وطنان خودشان سلاح کشیدند و به روسیه خیانت کردند، مسئول شناخته خواهند شد.»

وی در پایان سخنرانی خود خطاب به مردم روسیه و دیگر مخاطبان داخلی و خارجی صحبت‌هایش ابراز اطمینان کرد که روسیه توانایی غلبه بر مشکلات و خیانت فعلی داخلی در کشور را دارد.

در جنوب روسیه چه می‌گذرد؟

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و لوکاشنکو

خبرگزاری «بلتا» گزارش کرد که «ولودیمیر پوتین» و «الکساندر لوکاشنکو» رؤسای جمهور روسیه و بلاروس طی یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و پوتین همتای بلاروسی خود را در جریان اوضاع فعلی کشور روسیه قرار داد.

قدیروف: از پوتین حمایت می‌کنم

رمضان قدیروف رهبر چچن در واکنش به سخنان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در خصوص اقدام اخیر واگنر گفت که کاملاً از تمامی سخنان پوتین حمایت می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم سرکوب شورش گفت: «ما آمادگی داریم در صورت لزوم انجام اقدامات سخت، وارد عمل شویم».

رهبر واگنر: آماده‌ایم در این خیزش بمیریم

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر در پیامی که امروز صبح در تلگرام منتشر کرد گفت که «آماده مرگ» هستند و از تلاش خود برای سرنگونی دولت روسیه خبر داد.

وی در این خصوص گفت: «همه ما آماده مرگ هستیم. تمامی ۲۵ هزار نفر و ۲۵ هزار نفر دیگر. ما آماده‌ایم برای مردم روسیه بمیریم. ما در حال نجات روسیه هستیم».

پریگوژین همچنین ادامه داد: «درباره خیانت به کشور، رئیس‌جمهور شدیداً در اشتباه است. ما وطن‌دوست هستیم. ما (برای روسیه) مبارزه کردیم و در حال مبارزه هستیم».

پریگوژین همچنین مدعی شد نیروهای این گروه یک فروند هواپیمای نظامی «آنتونوف ۲۶» و جنگنده «سوخو ۳۵» ارتش روسیه را سرنگون کرده‌اند.

مشاور زلنسکی: روسیه در آستانه جنگ داخلی است

مشاور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با سوء استفاده از تحولات اخیر اوکراین گفت: «شورش پریگوژین، آغاز جنگ داخلی در فدراسیون روسیه است».

وی سپس دولت روسیه را به ناتوانی برای مقابله با شورش فعلی در این کشور متهم کرد و گفت: «دولت پوتین به واسطه فروپاشی این رژیم قادر به رویارویی با این مقاومت نیست».

وی ادامه داد: «واگنر به پیشروی خود به سمت مسکو در بحبوحه بحرانی که حاکمیت روسیه با آن مواجه شده است، ادامه می‌دهد».

مشاور زلنسکی گفت: «در ۴۸ ساعت آینده در روسیه یا جنگ داخلی رخ خواهد داد یا انتقال قدرت توافقی صورت خواهد گرفت. سکوت نخبگان سیاسی در روسیه حیرت‌آور است».

مسکو: تلاش برای راه‌اندازی جنگ داخلی در مسکو شکست خورد

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد: «واضح است که تلاش برای متزلزل کردن جامعه و آغاز یک جنگ داخلی شکست خورده است».

وی ادامه داد: «تلاش برای شورش نظامی، هولناک‌ترین جنایت است که با هیچیک از معیارهای انسانی قبلی قابل توجیه نیست».

پریگوژین: مقر ارتش در جنوب روسیه به تصرف واگنر درآمد

«واگنی پریگوژین» رهبر گروه شبه نظامی واگنر مدعی شده است که مقر ارتش در جنوب روسیه را «بدون شلیک یک گلوله» به تصرف خود درآورده است.

پسکوف: پوتین در کرملین است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کرملین در حال کار است.

وی در پاسخ به ادعای برخی از کانال‌های تلگرامی مبنی بر این‌که پوتین مسکو را به سمت یکی دیگر از اقامتگاه‌های خود در منطقه‌ای دیگر ترک کرده، گفت: «رئیس‌جمهور در کرملین کار می‌کند».

گزارش‌ها از انفجار و تیراندازی در «روستوف»

خبرنگار شبکه «راشا تودی» از شنیده شدن صدای انفجار و همچنین تیراندازی در ساختمان فرماندهی منطقه نظامی جنوبی منطقه در روستوف خبر داد.

تماس تلفنی بلینکن با کشورهای غربی درباره روسیه

وبگاه آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده با چندین تن از وزرای خارجه کشورهای غربی درباره تشدید تنش‌ها در روسیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.

کد خبر 669108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.