تشکیل بیش از ۱۵۹ هزار پرونده قاچاق در کشور/ مهم‌ترین نیاز جامعه امنیت است

اجرای حکم قصاص نفس "هیمن مصطفایی"،تاکید رئیس قوه قضائیه بر اهمیت صیانت از داده‌های مردم در فرایند توسعه دادرسی الکترونیکی، رونمایی از سامانه خودکاربری لایحه و امنیت مهم‌ترین نیاز جامعه را در بسته خبری حقوقی قضائی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام سیدحسین حسینی، رئیس کل دادگستری کردستان از اجرای حکم قصاص نفس "هیمن مصطفایی" در زندان مرکزی سنندج خبر داد و اظهار کرد: نامبرده اهل مریوان بود و از ۱۲ سال پیش به اتهام قتل عمد در زندان به سر می‌برد.

وی افزود: میانجی‌گیری و وساطت خیران برای بخشش نامبرده به نتیجه نرسید و اولیا دم حاضر به رضایت نشدند و حکم قصاص وی صبح امروز -چهارشنبه سی‌ویکم خردادماه- در زندان سنندج اجرا شد.

تشکیل بیش از ۱۵۹ هزار پرونده قاچاق در کشور

علی جمادی، معاون قضائی دادستان کل کشور از تشکیل بیش از ۱۵۹ هزار پرونده قاچاق در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: شاهد رشد مختومه شدن این پرونده‌ها هستیم.

وی افزود: سال گذشته ۱۵۹ هزار و ۵۲۵ پرونده قاچاق در سراسر کشور تشکیل شده است که از این تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۴۳ فقره پرونده در شعب تعزیرات و ۲۸ هزار و ۳۸۲ فقره پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفته است که به همین میزان نیز پرونده مختومه داشته‌ایم و در نتیجه آن رشد عملکرد در حوزه مختومه کردن پرونده‌های قاچاق را شاهد می‌باشیم.

معاون قضائی دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ وصولی جزای نقدی پرونده‌های قاچاق مطرح شده در دادگستری به نسبت سال قبل از آن حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است و همچنین افزایش ۷۵ درصدی وصولی جزای نقدی پرونده‌های قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی را نیز شاهد هستیم.

وی گفت: تعامل خوبی میان دادگستری استان هرمزگان و دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساماندهی بنادر گمرکات و انبارهای اموال تملیکی وجود دارد که ثمره این تعامل را به خوبی در دستاوردهای این حوزه می‌توان مشاهده کرد.

ماجرای هم‌‎سلولی شدن حمید نوری با فردی به نام امید

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: روز گذشته دادگاه حمید نوری برگزار و مشخص شد در مدتی که نوری در بازداشت بوده است، فردی به نام امید با هدف معین و برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه سعی کرده است که با وی ارتباط گیرد و با جلب اعتماد، مبادرت به تخلیه اطلاعات حمید نوری کرده و و در اختیار دادستانی سوئد قرار داده است.

وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم امروز در قوه قضائیه مسیر به سمت تحقق عدالت هموارتر از قبل است و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی این هدف در این دستگاه دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از سند تحول قضائی اجرایی شده و سایر راهکارهای آن نیز در حال اجرا است. مهمترین رویکرد این سند، تبدیل قوه قضائیه گرفتار روزمرگی به قوه قضائیه برنامه‌محور است، چرا که مسیر میل به عدالت مسیری همیشگی است.

وی گفت: امروز این قوه، عدالت را تنها ریل شرعی و قانونی خود می‌داند که می‌تواند نسبت به شرایط برای احقاق حق مردم در لحظه تصمیم‌گیری و مطالبات مردم را پیگیری کند. قوه قضائیه سال گذشته به صورت دغدغه‌مند حداکثری مطالبات مردمی را دنبال کرد.

ستایشی خاطرنشان کرد: رویکرد هوشمندسازی در قوه قضائیه با سرعت در حال پیگیری است تا دسترسی مردم به خدمات قضائی آسان‌تر و دور از از تشریفات صورت پذیرد، در همین راستا سال گذشته پنجره واحد خدمات قضائی، سامانه هوشمند قضائی و سایر سامانه‌ها راه‌اندازی شد و بسیاری از مردم بدون مراجعه به دستگاه قضائی و در منازل خود به خدمات قضائی دسترسی دارند. در این رابطه ۲۸ الکترونیک خدمات قضائی از پنجره واحد خدمات قضائی در دسترس مردم قرار دارد و قوه قضائیه در راستای هوشمندسازی تلاش می‌کند.

