۲ خانه ارزشمند تاریخی اصفهان در آستانه تخریب کامل

مدیر پروژه بررسی خانه‌های تاریخی بعد از دوران قاجار در اصفهان گفت: طی بررسی از وضعیت خانه‌های تاریخی ارزشمند این دوره متوجه شدیم که دو خانه مربوط به این دوره در منطقه باغ زرشک اصفهان در آستانه تخریب کامل قرار دارد و اگر اقدامی صورت نگیرد، اصفهان دو خانه ارزشمند تاریخی خود را از دست خواهد داد.

حسین شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پروژه‌ای با محوریت بررسی خانه‌های تاریخی بعد از دوران قاجار اصفهان برای شهرداری اصفهان از سال گذشته تاکنون در حال اجرا است که در آن خانه‌های تاریخی بعد از دوران قاجار در اصفهان بررسی و ثبت عکاسی می‌شود.

وی افزود: در این پروژه خانه‌هایی بررسی و ثبت عکاسی می‌شود که از لحاظ معماری دارای ویژگی خاص و ارزشمند باشد، با توجه به اینکه وضعیت این خانه‌های شناسایی‌شده به‌طور مداوم توسط تیم پروژه رصد می‌شود، دریافتیم دو خانه ارزشمند تاریخی دوره پهلوی اول و دوم در منطقه پنج شهرداری اصفهان (باغ زرشک اصفهان) در حال تخریب کامل است و اگر مرمت و اقدامی در این راستا صورت نگیرد، اصفهان دو خانه ارزشمند تاریخی خود را از دست خواهد داد.

مدیر پروژه بررسی خانه‌های تاریخی بعد از دوران قاجار در اصفهان تصریح کرد: یکی از این خانه‌ها در کتابخانه عمومی خیابان توحید و دیگر در کوچه مجاور هتل کوثر واقع در خیابان چهارباغ بالا واقع شده است. متأسفانه خانه‌های بعد از دوران قاجار را نمی‌توانثبت ملی کرد و میراث در حفظ و نگهداری آن‌ها مسئولیتی ندارد و همین امر باعث شده خانه‌های این دوره که دارای معماری ارزشمند است، به حال خود رها شود و بیش از سایر خانه‌های تاریخی دوران دیگر در معرض تخریب و نابودی قرار گیرد.

وی گفت: خانه‌های تاریخی بعد از دوره قاجار از لحاظ معماری و تاریخی ارزشمند است نیاز است همچون سایر خانه‌های تاریخی دوران گذشته مرمت و بازسازی شود و برای این خانه‌ها کاربری‌های قابل استفاده در نظر گرفته شود.

به گزارش ایمنا، معماری دوره بعد از قاجار در نگرش به باستان‌گرایی خود به دو دوره ساسانیان و هخامنشیان توجه بیشتری دارد، در نگاه معماری عناصری که مورد بهره‌برداری یا تقلید قرار گرفته‌اند دو گونه است؛ نخست عناصر مشخص معماری در بنا نظیر ستون‌ها، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها، پنجره‌ها، پلکان، ورودی‌ها، قوس‌ها و دهانه‌ها و دوم عناصر تزئینی نظیر نقوش برجسته حجاری‌ها، مجسمه‌ها و کنگره بام.

کد خبر 668346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.