آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن در اصفهان / چشم مردم به خانه‌های دولت سیزدهم روشن می‌شود؟

تحویل تعدادی از واحدهای نهضت ملی مسکن در پایان سال از پیش‌بینی‌هایی انجام‌ شده در ارتباط با نخستین واحدهای مسکن ملی است موضوعی که با انجام آن وعده دولت برای بخشی از متقاضیان این طرح درسال ۱۴۰۲ تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساخت سالی یک‌میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، وعده دولت سیزدهم در آغاز کار بود، به‌طوری‌که تابستان ۱۴۰۰ با آغاز رسمی فعالیت دولت، مهم‌ترین برنامه اعلام شده ساخت این مسکن‌ها بود، وعده‌ای که علی‌رغم واکنش‌های فراوان، اما نسبت به آن تأکید می‌شد و بر اساس آورده متقاضیان و کمک بانک‌ها قرار شد خیلی زود به اجرا گذاشته شود.

در این حال گام‌های آغاز کار هم با سرعت زیادی برداشته شد، به‌گونه‌ای که ثبت‌نام اولین متقاضیان خیلی زود انجام گرفت اما در این میان موانع و مشکلاتی مانند تأمین زمین، منابع مالی، توافق با پیمانکاران، هماهنگی با سیستم بانکی و… چالش‌هایی در مسیر ساخت این تعداد از مسکن را فراهم آورد و روند پروژه با سرعت گفته شده پیش نرفت. این چنین که قرار بود خردادماه امسال، دولت ۵۰۰ واحد مسکونی از خانه‌های مسکن ملی را تحویل دهد اما هنوز هیچ‌کدام از متقاضیان مسکنی را دریافت نکرده‌اند.

اکنون باگذشت نزدیک به دو سال از وعده ساخت مسکن‌های نهضت ملی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در اظهار می‌کند که یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و هرجایی که امکان تأمین زمین وجود داشته باشد خانه یک طبقه حیاط دار احداث می‌شود.

رئیس دولت نیز به‌تازگی وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های ذی‌ربط را مأمور کرده است «تدابیر لازم را به عمل‌آورند تا افراد نیازمند و حائز شرایط، از لیست متقاضیان در طرح مسکن خارج نشوند»، از طرفی هم چندی پیش از کاهش سود وام مسکن نهضت ملی خبر داده شد و این اظهارات موجب خوش‌بینی متقاضیان این طرح نسبت به چند ماه گذشته شده است.

تزریق تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن

اکنون پرسش و بحث اصلی آن است که چه میزان پول به این پروژه تاکنون تزریق شده است؟ مورد دیگر آنکه تسهیلات تعلق گرفته به این طرح چه میزان است؟ آیا بانک‌ها همکاری لازم را درجهت پرداخت این تسهیلات دارند؟

بر اساس آمار منتشر شده، تاکنون حدود ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط خریداران و بانک‌ها به این پروژه تزریق شده است، از این مقدار بیش از ۳۹ درصد یعنی ۲۶ همت از جانب خریداران و متقاضیان و سهم باقیمانده یعنی بیش از ۴۴ همت توسط بانک‌ها تأمین مالی و به این پروژه تزریق شده است. بر این اساس آن مقدار از تأمین مالی که بانک‌ها باید به این پروژه تزریق کنند از طریق تسهیلات در نظر گرفته برای این طرح ارائه می‌شود که در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف این وام خبر داد.

به گفته مدیرکل اقتصاد مسکن وزارتخانه، راه‌اندازی در سال اول، میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بود و این مبلغ در سال دوم به ۵۴۸ هزار میلیارد تومان رسید که البته گزارش‌ها و آمار موجود نشان می‌دهد در اولین سال شروع پروژه ۱۸ درصد و در سال دوم نیز ۱۷ درصد از تکلیف قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شده است، در مجموع عملکرد تسهیلات دهی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن تنها ۱۷.۵ درصد برآور می‌شود.

از طرفی هم عدم توانمندی متقاضیانی مطرح است که این تسهیلات را دریافت می‌کنند ولی در برابر اقساط سنگین آن نا توان بوده و امکان بازپرداخت را ندارند و این‌گونه امکان انصراف آن‌ها از ادامه طرح قوت می‌گیرد، اگرچه رئیس‌جمهور باوجود چنین مشکلی تأکید کرده است سازمان‌های مربوطه تدابیر لازم را به عمل آورند تا افراد نیازمند و حائز شرایط از لیست متقاضیان در طرح مسکن خارج نشوند.

ضمن آنکه وزیر راه و شهرسازی موافقت بانک مرکزی با کاهش سود وام نهضت ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد را اعلام می‌کند، اما به نظر می‌رسد همچنان اقساط این وام، سنگین و موجب نگرانی متقاضیان شده است.

