اهمیت کنترل آلودگی‌های دریایی و تالابی / بیش از ۸ میلیون هکتار پروژه بیابان‌زدایی اجرا شد

اجرای بیش از هشت میلیون هکتار پروژه بیابان‌زدایی، امضای تفاهم‌نامه کنترل آلودگی‌های محیط‌زیست دریایی و تالابی و نورپردازی جاده عباس‌آباد در مرحله مناقصه را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بدعهدی اتحادیه اروپا در زمینه کمک مالی به پروژه احیای هامون، گفت: اتحادیه اروپا به بهانه تحریم‌های بی‌منطق حمایت مالی از پروژه احیای هامون را قطع کرد.

علی سلاجقه در دیدار با دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر توسعه ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به ویژگی‌های محیط زیستی کشور جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: ما به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد، در راستای برقراری همزیستی مسالمت‌آمیز در گوشه و کنار جهان تلاش می‌کنیم.

وی افزود: کشور ما تجارب موفقی از همکاری با بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد داشته است که بسیاری از این دستاوردها قابل تعمیم به سایر نقاط جهان هستند. با وجود این همکاری‌های مطلوب، گاهی همکاری‌های ما تحت تأثیر مسائل دیگری قرار می‌گیرد که قابل قبول نیست، به عنوان مثال در برخی از نشست‌ها با این موضوع مواجه می‌شویم که به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، امکان انجام همکاری‌های مشترک وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بدعهدی برخی از مجموعه‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا در زمینه کمک مالی به پروژه احیای هامون را از مصادیق این موضوع دانست و تصریح کرد: اتحادیه اروپا به بهانه همین تحریم‌های بی‌منطق، حمایت مالی از این پروژه مشترک را قطع کرد.

وی ادامه داد: با این وجود ما اجازه نمی‌دهیم، مرارت‌های هم‌وطنانمان به دلیل این بدعهدی‌ها افزایش پیدا کند و از تمام ظرفیت‌های داخلی برای به سرانجام رسیدن این پروژه استفاده می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور تغییر اقلیم را یک مسئله بین‌المللی که همه کشورها را تحت تأثیر قرار داده دانست و گفت: بهره‌برداری نادرست از طبیعت و تغییرات اقلیمی باعث شده علاوه بر کاهش جمعیت حیات وحش، شاهد افزایش مهاجرت‌های محیط زیستی در جهان باشیم، با وجود برخی از مشکلات محیط زیستی با کشورهای همسایه، سازمان ملل، مرجع مناسبی برای کمک به مدیریت این چالش‌ها است.

اجرای بیش از ۸ میلیون هکتار پروژه بیابان‌زدایی در کشور

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اهمیت طرح کاشت یک میلیارد درخت در خنثی‌سازی تخریب سرزمین، گفت: تاکنون بیش از ۸.۷ میلیون هکتار پروژه اجرایی در حوزه بیابان‌زدایی و ۱۳ میلیون هکتار مطالعات مناطق بیابانی در کشور انجام شده است.

وی اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه به طور متوسط سالانه ۳۰۰ هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی در زمینه بیابان‌زدایی صورت گرفته که منجر به حفاظت از بخشی از خطوط مواصلاتی و راه‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌آهن، صیدگاه‌ها، واحدهای نظامی روستاها و شهرها و حفاظت از شهرک‌های صنعتی شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: براساس مطالعات اطلس مناطق بیابان ایران در سال ۱۳۹۱، بیش از ۸۸.۷ درصد مناطق کشور تحت تأثیر بیابان‌زایی و تخریب سرزمین است. مطابق بررسی‌ها بازنگری شناسایی کانون بحرانی فرسایش بادی نیز ۳۰ میلیون هکتار از مساحت کشور در ۲۲ استان تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وی با بیان اینکه اثرات بیابان‌زایی، پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، تصریح کرد: آسیب‌پذیری خاک در مقابل فرسایش بادی و آبی، افزایش تعداد و شدت طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار، فرونشست زمین، کاهش حاصلخیزی و توان خاک و اختلال در فرایند بازسازی و بازتولید طبیعی پوشش گیاهی از جمله آثار مستقیم و آنی بیابان‌زایی است.

نوبخت گفت: جلوگیری از تخریب اراضی در مناطق خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب تنها در صورت تلاش جمعی، مشارکت آحاد جامعه و همکاری و هماهنگی نهادها و دستگاه‌های مرتبط قابل تحقق خواهد بود.

وی با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اظهار کرد: این طرح که در سطح پنج میلیون هکتار و طی یک دوره چهار ساله با هدف مقابله با بیابان‌زایی و توسعه جنگل‌ها در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، نقش مؤثری در دستیابی به هدف جهانی خنثی‌سازی تخریب سرزمین و مقابله با بیابان‌زایی در کشور خواهد داشت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور احیای سرزمین را یکی از جامع‌ترین راهکارها دانست و خاطرنشان کرد: ماحصل احیای سرزمین، کنترل بیابان‌زایی، اصلاح چرخه آب و احیای خاک‌های تخریب یافته خواهد بود. پایش و ارزیابی روند تغییرات فرسایش بادی و اثربخشی فعالیت‌های اجرایی به منظور دستیابی به داده‌های کمی و قابل استناد برای قیاس تغییرات فرسایش بادی را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های مورد نیاز بخش اجراست.

