میانگین آموزش مهارتی در استان اصفهان ۱۰ درصد بیشتر از کشور است

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: در شرایطی که میانگین آموزش مهارتی در کشور ۳۷ درصد بوده، در سطح استان اصفهان آموزش‌های مهارتی به ۴۷ درصد رسیده است که نشان از تلاش در مجموعه آموزش و پرورش و فرهنگ کار و مهارت‌آموزی در خانواده‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا مالکی امروز_سه‌شنبه سی‌ام خردادماه_ در آئین اختتامیه جشنواره مهارتی رشته‌های هنرهای تجسمی، طراحی و دوخت پوشاک و طراحی وب‌سایت فروش اظهار کرد: در آستانه تابستان قرار داریم و اگر سنوات نه‌چندان دور را بررسی کنیم، همواره یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها چگونگی پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بود و ساعات خالی بسیاری از دانش‌آموزان را کلاس‌های آموزشی تشکیل می‌داد که اثرگذاری در زندگی آن‌ها نداشت.

وی افزود: امروز به جایی رسیدیم که بسیاری از سازمان‌ها براساس مسئولیت و تکلیف اجتماعی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان از مهارت‌آموزی صحبت می‌کنند و یکی از دستگاه‌ها سن مهارت‌آموزی را از ۱۲ تا ۱۵ سال پایین آورده است و ۱۵ تا ۱۸ سال را برای کارورزی و ورود به بازار اشتغال معرفی می‌کند.

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: دو مجموعه‌ای که می‌توانند در مقوله آموزش اثرگذار باشند، آموزش و پرورش و وزارت علوم است که اگر دست به دست هم دهند، می‌توانند همکاری‌های اثرگذاری داشته باشد، بسیاری از نهادهایی که تکلیف آموزشی و تربیتی را برعهده دارند، عنوان می‌کنند هدف ما آموزش است، اما این آموزش چه زمانی اثرگذار است؟ زمانی که در بستر یادگیری ساری و جاری شود.

وی با بیان اینکه یادگیری زمانی می‌تواند منجر به ایجاد شغل و توانمندی شود که مهارتی آموزش داده شود، ادامه داد: دانشگاه علمی‌کاربردی در کنار دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان متولی آموزش عالی و نیز آموزش‌وپرورش در حوزه ارائه خدمات آموزش‌های مهارتی که شاید یکی از دغدغه‌های کلان حاکمیت است، می‌توانند ایفای نقش کنند.

مالکی گفت: دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان با ۲۷ مرکز آموزشی فعال و حدود ۱۱ هزار دانشجو و ۲۹۰ کدرشته فعالیت می‌کند و جالب است که در بعضی رشته‌های آموزشی معدل نفر اول پذیرفته شده ۱۹.۹۲ بوده است و در بعضی کدرشته‌ها در رشته‌های مهارتی متقاضی با معدل ۱۷.۸۵ داشتیم که نتوانستیم آن‌ها را پذیرش کنیم زیرا ظرفیت‌ها محدود بود، این به این معنا است که میل و رغبت جامعه به مهارت‌آموزی بیشتر از قبل شده است.

وی اضافه کرد: در مهرماه سال جاری حدود هزار کدرشته محل کارشناسی ارشد تعطیل می‌شود و این بدین معنی است که تب و تاب مدرک در جامعه تمام شده است؛ این در حالی است که پیش‌تر میل و رغبت اخذ مدرک در سطح جامعه وجود داشت.

تمشیت امور دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که والدین و دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند مهارتی را در بازه زمانی کوتاه‌مدت فراگیرند و وارد بازار کار شوند.

وی ادامه داد: همکاری و همراهی که بین دانشگاه و آموزش و پرورش به وجود آمده مرهون نگاه بلند این دو نهاد است؛ اگر مهارت و مهارت‌آموزی در سطح جامعه نهادینه شود بسیاری از مسائل و مشکلات مرتفع می‌شود.

مالکی با بیان اینکه حلقه مفقوده در مهارت‌آموزی این است که میل و رغبتی که باید باشد، وجود ندارد، تصریح کرد: در شرایطی که آموزش مهارتی در میانگین کشوری ۳۷ درصد بوده در سطح استان آموزش‌های مهارتی به ۴۷ درصد رسیده است که نشان از تلاش در مجموعه آموزش و پرورش و فرهنگ کار و مهارت‌آموزی در خانواده‌ها دارد.

هدف از برگزاری این دوره شناخت استعدادها در حوزه‌های هنری است

عباس تاتایی، رئیس مرکز آموزش علمی‌کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان نیز در اختتامیه این جشنواره گفت: زحمات هشت ماهه‌ای که این مجموعه با همراهی آموزش و پرورش در راستای اجرای جشنواره کشید، اکنون به ایستگاه پایانی رسیده است و از تمام دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره مهارتی به صورت برنامه مشارکتی برگزار شده است، افزود: هدف از برگزاری این دوره شناخت استعدادها در حوزه‌های هنری و همراهی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش بوده است؛ این در حالی است که یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در راستای برگزاری این دوره رقم خورد، پذیرش دانشجو از بین شرکت‌کنندگان این دوره‌های آموزشی و مهارتی بود.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران اصفهان تصریح کرد: براساس مصوبات، نفرات اولی که در این جشنواره برگزیده شدند و قصد ادامه آموزش‌ها در این رشته‌های مهارتی را دارند به‌صورت رایگان توسط دانشگاه بورسیه خواهند شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف این دوره‌ای مهارتی را می‌توان شناخت رشته‌های علمی‌کاربردی دانست تا علاقه‌مندان بدانند چه رشته و ظرفیت‌هایی در دانشگاه وجود دارد و با در نظر گرفتن توانایی‌هایی خود در راستای شکفتن استعدادهایشان تلاش کنند.

کد خبر 668277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.