هشدار وزش تندبادهای لحظه‌ای در اصفهان / کاهش تشدید کانون‌های گردوغبار با احیای زاینده‌رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام هشدار وقوع وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای از امروز تا اوایل هفته در سطح استان، گفت: وزش باد و طوفان در بیشتر مناطق استان به ویژه شرق و شمال منجر به خیزش کانون‌های گردوغبار و کاهش دید افقی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره استقرار سامانه نسبتاً ناپایدار جوی تا روز شنبه هفته آینده بر استان همراه وزش باد شدید تا شدید، وقوع تندباد لحظه‌ای، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها و هشدار مدیریت بحران، مناطق شمال و شرق به ویژه نقاط هم‌مرز با استان سمنان تحت‌تأثیر کانون‌های گردوغبار قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون سنجش کیفیت هوای اصفهان ۱۵ روز روزهای ناسالم ناشی از گردوغبار را ثبت کرده است، افزود: کاهش بارندگی‌ها و خشکی رودخانه زاینده رود فعالیت کانون‌های گردوغبار را تشدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: خشک شدن بستر رودخانه زاینده رود کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار را تشدید می‌کند که با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای منجر به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم می‌شود، لذا احیای زاینده‌رود در مسائل خشکسالی‌، فرونشست زمین و نبود تشدید کانون‌های گردوغبار بسیار تأثیرگذار است.

وی با اعلام هشدار وقوع وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای از امروز تا اوایل هفته در سطح استان، گفت: وزش باد و طوفان در بیشتر مناطق استان به ویژه شرق و شمال منجر به خیزش کانون‌های گردوغبار و کاهش دید افقی می‌شود.

شیشه‌فروش با اشاره به طوفان‌های گردوغبار طی روز گذشته با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت در مناطق غرب و شرق استان، اظهار کرد: در این مدت تندباد لحظه‌ای در شهرستان‌های انارک، نائین و خوروبیابانک منجر به خیزش گردوغبار در محورهای شرق و کاهش میدان دید شده است.

وی با اعلام صدور هشداری‌های مدیریت بحران در مناطق مستعد با وقوع وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای، افزود: در این شرایط ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، استفاده سالمندان و افراد با بیماری‌های خاص از ماسک و راه‌های مراقبت بهداشت و سلامت در روزهای ناسالم همراه با خیزش گردوغبار در بیشتر شهرستان‌ها به ویژه مناطق شمال و شرق توسط مراکز بهداشتی استان توصیه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در سفرهای داخل و برون‌شهری، تمهیدات لازم برای حفظ گلخانه‌ها، محصولات کشاورزی به ویژه در مسیرهای تندباد خیز و گردوغبار، توقف فعالیت‌ها در فضای باز و ممنوعیت کوهنوردی اطلاع‌رسانی و توصیه شده است. هرگونه اقدام از جمله سوزاندن باقی‌مانده گیاهان، مزارع و خاکبرداری نیز که منجر به افزایش گردوغبار شود، ممنوع است.

وی با اشاره به استقرار و آماده‌باش تیم‌های امدادی در جاده‌های استان، خاطرنشان کرد: از امروز تا اوایل هفته آینده با وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای، تیم‌های فوریت‌های پزشکی، پایگاه‌های جاده‌ای حلال احمر، راهدارخانه‌ها، شرکت‌های امداد جاده‌ای خودرو و برق فعال هستند.

کد خبر 668514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.