امضای تفاهم‌نامه همکاری پیشگیری از آلودگی‌ها حفاظت محیط‌زیست دریایی و تالابی کشور

امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به منظور پیشگیری و کنترل آلودگی‌های دریایی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی و تالابی کشور انجام شده است.

وی هدف از امضای این تفاهم‌نامه را توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌های طرفین با استفاده از منابع نیروی انسانی، فنی، تجهیزاتی، آزمایشگاهی و بانک‌های اطلاعاتی طرفین دانست و اظهار کرد: مدت این تفاهم‌نامه همکاری دو سال است که با توافق دو طرف قابل تمدید خواهد بود.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، خاطرنشان کرد: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور امکانات خوبی از جمله ۱۳ مرکز تحقیقاتی در مناطق ساحلی، شناور، آزمایشگاه و نیروهای متخصص دارد که می‌توان از این امکانات در بحث حفاظت از محیط‌زیست دریایی و آبزیان و نیز پایش آلودگی‌های دریایی استفاده کرد. یکی از برنامه‌ها در این زمینه، استفاده از کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای گیلان برای پایش محیط‌زیست دریایی خزر است که طی امسال و سال آینده انجام خواهد شد.

نورپردازی جاده عباس‌آباد در مرحله مناقصه / تصویب اولیه کاهش سرعت خودروها به ۸۰

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به آخرین وضعیت ایمن سازی جاده «عباس‌آباد» اظهار کرد: برخی اقدامات همچون نورپردازی در مساحت سه کیلومتر انجام شده است، اما اجرای کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر به تصویب کمیته ملی نیاز دارد.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده جهت ایجاد امنیت در جاده عباس‌آباد، گفت: وزارت راه و شهرسازی تاکنون فعالیت‌هایی همچون چاله‌زنی و نورپردازی به مسافت سه کیلومتر را انجام داده است. مسافتی حدود ۶.۵ کیلومتر نیز در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: مسئله مهم در زمینه تأمین امنیت این منطقه برای یوزپلنگ‌ها، «کاهش سرعت» خودروها است. در کمیته مربوطه نیز کاهش سرعت در آن محدوده پرخطر ۸۰ کیلومتر تصویب شده است البته در برابر این تصمیم نیز مقاومت‌هایی صورت گرفت و ممکن است این مصوبه مشکلاتی از دیدگاه پلیس راهور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: آن مصوبه باید در کمیته ملی هم تصویب شود که مکاتبات لازم در این راستا انجام شده است و ما نیز پیگیر آن هستیم. اگر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت تصویب شود، پلیس راهور باید برای تنظیم دوربین‌های این منطقه بر اساس این سرعت اعلام آمادگی و اقدام کند.

اکبری درباره چگونگی محاسبه میزان ترددهای با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت گفت: این محاسبه به‌صورت میانگین انجام می‌شود. خودروهایی که از آن منطقه عبور می‌کنند نباید میانگین سرعتشان بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد. این اقدام به‌طور کلی کمک بسیار بزرگی در محافظت از یوز است.

وی درباره فنس‌کشی جاده‌ها در این محدوده تصریح کرد: جلسه‌ای در مورد فنس‌کشی برگزار شد و مستندات بسیاری نیز ارائه دادیم، اما ابهامی که وجود دارد، به عنوان مثال فنس‌کشی چقدر می‌تواند پیشگیری از تصادفات را تضمین کند؟ این روش چقدر در دنیا استفاده می‌شود؟ چقدر پاسخگوی مشکلات بوده است؟ و اگر این اقدام انجام شود چقدر ممکن است جابه‌جایی یوزها در نقاط دیگر رخ دهد؟

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در جلسه‌ای که برگزار شد این سوالات مطرح شدند و جلسه بعدی نیز در وزارت راه برگزار خواهد شد و امیدواریم که به نتیجه برسیم و این پروژه آغازی باشد که وزارت راه در جاده‌های دیگر کشور نیز همکاری لازم را بکند.

وی در پاسخ به این پرسش که موانع موجود در مسیر انجام پروژه حفاظت از یوزها چیست؟ و آیا موانع تأمین منابع مالی است یا خیر؟ گفت: این پروژه‌ها به نسبت پرهزینه هستند و چون قبلاً در بودجه وزارت راه برای این اقدام اعتباری پیش‌بینی نشده بود، این وزارتخانه کمی با احتیاط در این مسیر گام می‌گذارند.

اکبری خاطرنشان کرد: مکاتبات بسیاری انجام دادیم و حتی از سال ۱۳۹۶ به بعد هم جلسات مشترکی را سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه داشته‌اند و در آن مقطع مساله کمبود مطرح بود، اما باید بر اساس اعتبارات سال ۱۴۰۲ باید اقدامات مورد نیاز را برای ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد انجام دهند.

کد خبر 668881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.