یادنامه عبدالله انوار منتشر می‌شود

سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برای تجلیل از مقام علمی عبدالله انوار؛ یادنامه وی را در قالب کتاب و با عنوان «آسمان معرفت» به قلمِ چهره‌های فرهیخته و فرهنگی کشور منتشر می‌کند.

به گزارش ایمنا، سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران به منظور تجلیل از مقام علمی عبدالله انوار؛ یادنامه وی را در قالب کتاب و با عنوان «آسمان معرفت» به قلمِ چهره‌های فرهیخته و فرهنگی کشور منتشر می‌کند.

غلامرضا امیرخانی مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و گردآورنده مجموعه مقاله‌های مرتبط با استاد انوار، در توضیح جزئیات این خبر گفت: انوار از چهره‌های فرهیخته و شاخص عرصه فرهنگ کشور بود که اواخر سال گذشته چشم از جهان فروبستند. به منظور پاسداشت مقام علمی این چهره درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی بنا شد یادنامه ای با مشارکت اهالی علم و فرهنگ و ادب در دستور انتشار قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به شخصیت علمی و جایگاه ارزنده انوار و گستره فعالیت‌های علمی وی از جنبه‌های مختلف و همچنین نقش پررنگ او در حیات علمی کتابخانه ملّی ایران، تصمیم گرفته شد به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت وی در اسفند سال جاری، مجموعه نگاشته‌های نامداران عرصه علم و فرهنگ و همچنین شاگردان ایشان، توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منتشر شود.

امیرخانی با اشاره به انتخاب نام «آسمان معرفت» برای این یادنامه گفت: عنوان «آسمان معرفت» از این بیت صائب تبریزی گرفته شده است:

می‌توان رفتن به پای علم بر بام خرد / آسمان معرفت را نردبان دیگراست

عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اشاره به موضوعات یادنامه گفت: استاد انوار شخصیتی ذی فنون و جامع الاطرافی داشت که مجموع محورهای پیشنهادی بر پایه آثار و تالیفاتی است که از وی بر جای مانده است. از همین رو محورهای این یادنامه شامل: نسخه شناسی، تصحیح متون و فهرست نگاری نسخ خطّی، تاریخ ایران به ویژه تاریخ قاجاریه، فلسفه و منطق (در هر دو حوزه فلسفه اسلامی و فلسفه غرب)، فقه شیعه با تاکید بر آثار شیخ مرتضی انصاری و آخوند خراسانی، دانشنامه نگاری، فرهنگ نویسی، واژه شناسی و دستور زبان و ادبیات فارسی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به ویژه در حوزه ریاضیات، نجوم و موسیقی، تهران شناسی و تاریخ کتابخانه و کتابداری در ایران است.

کد خبر 668579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.