مواد مخدر بیشتر تولید می‌شود یا مصرف؟

براساس آمارهای اعلام شده، سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد یا دوز بالا یا ناخالصی‌های موادمخدر فوت می‌کنند، این درحالی است که تولید و مصرف مواد محرک شیشه و روانگردان‌ها در دو دهه اخیر در افغانستان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه یکی از چالش‌های بزرگ ایران افزایش تولید مواد مخدر و روانگردان‌ها در افغانستان است؛ این مسئله با همکاری، حمایت و ارائه تکنولوژی‌های نوین برای ساخت مواد و بذرهای پربار از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان صورت می‌گیرد.

همچنین به رغم تصویب سه کنوانسیون بین‌المللی و پروتکل‌های الحاقی در سطح بین‌المللی، شاهد افزایش فزاینده عرضه و تولید و مصرف مواد مخدر در سطح جهان هستیم، همچنین یکی از چالش‌های بزرگ، افزایش فراوان تولید مواد مخدر و روان گردان‌هایی مانند شیشه در همسایگی ایران است، این افزایش با همکاری و حمایت کشورهای فرامنطقه‌ای و ارائه تکنولوژی‌های نوین برای ساخت مواد و بذرهای پربار توسط این کشورها صورت گرفته که موجب افزایش تولید مواد در افغانستان شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد یا دوز بالا یا ناخالصی‌های مواد مخدر فوت می‌کنند و این در حالی است که تولید و مصرف مواد محرک شیشه و روانگردان‌ها در دو دهه اخیر در افغانستان به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده و قطب جهانی در بحث تولید مواد مخدر شناخته می‌شود.

ایران پیشتاز و پیشگام مبارزه با مواد مخدر در دنیا

سردار مسعود زاهدیان، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در حال حاضر در کشور افغانستان گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد، نشان می‌دهد افزایش تولید مواد مخدر وجود دارد، اما به دلیل اینکه حاکمیت طالبان حاکمیت تکمیل و کاملی نیست و در افغانستان به نوعی گروه طالبان نتوانسته حاکمیت خود را گسترش دهد، نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان کشت و تولید به عمل آورد.

وی افزود: آنچه که سازمان ملل بر اساس شواهد موجود گزارش کرده، تولید موادمخدر بیش از میزان مصرف است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: افغانستان این زمینه را دارد که موادمخدر تولید کند و نابسامانی‌های ناشی از ناامنی‌ها و شرایطی که طالبان در آن حضور دارد، باعث تشدید این وضعیت می‌شود و با شرایط موجود، آینده غبارآلودی را می‌بینیم تا دولتی با اقتدار بتواند در آنجا اعمال قانون و اوضاع را کنترل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نتایج نشست سه جانبه میان ایران، پاکستان و نمایندگان سازمان ملل که هفته گذشته برگزار شد، ادامه داد: ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر با همه شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند ارتباط بگیرد و همکاری به گونه‌ای باشد که کاهش آسیب‌های ناشی از تولید مواد مخدر را ایجاد کند و از انتقال مواد مخدر به سایر نقاط دنیا جلوگیری کند.

زاهدیان اضافه کرد: ایران به عنوان پیشتاز و پیشگام مبارزه با مواد مخدر در دنیا شناخته می‌شود و بیشترین کشفیات مواد مخدر برای ایران است و در این راستا نیز با کشورهای همسایه مصالح مشترکی داریم؛ در این راستا اجلاس‌هایی با کشورهای منطقه از جمله پاکستان داشته‌ایم که نقشه راه همکاری مان است.

وی ادامه داد: همچنین درباره همکاری‌های مشترک در کنترل مرزی، اقداماتی که باید در افغانستان مورد حمایت قرار گیرد و دو کشور می‌توانند در این راستا تلاش و همکاری کنند، صحبت شده است.

افزایش ۱۰ برابری ضربه به بنیان مالی قاچاقچیان

پیش‌تر نیز سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان در سه چهار سال گذشته ۱۰ برابر شده و این موضوع بسیار مهم‌تر از سایر مجازات، اظهار کرد: به عبارتی در حوزه مقابله، این اقدامات منجر به این شده است که ورود مواد مخدر به ایران حدود ۱۵ درصد کاهش یابد.

وی در خصوص افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و خبرهایی مبنی بر کاهش تولید تریاک در افغانستان، افزود: روند افزایشی تولید مواد مخدر در افغانستان از حدود ۲۰ سال پیش، بعد از اشغال افغانستان توسط ناتو و آمریکایی‌ها شروع شده و به طور تقریبی به افزایش ۵۰ برابری رسیده یعنی از حدود ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۰ میلادی به بالغ بر ۹ هزار تن رسیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نکته بسیار مهم افزایش تولید مواد مخدر صنعتی است، تصریح کرد: در دوره‌ای که طالبان حاکمیت را در دست گرفته است، شاهد افزایش تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی مانند گذشته هستیم، این روند افزایشی که شروع شده همچنان ادامه دارد؛ از این رو تصمیمات موقتی گرفته شد و دستوراتی در برخی از مناطق خاص دادند و تولید مواد مخدر سنتی کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 668572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.