مهارت‌آموزی تابستانه از قاب تلویزیون

مهارت‌آموزی کودکان یکی از دغدغه‌هایی است که والدین برای موفقیت فرزندان به‌دنبال آن هستند تا توانمندی‌های خاص آنها را کشف کنند و از این طریق بتوانند او را در مسیر درستی هدایت سازند، اما گاهی استعدادیابی ناآگاهانه، پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای فرد و خانواده به‌همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهارت‌آموزی به فعالیت‌های آموزشی برای فراگیری و تقویت تخصص‌ها از طریق عادت دادن افراد با تمرین، تکرار، شناخت و آگاهی برای راه اندازی کسب و کار یا به دست آوردن مهارت جدید گفته می‌شود که فرد با به دست آوردن مهارت‌ها می‌توانند مسیر درست را در زندگی خود پیدا کنند، چرا که مهارت آموزی سبب ارتقای سلامت رفتاری در فعالیت‌های اجتماعی، تصمیم‌گیری‌ها و روابط بین فردی خواهد شد، همچنین از بسیاری از آسیب‌های روانی و اجتماعی جلوگیری کرده و فرد را برای دستیابی و رسیدن به هدف اصلی در مسیر مشخصی هدایت می‌کند.

درست است که همه افراد به صورت ذاتی مهارت‌هایی دارد. اما این مهارت‌ها زمانی کاربرد دارند که پخته شده و مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین لازمه کاربردی کردن مهارت‌ها و بکارگیری آن‌ها در راه درست و مشخص آموزش است. موضوع مهم این است که در کشف استعدادهای درونی تمام انسان‌ها و کودکان به تنهایی نمی‌توانند با کسب توانایی‌های خود پله‌های موفقیت را همگام با همسالان و فعالان سنی خود با شتاب بیشتری پشت سر بگذارند و گاهی در انتخاب مسیر با موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند، والدین با شناخت صحیح مهارت‌ها، توانمندی‌ها و علایق فرزندان خود نقش بسزایی در هدایت توانایی‌های ذاتی فرزندان خود دارند.

برخی از والدین مهارت‌های فرزندشان را نمی‌شناسند و ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی، آن‌ها را در مسیری قرار دهند که بازدهی چندانی در آن نداشته باشد یا تحت تأثیر تبلیغات مراکزی قرار گیرند، درنتیجه بدون آنکه بدانند مانع رشد فرزندان خود به عنوان فردی مؤثر می‌شوند؛ بنابراین لازم است بدانیم انسان باید فرصت رشد داشته باشد و در این مسیر با روندی طبیعی گام بردارد.

در این میان طرح تابستانه مهارت‌آموزی به دنبال استفاده از فرصت تابستان و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب‌وکار متناسب با نیاز بازار کار به منظور ارتقای توانمندی‌های مهارتی منطبق بر ویژگی‌های فردی پس از استعداد و رغبت‌سنجی برای انتخاب آینده شغلی است.

آموزش مهارت به دانش‌آموزان از قاب تلویزیون

حمید یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح "تابستانه مهارت‌آموزی"، گفت: برنامه‌های آموزش مهارت از اول تیرماه از طریق شبکه آموزش پخش خواهد شد.

وی درباره طرح تابستانه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، اظهار کرد: طبق سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان باید دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند به گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین معاش زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش کشور افزود: در فصل هشتم سند تحول بنیادین، به همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها تأکید شده است تا همه اهداف سند محقق شود، بر همین اساس صدا و سیما به‌ویژه شبکه آموزش همکاری بسیار خوبی را در زمینه‌های مختلف آموزشی و مهارت‌آموزی با وزارت آموزش و پرورش شروع کرده است.

وی درباره طرح تابستانی مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان، گفت: طرح مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در تابستان امسال با محوریت شبکه آموزش برگزار می‌شود.