مهم‌ترین نیاز جامعه امنیت است

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اظهار کرد: دستگاه قضا و همه دادستانی‌ها برای تحقق شعار سال، برداشتن موانع از مقابل چرخ‌های اقتصاد و کارآفرینان و خدمت به مردم در چارچوب قانون، آماده و ملزم به همکاری هستند.

وی افزود: امنیت، عدالت و رفاه اجتماعی سه نیاز مهم جامعه است و در روایات و احادیث نیز بر تأمین آنها تاکید شده و تأمین آنها بر عهده حاکمیت است و مردم نیز در تحقق هر سه حوزه نقش آفرین هستند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه مهمترین نیاز جامعه امنیت است، گفت: اگر امنیت نباشد هیچ حوزه‌ای موفق نخواهد بود و رشد اقتصادی، پیشرفت علم، آسایش و آرامش مردم، کسب و کارها و توسعه گردشگری در گرو تأمین امنیت است.

وی ادامه داد: در حوادث سال گذشته که دشمن روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، اردبیل جزو استان‌های آرام بود که کمترین خسارت را داشت و این نشانگر پایبندی مردم این خطه به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام است.

رونمایی از سامانه خودکاربری لایحه / طرح ارائه خدمات الکترونیک قضائی رایگان در ۱۵۰ نقطه

محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از رونمایی سامانه خودکاربری لایحه به عنوان بیست‌ونهمین خدمت دستگاه قضائی خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های قضائی، توسعه خودکاربری‌ها و توسعه امور توسط مردم است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بخشی از حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه، گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی را مورد تاکید قرار دادند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: علاوه بر این رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را در شهریورماه سال گذشته ابلاغ کردند و بر هوشمندسازی فرآیندها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات قضائی تاکید ویژه‌ای داشتند.

وی ادامه داد: در سند تحول قضائی که یکی از مهمترین و به‌روزترین و متعالی‌ترین سندهای کشور است توجه به گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی بیشتر مردم به عدالت مورد تاکید ویژه قرار گرفته است و موضوع بیش از ۵۰ درصد راهکارهای سند تحول قضائی را شامل می‌شود.

تاکید رئیس قوه قضائیه بر اهمیت صیانت از داده‌های مردم در فرایند توسعه دادرسی الکترونیکی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت صیانت و حفاظت همه‌جانبه از اطلاعات و داده‌های مرتبط با مردم در فرایند توسعه دادرسی الکترونیکی، اظهار کرد: در همه جنبه‌های ناظر بر توسعه دادرسی الکترونیکی باید حداکثر اهتمام و توجه را به خرج داد تا اطلاعات و داده‌های مرتبط با مردم فقط به رؤیت مسئول و متولی مربوطه برسد و دغدغه مردم از این بابت، به صورت کامل رفع شود.

وی افزود: به منظور سیاستگذاری و تدوین راهبردهای ملی، برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت و تدوین آئین‌نامه‌های لازم برای توسعه و ارتقای دادرسی الکترونیکی و نظارت بر حسن اجرای آنها، «شورای راهبری دادرسی الکترونیکی» با حضور ۲۰ عضو که عمدتاً شخصیت‌های حقوقی هستند، تشکیل می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در حوزه مقوله‌های مرتبط با توسعه دادرسی الکترونیک و حرکت به سمت قوه قضائیه هوشمند پیشرفت‌های فراوانی داشتیم ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید در این مسیر تلاش‌های مضاعفی داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید به میزان اهمیتی که مقوله هوشمندسازی فرایندهای قضائی و توسعه دادرسی الکترونیک دارد، برای آن، تخصیص اعتبار و بودجه صورت گیرد و به فراخور اهمیت بالای موضوع، آموزش‌های لازم در این حوزه به مدیران و مردم ارائه شود و نیازهای نیروهای فنی و تخصصی این حوزه مرتفع شود.

کد خبر 668662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.