صنایع تبدیلی «پاشنه آشیل» کشاورزی است

«اهمیت توسعه صنایع تبدیلی از ضروریاتی است که هر کشور باید بدان توجه ویژه داشته باشد. هزینه اولیه که باید برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی پرداخت شود در مقابل امتیازاتی که ایجاد خواهد کرد اصلاً قابل قیاس نیست.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنایع تبدیلی کشاورزی به فرآوری محصولات می‌پردازد. صنایع تبدیلی از جمله صنایعی است که نقش موثری در بسیاری از ابعاد مختلف بخش کشاورزی خواهد داشت و در ادامه موجب افزایش ارزش افزوده، توسعه صادرات و کاهش ضایعات خواهد شد. کاهش ریسک در بخش کشاورزی از عمده‌ترین فواید توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش است که ضرورت توجه به این صنایع را بیش از پیش نمایان می‌سازد. صنایع تبدیلی پیوند بین بخش صنعت و کشاورزی را عقیق‌تر خواهد کرد؛ نقش و اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در راستای نگهداری و فرآوری مناسب و جلوگیری از ضایعات برای توسعه این بخش کاملاً آشکار می‌شود.
با وجود امکانات بالقوه فراوان و تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور گاهی به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کافی در بخش کشاورزی مقدار زیادی از تولیدات کشاورزی در اثر حمل‌ونقل و نگهداری طولانی و نامناسب از بین می‌رود. عمده‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روستاییان هستند که از این طریق به کسب درآمد می‌پردازند، بنابراین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش می‌تواند به افزایش درآمد روستاییان منجر شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) چهاردهم دی‌ماه ۱۳۸۲ در دیدار جمع کثیری از کشاورزان و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه اهتمام به صنعت نباید باعث کم توجهی به بخش کشاورزی شود خاطرنشان کردند: «کشور ایران دارای زمین‌ها و دشت‌های مستعد فراوانی است و برغم کمبود آب در کشور می‌توان با تدبیر و روحیه خستگی ناپذیر و استفاده صحیح از آب موجود، در بسیاری از محصولات به خودکفایی رسید.»

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه امکان خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و دامی و حتی صادرات آنها وجود دارد، افزودند: «باید در مورد محصولات کشاورزی، سیاست‌ها ثابت باشد و مسائل و مشکلات تولید کنندگان نیز مورد اهتمام قرار گیرد تا بتوان تولید کشاورزی را به یک تولید اقتصادی و سودآور تبدیل کرد.»

صنایع تبدیلی «پاشنه آشیل» کشاورزی است

محمد جواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که در صادرات غیرنفتی باید از کدام ظرفیت‌ها استفاده کنیم به نقش‌آفرینی صنایع تبدیلی و تکمیلی در امنیت غذایی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در زمینه صنایع تبدیلی توسط بخش خصوصی انجام گرفته که اگر سودآوری مورد انتظار تامین نشود برای نظام تولید کشور آسیبی جدی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه رشد تولید صنایع غذایی در کشور باید با بازار مصرفی کالاها و خدمات محصولات ارتباط هدفمندی داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: شناسایی بازارهای هدف یکی از الزامات توسعه‌ای واحدهای تولیدی فعال در بخش کشاورزی و دامپروری محسوب می‌شود که باید محصولات تولیدی و خدمات اینگونه کالاها مبتنی بر نیاز مصرف‌کنندگان باشد.

علیرضا میرصالح مهابادی، دکتری تخصصی زراعت با تاکید بر اینکه با توسعه صنایع تبدیلی شاهد افزایش ارزش افزوده خواهیم بود، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: درصورتی که صنایع تبدیلی در کشاورزی افزایش پیدا کند میزان درآمدی که از طریق تولید محصولات کشاورزی نصیب تولید کنندگان در این بخش می‌شود، افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به جلوگیری از خرابی و ایجاد ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان ثمره دیگری از توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی خاطرنشان می‌کند: وجود صنایع تبدیلی در مباحث کشاورزی باعث می‌شود محصولات اولیه کشاورزی به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد و بخش اعظم محصولات کشاورزی که با توجه به شرایط خاص محصولات که دوره تولید و نگهداری آن‌ها خیلی کوتاه است افزایش خواهد یافت.

این دکترای تخصصی زراعت با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی به‌واسطه شرایط خاص از دسترس خارج می‌شود، ادامه داد: با توسعه صنایع تبدیلی این محصولات جذب بازار خواهد شد و باعث افزایش چندین برابری درآمد کشاورز از تولید خواهد شد. با توسعه صنایع تبدیلی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مراکز تولید محصولات کشاورزی را به نظاره خواهیم نشست.

صنایع تبدیلی «پاشنه آشیل» کشاورزی است

وی تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی در کشاورزی باعث خواهد شد افراد بیشتری مشغول فعالیت در این حوزه شوند و می‌توان گفت در ادامه باعث ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد که از مهاجرت روستانشینان به شهرهای بزرگ نیز جلوگیری خواهد کرد. توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی باعث خواهد شد تا کشور به سمت توسعه حرکت کند و این حرکت به سمت توسعه افزایش تولید ناخالص داخلی و در ادامه خودکفایی را به‌همراه خواهد داشت.

میرصالح مهابادی می‌گوید: اهمیت توسعه صنایع تبدیلی از ضروریاتی است که هر کشور باید بدان توجه ویژه داشته باشد. هزینه اولیه که باید برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی پرداخت شود در مقابل امتیازاتی که ایجاد خواهد کرد اصلاً قابل قیاس نیست.

کد خبر 668298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.