تغییر تدریجی الگوی کاشت فضای سبز مشهد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد، از تغییر تدریجی الگوی کاشت فضای سبز، ورود گونه‌های گیاهی جدید و مناسب با اقلیم مشهد طی ۱۵ سال اخیر در طرح‌های توسعه فضای شهر خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر و با توسعه فضای سبز شهری، استفاده از دانش به‌روز و جدید طراحی منظر و بهره‌گیری از شیوه‌های کارآمد نگهداری فضای سبز شهری، اولویت اصلی مدیریت شهری مشهد است و تلاش شده است تا مشهد به عنوان پیشروترین کلان‌شهر ایران در زمینه توسعه و نگهداری فضای سبز شهری مطرح شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اصول توسعه و نگهداری فضای سبز شهری، پیاده‌سازی الگوی طراحی کاشت منظر است که در آن با استفاده از جدیدترین روش‌های طراحی، گونه‌های مناسب اقلیم و منظر شهر بر اساس الگوها و طرح‌های مشخص در کنار هم قرار می‌گیرد و منظر شهری مشخصی را ایجاد می‌کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده ایران طی دهه‌های اخیر و خشکسالی‌های مکرر در استان خراسان رضوی و شهر مشهد، تغییر الگوی کاشت منظر شهر همسو با این تغییر اقلیم امری اجتناب‌ناپذیر است، چراکه تنها با همراهی با اقلیم و طبیعت شهر می‌توان به فضای سبزی پایدار دست پیدا کرد.

نجفی ادامه داد: به همین منظور و براساس هماهنگی‌های انجام شده و همکاری با مراکز برتر دانشگاهی کشور، تغییر تدریجی در الگوی کاشت منظر شهر در دستور کار قرار دارد و بر مبنای این طرح طی ۱۵ سال اخیر گونه‌های گیاهی جدیدی به جدول گونه‌های گیاهی قابل کاشت در فضای سبز شهری مشهد افزوده شده است.

وی تصریح کرد: این گونه‌ها شامل ارس، ژونی پروس، ارغوان، داغداغان، انواع توت، برگ نو، گیاهان پوششی و درختچه‌های گوناگون است که عواملی همچون تطابق اقلیمی، کم‌آب‌طلبی، هزینه‌های نگهداری پایین، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی و پایداری زیست‌محیطی سبب انتخاب آنها به منظور استفاده بیشتر در فضای سبز شهری شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار مشهد گفت: تغییر الگوی کاشت منظر یکی از مناسب‌ترین روش‌های حفظ و توسعه فضای سبز شهر بر اساس تغییرات اقلیمی است و طی سال‌های اخیر با هدف‌گذاری تحقیقاتی در این زمینه، مدیریت شهری مشهد به تجربیات مناسبی دست پیدا کرده است.

نجفی تاکید کرد: فرآیند اصلاح الگوی کاشت با توجه به وسعت فضای سبز و تغییرات مداوم اقلیمی، یک فعالیت مستمر و سالانه است و به تناسب پایان عمر فیزیولوژیک گیاهان و تغییرات جدید اقلیمی، فرآیند طراحی و الگوهای کاشت نیز تغییر پیدا می‌کند.

کد خبر 668558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.