آغاز برنامه‌های مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان با محوریت بررسی تجردگرایی، در سال جاری

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از آغاز برنامه‌های مرکز تخصصی خانواده شهرداری اصفهان با محوریت بررسی تجردگرایی، همراه با ویژه‌برنامه‌ «مجردها بفرمائید ازدواج» به مناسبت هفته ازدواج آسان خبر داد.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت کمتر از یک درصد است، این در حالی است که نرخ رشد خانوارهای ما ۲.۷ دهم درصد ثبت شده است یعنی تقریباً به نرخی حدود سه برابر نرخ رشد جمعیت در خانوارهای ایرانی رسیده‌ایم.

وی افزود: خانوار به تعبیری شامل فرد یا افرادی هستند که در کنار یکدیگر به‌صورت فردی یا چندنفره زندگی می‌کنند و به‌نوعی در نقش یک زندگی مستقل حضور دارند. به‌عنوان مثال ممکن است یک نفر که مجرد است و از سن ازدواج او گذشته است یا یک سالمند تنها که به‌صورت مستقل زندگی می‌کند، از منظر علوم اجتماعی یک خانوار محسوب شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: پس وقتی رشد خانوارهای ما حدود ۳ برابر رشد جمعیت یا به تعبیری رشد خانواده‌ها است، می‌توان نتیجه گرفت که سرعت رشد زندگی‌های مجردی و تنها با شیب قابل‌توجهی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان قریب به ۵۹ هزار خانوار یک‌نفره ثبت شده است، تأکید کرد: از این تعداد ۳۶ هزار نفر را سالمندانی تشکیل می‌دهند که به علت از دست دادن همسر، طلاق یا ازدواج نکردن، به‌تنهایی زندگی می‌کنند و سایرین یعنی ۲۳ هزار خانوار دیگر عموماً افرادی هستند که به نقطه‌ای رسیده‌اند که تمایل به زندگی متاهلانه ندارند و سبک زندگی مجردانه را برای خود برگزیده‌اند.

امامی اضافه کرد: بحران تنهایی یکی از بحران‌های قرن حاضر است تا آنجا که در برخی کشورها همچون انگلستان به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش خانوارهای مجرد می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند و به همین دلیل ایجاد و تشکیل وزارت امور تنهایی را در برنامه‌های خود قرار دادند.

وی تصریح کرد: ترس از دست دادن منطقه امن زندگی، کمبود عزت نفس، ترس از طلاق و معیارهای بلندپروازانه از جمله دلایل میل به تجرد و زندگی مجردانه است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: بحث افزایش خانوارهای مجرد یکی از معضلات جدی در حوزه مسائل اجتماعی محسوب می‌شود که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مسئله تجرد، در سال جاری یکی از اولویت‌های دفتر تخصصی خانواده است که در کنار مسائلی چون جمعیت و فرزندآوری، ملاک‌های ازدواج آسان یا مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج به آن پرداخته خواهد شد.

امامی ادامه داد: اگر به آمار تجرد قطعی به‌ویژه در بین زنان مجرد توجه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که طی یک دهه نرخ تجرد قطعی از ۱.۸ درصد به ۳ درصد، افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۳۶ درصد ازدواج‌ها کاهش پیدا کرد و این در حالی است که ۲۸ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر شده است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: در نظرسنجی که وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۹ انجام داده بود ۳۳ درصد جوانان علی‌رغم در نظر داشتن فرد مناسب و فراهم بودن شرایط اقتصادی میل به ازدواج نداشته‌اند و این نشان می‌دهد علاوه بر انباشت فرهنگی و نیز فوبیای طلاق، یک اتفاق در نظام معنایی جامعه در خصوص ازدواج در حال وقوع است و معنای ازدواج در ذهن جامعه دچار تغییراتی شده که موضوع جامعه‌شناسی تعامل‌گرا همین معناهای ذهنی جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نظرسنجی وزارت ورزش و جوانان مشخص شد ۳۴.۹ درصد به دلیل هزینه‌های بالای ازدواج، هنوز ازدواج نکرده بودند که این هم می‌تواند یکی از عوامل تجرد قطعی به‌خصوص در میان طبقات کمتربرخوردار اجتماعی باشد.

امامی تأکید کرد: جالب توجه است که در ایام شیوع کرونا، آمار ازدواج در اصفهان هشت درصد رشد داشت و بخش قابل ملاحظه‌ای از این رشد ناشی از تعطیل شدن مراسم و کاهش هزینه‌های ازدواج بود.

وی با اشاره به اینکه در نظرسنجی وزارت ورزش و جوانان به این نتیجه رسیدیم که ۳۰ درصد افراد به دلیل نداشتن شغل هنوز ازدواج نکرده بودند، افزود: متأسفانه وقتی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان به‌خصوص در میان زنان تا ۶۵ درصد افزایش است در عمل انگیزه‌های ازدواج و توانایی ازدواج نیز زایل می‌شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: بخش قابل تأمل دیگری که در مسئله تجرد قطعی وجود دارد ناشی از تأثیرات فرهنگی دنیای مدرنیته است، چرا که وقتی جامعه به سمتی می‌رود که می‌خواهد حقوق و آزادی بیشتری داشته باشد و تکلیف کمتری روی دوشش قرار گیرد، با رشد ازدواج سفید و عشق‌های رمانتیک و حتی عشق‌های مدرن و فرامدرن روبه‌رو خواهد شد که این موضوع، سنگینی وظیفه فعالیت فرهنگی ما را در این حوزه به‌خوبی نشان می‌دهد.

وی افزود: در سال جاری شروع فعالیت‌های مرکز تخصصی خانواده همزمان با سالروز ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است که با ویژه‌برنامه «مجردها بفرمائید ازدواج» در محل باغ نور از ساعت ۲۰ امروز _پنجشنبه یکم تیرماه_ اجرا می‌شود.

امامی گفت: در این برنامه کارت‌هایی برای جوانان مجرد ۱۸ تا ۳۵ سال تهیه شده است که به‌قید قرعه به نیت ۱۴ معصوم به ۱۴ نفر از این عزیزان هدایای ارزنده و نمادینی برای آغاز زندگی مشترکشان تقدیم می‌شود. در این برنامه حجت‌الاسلام شهاب مرادی به‌عنوان کارشناس به سوالات و گره‌های ذهنی جوانان پاسخ خواهد داد.

کد خبر 668752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.