ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش تمدید شد؟

با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش این وزارتخانه تصمیم به برگزاری آزمون در حوزه دبیری و هنرآموزی گرفت تا با جذب تعداد زیادی از نیروها این معضل رفع شود، این در حالی است که ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون تا امروز سوم تیرماه تمدید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال‌های گذشته بحث کمبود آموزش‌وپرورش در راستای تعداد دبیران، آموزگاران و هنرآموزان مطرح شد، به همین دلیل تدابیری اندیشیده شد تا با برگزاری آزمون اقدامی به منظور رفع نیاز آموزش و پرورش از نیروی انسانی صورت گیرد.

از این‌رو آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، هشتم اردیبهشت سال جاری در سراسر کشور برگزار و نتایج اولیه آن نیز اعلام شد و آزمون دبیری و هنرآموزی نیز دوازدهم مردادماه برگزار خواهد شد. بر اساس آنچه مسئولان آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش اعلام کرده‌اند، از طریق آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش، ۲۲ هزار نفر جذب شغل دبیری و هنرآموزی می‌شوند.

ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دبیری و هنرآموز وزارت آموزش‌وپرورش از شنبه بیست‌وهفتم خردادماه آغاز شد و تا چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه ادامه داشت؛ اما بنا بر اعلام سازمان سنجش مهلت ثبت‌نام تا روز شنبه، سوم تیرماه تمدید شد.

مجوز جذب ۱۹ هزار دبیر و ۳۰۰۰ هنرآموز

صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: بر اساس نتایج نهایی آزمون دبیری و هنرآموزی، حدود ۱۹ هزار دبیر و سه هزار هنرآموز جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

وی با بیان اینکه مجوز جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش بر اساس نتایج نهایی آزمون دبیری و هنرآموز، در مجموع ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر است، افزود: سهم ارزشیابی کتبی در نتایج نهایی آزمون دبیری و هنرآموزی ۶۰ درصد و سهم ارزیابی تکمیلی و مصاحبه ۴۰ درصد است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: سعی کردیم دامنه رشته‌هایی که می‌توانند دبیری یا هنرآموزی را انتخاب کنند، نسبت به سال‌های قبل بیشتر باشد و این امر با هدف ایجاد رقابت‌پذیری انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود رشته‌های پزشکی و داروسازی در دفترچه استخدامی، باعث ایجاد این حاشیه شده است که آموزش‌وپرورش به دنبال جذب پزشک و داروساز به عنوان دبیر است؟ تصریح کرد: این رشته‌ها برای تدریس در دروس مرتبط مانند زیست‌شناسی است. از سوی دیگر در حال حاضر نیز ما پزشکانی داریم که در استخدام آموزش‌و پرورش، هم دبیر و هم مراقب سلامت هستند.

ستاری‌فرد گفت: آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در رشته شغلی دبیری و هنرآموزی دوازدهم مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و نتایج آن حداکثر تا بیست‌وششم مردادماه اعلام می‌شود.

کسری نیروی انسانی بیشتر از افراد جذب شده است

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش درباره کمبود معلم و جذب افراد در این آزمون اظهار کرد: تعداد کسری نیروی انسانی بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که جذب می‌شوند، اما بخش عمده مسیر تأمین نیروی انسانی به صورت اضافه تدریس نیروهای موظف جبران می‌شود.

وی افزود: در حوزه هنرآموزان هم با مشارکت دستگاه‌ها، بخش‌ها و کارخانه‌ها نسبت به توسعه هنرستان‌های وابسته اقدام می‌شود و بخشی از کمبود نیروی انسانی هم از این طریق جبران می‌شود، اما این تعداد جذب در آزمون استخدامی نیاز آموزش فنی‌وحرفه‌ای و دبیری ما را رفع نمی‌کند و بی‌شک کمبود نیرو خواهیم داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: همچنین نیروهای قراردادی کار معین سال گذشته و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان هم برای جبران بخشی از کمبود معلم به‌کار گرفته می‌شوند.

وی درباره تفاوت آزمون استخدامی سال جاری با سال گذشته که جذب دبیری و آموزگاری باهم انجام می‌شد، ادامه داد: فرآیند تصویب و صدور مجوز نکاتی را در پی داشت، از سوی دیگر آزمون تخصصی بود و حجم بالایی داشت و تغییراتی در رشته شغل‌های ابتدایی صورت گرفته بود، بنابراین تصمیم بر این شد که به صورت مجزا برای آزمون‌ها برنامه‌ریزی شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: تغییراتی هم در عناوین آزمون‌ها اتفاق افتاده که هم در آزمون عمومی که شایستگی‌های عمومی و تخصصی معلمان در محتوای آزمون مد نظر قرار گرفته است. از سوی دیگر آزمون تکمیلی هم به‌گونه‌ای متفاوت انجام می‌شود. همچنین در آزمون دوره ابتدایی فهم آموزش در آزمون کتبی کمتر بود، اما در آزمون استخدام دبیری به دلیل ماهیت آن، ۶۰ درصد آزمون تخصصی و ۴۰ درصد هم آزمون تکمیلی است که از طریق کانون‌هایی که تشکیل می‌شود و مصاحبه‌های عملی زمینه انتخاب مناسب‌تر را فراهم می‌کند.

کد خبر 669090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.