روسیه: اوکراین درخواست ایران برای ارائه شواهد درباره پهپادها را بی‌جواب گذاشت

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته اوکراین درخواست ایران برای ارائه شواهد درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را بی‌جواب گذاشته است.

به گزارش ایمنا، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد امروز جمعه بار دیگر ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.

نبنزیا در یک کنفرانس خبری قبل از آغاز نشست شورای امنیت گفت: «این اولین بار نیست که ما ادعاهایی را درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین می‌شنویم. این را اساساً رد می‌کنیم.»

واسیلی نبنزیا این ادعاها را «بی‌اساس» خواند و گفت که هدف از طرح این ادعاها گمراه کردن جامعه بین‌المللی است. او گفت این ادعاها بر مبنای اطلاعات «باز منبع» و «ارزیابی‌های مبهم» مطرح می‌شوند.

وی تصریح کرد: «اینها ادعاهایی بی‌اساس و تلاش‌هایی آشکار برای گمراه کردن عامدانه جامعه بین‌المللی هستند. استدلال‌هایی که همکاران ما مطرح می‌کنند در برابر هیچ مداقه‌ای دوام نمی‌آورند و فاقد هر گونه زیربنای حقوقی و فنی هستند.»

این مقام روسیه تأکید کرد: «این فرضیه‌ها مبتنی بر برخی اطلاعات بازمنبع و ارزیابی‌های مبهم هستند. آنها تصاویری سرهم‌بندی‌شده از لاشه‌های غیرقابل تشخیص پهپادهای ارائه می‌دهند. به نظر می‌رسد حتی خودشان هم درباره شواهدی که ارائه می‌دهند مطمئن نیستند. مسئله ارتباطی به واقعیت‌های عیان ندارد بلکه مسئله ارائه یک روایت سیاسی است.»

واسیلی نبنزیا در ادامه از تلاش‌های «گروهی از کشورها» که قصد دارند دبیرخانه سازمان ملل را برای انجام تحقیقات ادعایی درباره این موضوع تحت فشار قرار دهند انتقاد کرد و آن را نقض پاراگراف دوم ماده ۱۰۰ منشور سازمان ملل خواند.

وی گفت: «امروز شاهد تلاش دیگری از سوی گروهی از کشورهایی که می‌شناسید هستیم. آنها سعی دارند دستورالعمل‌هایی به دبیرخانه سازمان ملل برای انجام این به اصطلاح تحقیقات ارائه دهند. چنین اقداماتی مصداق نقض آشکار و صریح پاراگراف دوم ماده ۱۰۰ سازمان ملل است و با تذکر رئیس شورای امنیت که به صراحت مأموریت دبیرخانه شورای درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را مشخص می‌کند در تناقض است.»

نماینده روسیه همچنین تصریح و تأکید کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اجازه انجام چنین تحقیقاتی را نمی‌دهد. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ برای تأیید توافق هسته‌ای برجام به تصویب شورای امنیت رسید.

واسیلی نبنزیا در بخش دیگری از سخنانش گفت که رایزنی‌هایی میان اوکراین و ایران درباره این ادعاها انجام شد. طبق گفته نبنزیا هنگامی که ایران خواستار دور دوم این مذاکرات شد هیچ چیزی ارائه نشد.

منبع: فارس

کد خبر 668979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.