گام بلند شهرداری اصفهان در عرضه بدون واسطه آبزیان/ سمیرم منطقه مستعد پرورش ماهی‌های سردآبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: شهرداری اصفهان در زمینه تولید و عرضه آبزیان فعالیت‌های خوبی داشته و محلی را برای عرضه مستقیم و بدون واسطه ماهی‌ها و انواع آبزیان اختصاص داده که ستودنی و تاثیرگذار است.

سیدحسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به تنش‌های آبی که کشورمان سال‌ها درگیر آن بود، موضوع تولید پروتئین کم‌آب‌بر در دستور کار دولت و سازمان شیلات ایران است و این سیاست همچنان دنبال می‌شود.

به گفته وی، تولید شیلات و آبزیان در سند امنیت غذایی برنامه هفتم توسعه از ۱.۳ میلیون تن تولید در سال به ۲.۱ میلیون تن برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: اگر الزامات تحقق این سند فراهم شود تا پایان برنامه هفتم به شرط تأمین اعتبارات، الزامات و سرمایه‌گذاری‌های لازم، تا ۲.۶ دهم میلیون تن ظرفیت افزایش راندمان تولید داریم تا بتوانیم پروتئین آبزیان را که منطبق با اقلیم و ظرفیت زیستی ما است در سفره مردم بگنجانیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبزی مصرفی چند سیاست راهبردی را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: اولین سیاست ما ارزان‌سازی است. ارزان‌سازی علاوه بر فراهم کردن محصول و افزایش تولید در واحد سطح، هزینه تمام‌شده را نیز کاهش می‌دهد. در همین بخش و در حوزه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری به‌دنبال فروش و عرضه بدون واسطه و مستقیم آبزیان از مزرعه به سفره هستیم.

اقدام شهرداری اصفهان در عرضه مستقیم و بدون واسطه ماهیان و انواع آبزیان

حسینی با بیان اینکه در همین راستا هفته گذشته بازدید و نشستی با مجموعه شهرداری اصفهان برگزار شد، افزود: شهرداری اصفهان در این بخش اقدامات خوبی انجام داده و بارانداز ماهی میدان میوه و تره بار را برای عرضه مستقیم و بدون واسطه ماهی‌ها و انواع آبزیان اختصاص داده که اقدامی مؤثر و ستودنی است.

وی با اشاره به ضرورت تغییر ذائقه مردم برای تشویق به مصرف آبزیانگفت: فرهنگ‌سازی مصرف آبزیان مهمترین بخش کار در این زمینه است؛ ابتدا باید هنر آشپزی تغییر کند و متحول شود و این رویکرد به کمک جریان فرهنگ‌سازی پخت و پز ماهی‌ها و سایر آبزیان بیاید؛ در مرحله بعد هم فراوری‌های تبدیلی که بر اساس سی‌فود انجام می‌شود، باید بیشتر معرفی شود و به سمت تجاری‌سازی برود.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: صنایع تبدیلی آبزیان و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه تجاری‌سازی فست‌فودها بر پایه سی‌فود کار می‌کنند، اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وی اظهار کرد: در اصفهان به صورت پایلوت عرضه محصولات آبزی در رستوران‌های سیار به صورت ارزان برنامه‌ریزی شده که با هماهنگی شهرداری، وزارت بهداشت و سازمان شیلات ایران در دست اقدام است تا مردم با هر قدرت خرید و ذائقه‌ای بتوانند از این پروتئین ارزشمند استفاده کنند.

حسینی تصریح کرد: پروتئین آبزیان همه جای دنیا قیمتی متفاوت از سایر اقلام دارد اما ما در ایران به دنبال این هستیم که به قیمت واقعی برسد و قیمت کاذب و مضاعف، سربار این نوع پروتئین نشود.

شهرداری اصفهان بازار تخصصی خوبی برای آبزیان احداث کرده است

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان بازار تخصصی خوبی برای آبزیان احداث کرده است که به صورت بارانداز عمده فعالیت می‌کند؛ این امر برای کل شبکه توزیع مناسب بوده و قرار است توسعه پیدا کند و علاوه بر تأمین بازارهای داخلی، در موضوع صادرات ماهی‌های خوراکی و زینتی که اصفهان قطب تولید این نوع ماهی‌ها است، ورود کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ارزآوری آبزیان ایران ۶۰۹ میلیون دلار بوده است که می‌تواند نقش بسیار خوبی برای تحقق این مهم و تعمیم دادن به سایر شهرها ایفا کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای پرورش آبزیان در همه نقاط مستعد کشور اظهار کرد: اطلس توسعه این وزارتخانه به کل استان‌ها ارسال شده و تا دور افتاده‌ترین شهرها و روستاها که امکان پرورش انواع ماهی‌ها و آبزیان در حوزه سردآبی، گرمابی، زینتی، خاویاری و سایر آبزیان را دارند، قابل استفاده است.

سمیرم؛ مستعد برای تولید ماهیان سردآبی

حسینی با بیان اینکه سمیرم در جنوب استان اصفهان نقطه مستعدی برای پرورش ماهیان سردآبی به‌ویژه قزل‌آلا است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر واحدهای فعال پرورش ماهی با بازدهی خوبی در این شهرستان فعالیت داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ واحد مزرعه تولید و پرورش ماهی سردآبی فعال در نقاط مختلف سمیرم وجود دارد و سالانه بیش از دو هزار تن تولید دارند که با برنامه‌ریزی صحیح مسئولان مربوطه شاهد افزایش تولید و مصرف شیلات خواهیم بود.

رئیس سازمان شیلات افزود: وجود منابع و ذخایر آبی طبیعی، آب و هوای سرد و خنک و دمای آب کمتر از ۲۰ درجه ساتنی‌گراد را از عوامل زمینه‌ساز برای تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری متقاضیان در شهرستان سمیرم در بخش ماهی‌های سردآبی است که جای کار بیشتری نیز دارد.

کد خبر 668758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.