درخواست مکتوب رئیس پلیس راهور اصفهان برای اصلاح هندسی مسیر

بزرگراه شهید خرازی کلان‌شهر اصفهان تبدیل به یکی از گره‌های کور ترافیکی این شهر شده که در بیشتر ساعات شبانه‌روز زیر حجم ترافیک انبوه خودروهاست، موضوعی که مدیریت شهری را مجاب کرده تا در تابستان امسال این بزرگراه کلیدی را تعریض کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد روزافزون تعداد خودروهای شخصی و تنوع تقاضاهای سفر از یک‌سو و گسترش شهرها و تغییر الگوهای زندگی از سوی دیگر، شهرها را با معضل سنگین ترافیک تردد خودرو مواجه کرده است؛ معضلی که روزانه دقایق زیادی از وقت رانندگان را تلف می‌کند.

در کلانشهر اصفهان حتی اتوبان‌ها بزرگراه‌ها نیز از خودرو اشباع شده است و در حالت‌های عادی که ترافیک خیابان‌های این کلان‌شهر روان است؛ بزرگراه شهید خرازی در تمام ساعات روز ترافیک سنگین دارد و موجب کلافه شدن شهروندان و مسافران می‌شود.

در واقع به‌دلیل تداخل رینگ‌های حفاظتی شهر اصفهان، ترافیک زیادی در محورهایی همچون بزرگراه شهید خرازی وجود دارد، زیرا رینگ سوم از این بزرگراه و بزرگراه‌های شهیدان ردانی‌پور، چمران، اردستانی، آقابابایی، صیاد شیرازی، همت، کشوری، پل شهدای دفاع‌مقدس، شهدای صفه، شهید اقارب‌پرست، میرزاکوچک‌خان و پل وحید تشکیل شده است و در بیشتر مواقع حدفاصل پل وحید تا پایان بزرگراه شهید خرازی بار ترافیکی زیادی تردد خودروها را با کندی همراه می‌کند.

از این‌رو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برای رفع گلوگاه ترافیکی بزرگراه شهید خرازی مطالعاتی انجام داده است، همچنین طراحی پل روگذر صاحب‌روضات برای اتصال خیابان‌های آذرمهر و صاحب‌روضات در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت تا با اتصال خیابان‌های آذرمهر و صاحب روضات از طریق احداث پل روگذر از روی بزرگراه شهید خرازی ترافیک خیابان‌های آتشگاه و بزرگراه کاهش پیدا کند.

بر اساس بررسی صورت گرفته، با حذف فضای سبز بزرگراه شهید خرازی، حدفاصل خیابان شهید اشرفی اصفهانی و خیابان آتشگاه و اضافه شدن به خط سواره‌رو با توجه به تبادل‌ها و رمپ ها، بازگشایی و روان‌سازی ترافیکی صورت می‌گیرد؛ طراحی این پروژه در اداره طراحی شهرداری انجام شده است و همزمان با پل صاحب روضات که خیابان صاحب روضات را به خیابان بهستان متصل می‌کند، تعریض بزرگراه شهید خرازی نیز آغاز می‌شود.

در این راستا پس از دریافت مجوزهای لازم و انجام هماهنگی‌های مورد نیاز، از امروز _جمعه دوم تیرماه_ عملیات جابه‌جایی درختان فضای سبز حاشیه بزرگراه شهید خرازی آغاز شد تا عملیات اجرایی پروژه طبق برآوردها از هفته آینده آغاز شود.

اما امروز محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان در گفت‌وگویی با عنوان اینکه بزرگراه شهید خرازی با توجه به ساختاری که دارد امکان تعریض مقطعی را ندارد، اعلام کرد: انجام هرگونه فعالیت عمرانی در بزرگراه شهید خرازی نیازمند مصوبه شورای ترافیک استان، تاییدیه تخصصی پلیس با پیش‌بینی مسیر جایگزین مناسب و تکمیل رینگ چهارم است.

این اظهارات در حالی است که علی مولوی، رئیس پلیس راهور مرکز اصفهان ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در نامه‌ای به شهرداری اصفهان خواستار اضافه شدن فضای سبز موجود در این مسیر به سطح سواره‌رو شده بود.

تعریض بزرگراه مصوبه شورای ترافیک را دارد/ درخواست پلیس راهور برای اصلاح هندسی مسیر

تعریض بزرگراه شهید خرازی نتیجه مطالعات ترافیکی و با درخواست مکتوب رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان است

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بزرگراه شهید خرازی پرترددترین بزرگراه شهر اصفهان بوده و در روزهای عادی سال، هزاران نفر از شهروندان در سفر رفت و برگشت هنگام تردد از این بزرگراه در ترافیک ناشی از آن به‌ویژه در ساعات اوج معطل می‌شوند.

