علت افزایش زیان ایران خودرو چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: واضح است که قیمت‌گذاری دستوری غلط منجر به زیان‌ده شدن ایران‌خودرو شده است.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: واضح است که قیمت‌گذاری دستوری غلط منجر به زیان‌ده شدن ایران‌خودرو شده است.

وی افزود: قیمت بیشتر خودروهای شرکت ایران‌خودرو در سال گذشته مربوط به آذرماه ۱۴۰۰ بوده است. در واقع بیش از ۱۶ ماه به رغم تورم موجود، قیمت محصولات ایران خودرو به‌روز نشد. با توجه به میزان تورم، در این ماه‌ها ایران‌خودرو به ازای هر ۱۰۰ میلیون فروش ۷۰۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر قرار است قیمت‌های دستوری با هزینه تمام شده محصول تناسب داشته باشد، با توجه به شرایط تورمی کشور باید قیمت‌ها در هر فصل به‌روز شود.

کاکایی اضافه کرد: یکی از بزرگترین مسائل موجود، گذشته‌نگر بودن است و حتی مبنای محاسبه قیمت‌هایی که در آذرماه برای محصولات ایران‌خودرو اعلام شده بود، هزینه تمام‌شده محصولات در شش ماه پیش از آن بوده است. محاسبات گذشته‌نگر در شرایط تورمی، اشتباه بوده و برآورد صحیحی ارائه نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، قیمت پایه خودرو که در ۱۴۰۰ مبنای محاسب قرار گرفته نسبت به هزینه‌های تمام شده عقب‌ماندگی داشته داشته است. بنابراین طبیعی است که خودروسازان در هر صورت زیان‌ده شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تحمیل سبد تولید به خودروسازان نیز منجر به زیان‌دهی آنان شده است. به عنوان مثال خودروی پژوپارس زیان‌ده است اما ایران‌خودرو همچنان ملزم به تولید آن است چراکه تقاضا برای آن بیشتر است اما خودرویی همچون تارا که می‌تواند سودده باشد، کمتر تولید می‌شود، مجموعه این سیاست‌ها زیان ایران خود را افزایش داده است.

کاکایی تصریح کرد: سایپا چنین زیانی نکرد چون توانست با به‌کارگیری بعضی ترفندها قیمت‌های جدیدی اعلام کند. قیمت عمده خودروهای سایپا در سال ۱۴۰۱ به‌روز شد. علاوه بر این، اصولاً قیمت خودروهای سایپا پایین‌تر است و در مجموع زیان کمتری خواهد داشت. بنابراین علاوه بر مبلغ مطلق، رشد زیان سایپا نیز کمتر از ایران‌خودرو است.

کد خبر 668596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.