یزدانی افزود: برنامه‌های ضبط شده از اول تیر ماه از طریق شبکه آموزش پخش خواهد شد و تلاش می‌کنیم با آموزش بیش از ۳۰ مهارت متنوع در گام اول بتوانیم به کشف استعداد، توانایی و علایق دانش آموزان کمک کنیم، برای سال تحصیلی آینده نیز در صورت موفق بودن، اثربخشی و کارایی، آموزش مهارت‌های این طرح ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه مهارت‌های ساده در زمینه صنعت، خدمات، هنر و کشاورزی را در آموزش‌های تابستانی مهارت ارائه خواهیم کرد، تاکید کرد: هوش مصنوعی و آموزش کدنویسی (اسکرچ، پایتون و …) از سایر مهارت‌هایی است که در طول تابستان ارائه می‌شود و امیدواریم موفق شویم تفکر الگوریتمی را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم، در ضمن بعد از آزمون از مفاهیم آموزش داده شده، مدرک رسمی و معتبر به دانش‌آموزان داده خواهد شد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش کشور درباره اینکه «آموزش‌های تابستانه مهارت» چگونه می‌تواند به انتخاب رشته تحصیلی کمک کند؟ خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان برای انتخاب رشته آگاهانه باید با مهارت‌های مختلف آشنا شوند و بدانند به چه رشته‌هایی علاقه دارند، بر همین اساس مهارت‌هایی همچون گلدوزی، پته‌دوزی و سفال سازی، تعمیر دوچرخه، تعمیر موتورسیکلت و سرویس دوره‌ای خودرو، کاشت انواع گیاهان آپارتمانی و … آموزش داده می‌شود.

موفقیت در همه حیطه‌های زندگی با شناخت توانمندی‌ها و مهارت‌ها

حجت‌الله مهدی، رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هر انسانی دارای مهارت‌ها و استعدادهای ذاتی خاصی است و رسالت و وظیفه خاصی دارد، گفت: هیچ فردی در این جهان بدون استعداد خاص و متفاوت به دنیا نمی‌آید. استعدادهای ذاتی و مهارت‌ها متناسب با شرایط و محیط زندگی هر شخص کشف خواهد شد.

وی ادامه داد: لازم است این نکته را در نظر بگیریم که سن استعدادیابی چه سنی است و در این مسیری کدام رویدادها مهم تلقی می‌شود. بسیاری از مواقع در زمان‌هایی استعدادیابی اتفاق می‌افتد که این موضوع نه تنها به کودک کمک نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری در آن‌ها خواهد شد.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان افزود: این مسئله اهمیت دارد که چه زمانی شناسایی استعدادهای و مهارت‌های افراد مورد توجه قرار گیرد، گاهی به دلیل علاقه‌ای که اولیا برای کشف استعداد کودک دارند و به این تفکر که کودکان آن‌ها به طور حتم از استعدادهای ویژه و خاصی برخوردار هستند و لازم است که آن را خیلی زودتر شناسایی کرده و به رشد آن کمک کنند، آسیب جدی به کودکان وارد خواهند کرد.

وی تصریح کرد: شناخت توانمندی‌ها کمک بزرگی به موفقیت در تمام حیطه‌های زندگی می‌کند، اما شناسایی مهارت‌ها و استعدادهای خاص هر فرد و توجه به آن‌ها از دوره متوسط اول رشد می‌یابد، زمانی که دانش‌آموزان فرایندهای طبیعی و معمولی رشدی خود را در دوران دبستان بدون هیچ‌گونه آسیب و کشف زود هنگام استعدادها گذرانده و مهارت‌های لازمه زندگی را به عنوان یک انسان کسب کرده باشند، اکنون می‌توانیم وارد حوزه استعدادیابی شویم.

مهدی ادامه داد: هر انسانی به فرصت‌هایی طبیعی خود نیاز دارد تا بتواند با صبر و حوصله این فرایندها را رشد دهد، بنابراین پس از دوران دبستان که ویژگی‌های لازم را کسب کرد در دوره متوسطه اول به تدریج می‌توانیم به استعدادهای خاص آن دانش‌آموز و کودکان توجه و برای تحقق آن‌ها تلاش کنیم.

کد خبر 668925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.