وی می‌افزاید: مطالعات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی و بررسی‌های کارشناسی و میدانی، راهکارهای بلندمدت با زمان اجرای طولانی مانند احداث رینگ چهارم ترافیکی و کوتاه مدت و کم هزینه مانند تعریض بزرگراه در مقاطعی از آن با حذف فضای سبز را پیشنهاد داده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه احداث رینگ چهارم ترافیکی در شرق اصفهان در حال اجرا است اما در قسمت غرب بسیار زمان بر بوده و نیازمند تعامل بین شهری و آزادسازی در شهرستان‌های خمینی شهر و درچه و احداث پل‌های غیرهمسطح روی زاینده رود است، ادامه می‌دهد: در صورت احداث در سال‌های آینده، تقاضای عبوری شهر اصفهان که حالت کمربندی را دارد پاسخگو است و همچنان تقاضای جنوب به شمال و شمال به جنوب تولید از مناطق داخل شهری اصفهان از بزرگراه شهید خرازی تردد خواهند کرد.

وی تاکید می‌کند: اهمیت تعریض مقاطعی از بزرگراه شهید خرازی بین رمپ‌های ورودی و خروجی بزرگراه قرار داشته و در معرض تداخل وسایل نقلیه است در کاهش تأخیر به میزان ۲۵ درصد و کاهش صف وسایل نقلیه و آلودگی هوا و مصرف سوخت ناشی از آن مؤثر است.

حق‌شناس تصریح می‌کند: در نامه شماره ۹۳۲/۱۱۹/۰۲/۱۴۱۳ مورخ ۲۸/‏۰۲/‏۱۴۰۱‬ رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان (نامه پیوست) حذف فضای سبز بزرگراه خرازی و اضافه شدن به سواره‌رو به صورت مکتوب درخواست شده است.

وی با بیان اینکه پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی مطابق درخواست رئیس پلیس شهرستان اصفهان و با توجه به مطالعات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی در شورای ترافیک شهر اصفهان در تاریخ ۲۲/‏۰۳/‏۱۴۰۱‬ مطرح و مصوب شده است، اظهار می‌کند: پس از تصویب طرح در سال ۱۴۰۱، جزئیات طراحی عمرانی در شورای سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی شهرداری تصویب و بودجه مورد نیاز انجام آن برای انجام در سال ۱۴۰۲ در شورای اسلامی شهر مصوب شد؛ بار دیگر در شورای ترافیک شهر اصفهان مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ بر اهمیت تعریض بزرگراه شهید خرازی از طریق حذف فضای سبز و احداث پل صاحب روضات تاکید شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان می‌گوید: پیرو این مصوبه، جلسه و بازدید با حضور نمایندگان پلیس راهور، جناب سرهنگ مولوی رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان و سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی، معاون عملیات پلیس راهور استان اصفهان در تاریخ ۲۱ ‏/۰۳‏/۱۴۰۲ برگزار و مقرر شد تعریض بزرگراه شهید خرازی در ایام تابستان که با توجه به کاهش ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تغییر ساعات شروع ادارات، مناسب برای انجام امور عمرانی می‌باشد آغاز شود و کمترین تداخل با ترافیک عبوری تندرو صورت گرفته و بتن‌ریزی در موارد محدود مورد نیاز در شب‌ها صورت گیرد.

وی خاطر نشان می‌کند: شورای ترافیک شهر اصفهان از سال ۱۳۹۸ تشکیل شده است و طبق ماده ۱۰۸ قانون بودجه، وظیفه هماهنگی بین‌بخشی و تصمیم گیری پروژه‌های ترافیکی در محدوده شهر اصفهان را عهده‌دار است که جلسات آن با حضور شهردار اصفهان، رئیس پلیس راهور استان اصفهان، رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری اصفهان و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و مدیر کل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک وزارت کشور تشکیل می‌شود و مصوبات آن لازم الاجرا است.

تکمیل پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی تا پایان تابستان ۱۴۰۲‌

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در خصوص طرح تعریض بزرگراه شهید خرازی می‌گوید: طراحی این پروژه پیش از این انجام و ابلاغ شده بود اما برای اجرای آن به مسدودسازی مسیر نیاز داشتیم، لذا نظرات کارشناسان برای انتخاب نحوه اجرای پروژه با حداقل دخالت در موضوع ترافیک و کمترین مزاحمت برای تردد وسایل نقلیه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، حداکثر فعالیت در اجرای پروژه در اوقات شب انجام خواهد شد، می‌افزاید: عملیات تعریض ضلع شرقی بزرگراه شهید خرازی تا پایان تابستان و قبل از بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک به اتمام می‌رسد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: از دیگر پروژه‌ها در این محور احداث پل صاحب روضات است که نقشه‌های این پروژه ابلاغ شده است و هم‌اکنون در بحث توافق نرخ با مجری و پیمانکار طرح قرار دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به هماهنگی‌هایی که در شورای حمل‌ونقل و ترافیک استان صورت گرفته است، مقررشده با اولویت آغاز عملیات تعریض بزرگراه شهید خرازی، این پروژه احداث پل صاحب روضات نیز شروع شود.

کشاورزراد از شهروندان درخواست می‌کند که با توجه به اجرای پروژه عملیات عمرانی در این محور و نیاز به مسدودسازی مسیر در برخی زمان‌ها، همکاری لازم را با مجریان طرح و پلیس راهور داشته باشند و ضمن رعایت صبوری از مسیرهای جایگزین برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنند.

گزارش از: راضیه کشاورز_ خبرنگار سرویس شهر و کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 668978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.