۲۴۳ هزار واحد مسکن نهضت ملی سهم اصفهان

اما وضعیت پیشرفت مسکن‌های نهضت ملی در اصفهان چگونه است؟ آیا چشم‌اندازی از تحویل این واحدها تا پایان امسال وجود دارد؟

در این خصوص علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به ایمنا می‌گوید: تاکنون برای حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی پروژه نهضت ملی مسکن پروانه ساختمانی اخذ شده است، تحویل این واحدها به متقاضیان از پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: بیش از ۴۳۳ هزار نفر هم برای این طرح در استان ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۴۷ هزار متقاضی دارای شرایط فعال بوده‌اند و برای حدود ۹۱ هزار واحد هم زمین تأمین شده است که بالغ بر ۲۹ هزار متقاضی تاکنون به پروژه‌ها تخصیص یافته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح می‌کند: در برنامه چهارساله استان اصفهان، ساخت بیش از ۲۴۳ هزار واحد مسکن نهضت ملی مورد نظر قرارگرفته است که از این تعداد تعیین‌شده حدود ۱۸۳ هزار واحد شهری و دیگر واحدها روستایی و استیجاری است.

قاری قرآن اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی انجام گرفته برای واحدهای شهری این‌چنین است که بیشتر از ۱۰۳ هزار واحد با زمین دولتی تأمین می‌شود حدود ۳۴ هزار واحد بازآفرینی شده و افزون بر ۴۵ هزار واحد هم از بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان می‌کند: طبق برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن استان حدود ۳۴ هزار واحد در بافت‌های فرسوده احداث می‌شود که این اقدام بیشتر با ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی از مالکان خصوصی زمین‌های قرار گرفته در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مصوب جهت بهسازی و احیا این اراضی انجام می‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیش از یک هزار هکتار در داخل محدوده تأمین شده است طی دو مرحله بیش از ۹۰۰ هکتار نیز الحاق به محدوده شهری شده و حدود ۳۰۰ هکتار نیز در دست الحاق است.

قاری قرآن تاکید می‌کند: مقرر شد تا کمبود اراضی در شهرک یا شهر جدیدی که در سمت شرق اصفهان است بارگذاری شود که این‌چنین زمین موردنیاز طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان تعیین تکلیف می‌شود.

وی در مورد هزینه تمام شده این واحدها اظهار می‌کند: بخشی از این خانه‌ها به‌صورت ویلایی و انفرادی است و توسط متقاضیان احداث می‌شود اما بخشی دیگر تجمیعی و هزینه‌های آن متناسب باقیمت تمام‌شده هر متر ساخت، مشخص‌شده و در آن زمان‌بر اساس اینکه ویلایی یا چندطبقه بوده هزینه‌ها احصا و اعلام می‌شود، به نحوی که بر اساس قیمت تمام شده هزینه هر متر ساخت مشخص و به نسبت قدرالسهم هر واحد از کل پروژه، سهم هر متقاضی مشخص می‌شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان در پاسخ به این پرسش که وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه در اصفهان چگونه است می‌گوید: حدود ۲۴ هزار واحد در سطح استان دارای قرارداد سازنده هستند بیش از بر ۲۱ هزار واحد دارای پروانه ساختمانی شده و فونداسیون بیش از هشت هزار واحد هم پایان‌یافته است.

قاری قرآن در ارتباط با طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده‌ها اضافه می‌کند: افزون بر چهار هزار نفر در سطح شهرهای استان اصفهان برای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ثبت‌نام کرده‌اند، علاوه بر آنکه سامانه برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باز است و امکان ثبت‌نام وجود دارد.

به گفته وی، تأمین زمین برای این دسته از خانواده‌ها در شهرهای دارای سکونت در حال انجام است، برای دیگر متقاضیان هم در صورت تأمین اراضی مازاد، امکان باز شدن سایت و انجام ثبت‌نام با هماهنگی وزارت متبوع وجود خواهد داشت.

کد خبر 668473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کبری قرقانی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 0
    وام مسکن برا ی خوانه
  • رضا IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    آیا این طرح نهضت ملی مسکن بازهم شروع میشه
  • رسول IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    قیمت تمام شده مسکن چقدره؟ ایاغیرازمبلغ هایی که واریزمیکنیم نیازی به گرفتن وام هم هست یانه؟
  • رسول IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    0 0
    انصراف بدین تابه سودجوهاودلال های که آماده هستند تابه چنگ بیارن بدبخت ما هستیم که منتظر مسکنی هستیم که برای بی پول ها و بدبخت ها ساخته میشه و افرادی آماده هستند چپاول کنند