مهلت ارسال اظهارنامه تمدید می‌شود؟

مهلت ارسال اظهارنامه ۱۴۰۲ بر اساس گفته مسئولان تمدید نخواهد شد و سی‌ویکم خردادماه آخرین مهلت مودیان است، به همین منظور بهتر است تا مودیان در تسلیم مدارک و اظهارنامه‌های خود تعلل نکنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی موحدی‌بک‌نظر درباره خواسته برخی فعالان اقتصادی برای تمدید مهلت اظهارنامه مالیات مشاغل و اصناف اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی در حال حاضر برنامه‌ای برای تمدید مهلت ندارد و تا پایان سی‌ویکم خردادماه فرصت استفاده از تبصره ماد ه ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم با ارائه اظهارنامه مالیاتی وجود دارد.

وی افزود: طبق قانون مهلت ارائه اظهارنامه تا پایان خردادماه و تمدید مهلت فقط به شرط تصویب جلسه شورای هماهنگی سران سه قوه یا تصویب مجلس است و در حال حاضر سازمان امور مالیاتی برنامه‌ای برای تمدید مهلت ندارد، بنابراین صاحبان مشاغل در فرصت باقیمانده نسبت به تعیین تکلیف مالیات خود اقدام کنند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: تا ظهر امروز حدود ۲.۶ میلیون نفر از صاحبان مشاغل فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کرده و بیش از ۶۰۰ هزار نفر اظهارنامه مالیاتی داده‌اند که در مجموع بیش از ۳.۲ میلیون نفر پرونده مالیاتی عملکرد آن‌ها برای سال گذشته تعیین تکلیف شده است که البته تجربه نشان می‌دهد در روزهای آخر حجم مراجعه به سامانه و ارائه اظهارنامه افزایش پیدا می‌کند.

موحدی‌بک‌نظر تصریح کرد: سال گذشته حدود سه میلیون و ۸۸ هزار نفر از تسهیلات تبصره ۱۰۰ استفاده کرده بودند و ۱.۳۷۰ میلیون نفر هم اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده بودند و جمع افراد شامل تبصره ۱۰۰ و اظهارنامه بیش از چهار میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بوده است.

به گفته وی، تحلیل‌ها از آمار موجود نشان می‌دهد نیمی از افرادی که در قالب تبصره ماده ۱۰۰ آمده‌اند مالیات آن‌ها صفر شده است، یعنی مالیاتی بابت عملکرد سال ۱۴۰۱ خود نمی‌پردازند و کسانی که از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی مالیات من مراجعه کرده‌اند، یا از طریق فرم تبصره ۱۰۰ قانون مالیات وارد می‌شوند که یا مالیات خود را نقدی می‌پردازند یا به صورت اقساطی پرداخت می‌کنند و یا اینکه اظهارنامه مالیاتی ارائه می‌کنند و این اظهارنامه مورد رسیدگی کارشناسان قرار می‌گیرد.

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی فقط تا ۳۱ خرداد است / مودیان تعلل نکنند

عباس مزیکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند، چراکه اگر مودیان در مدت زمان مشخص شده اظهارنامه خود را تسلیم نکنند، ۳۰ درصد جریمه می‌شوند و از معافیت‌های مالیاتی نیز بهره‌مند نخواهند شد.

وی افزود: اینکه مودی به تکلیف خود عمل کند، اهمیت بسیاری دارد. تا سال گذشته حدود ۵۰ درصد مودیان از پرداخت مالیات معاف بودند اما با تغییراتی که در تعیین سقف درآمدها انجام شد این میزان تغییر می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بسیاری از افرادی که مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند، از جمله قشرهای ضعیف بوده و پرداخت مالیات برای آنان مشکل است. بنابراین لازم است مودیان در مهلت مقرر اظهارنامه‌های خود را تسلیم کنند تا مشمول پرداخت مالیات و جریمه آن نشوند.

مزیکی اضافه کرد: امیدواریم که مردم بدانند تکلیف اولشان تسلیم اظهارنامه است. در ادامه اگر شرایط تبصره ۱۰۰ وجود داشته باشد، افراد مشمول می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: تا امروز نسبت به سال گذشته وضعیت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی مطلوب نیست و این در حالی است که مهلت ارائه اظهارنامه فقط تا پایان خردادماه است. با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که سال گذشته در تسلیم اظهارنامه و تبصره ماده ۱۰۰ به وجود آمد، شورای هماهنگی مهلت ارائه اظهارنامه را ابتدا تا پانزدهم تیرماه و سپس تا پایان این ماه تمدید کرد اما امکان تمدید مهلت اظهارنامه در سال جاری بسیار کم است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال گذشته مجموع ۳۲۰ هزار و ۲۷۷ فقره اظهارنامه و تبصره ۱۰۰ در استان تسلیم شد اما امسال تاکنون ۱۱۸ هزار و ۷۳۵ تبصره ماده ۱۰۰ با ۴۳۷ میلیارد تومان و ۱۴ هزار و ۱۴۳ اظهار نامه به مبلغ حدود ۹۰ میلیارد تومان تسلیم شده است که می‌توانند در چهار قسط آن را پرداخت کنند.

مزیکی خاطرنشان کرد: تعلل و تأخیر در مراجعه به سایت و تسلیم اظهارنامه به صلاح صاحبان مشاغل نیست. درخواست تمدید این مهلت ارسال شده اما امکان آن بسیار کم است. پیش از این نیز به دلیل شرایط شیوع کرونا، مهلت ارائه اظهارنامه تمدید می‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند؟ گفت: اگر فروش کالا و خدمت افراد بیش از شش میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان نباشد، نیازی به پرداخت مالیات نیست و این افراد می‌توانند با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ از پرداخت مالیات معاف شوند. در سال ۱۴۰۰، مجموع پرونده‌های صاحبان مشاغل که مالیات پرداخت کردند حدود ۱۵ درصد بوده و ۸۵ درصد مشاغل از پرداخت مالیات معاف شدند، سقف فروش صاحبان مشاغلی که به صورت شراکتی فعالیت می‌کنند ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: شرایط استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ در سال جاری بر اساس داده‌های سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، افراد باید ضریب محاسبه مالیات را متناسب با نوع فعالیت خود تعیین کنند تا در محاسبات خطایی انجام نشود، ممکن است فردی همزمان خدمت‌رسانی کند و در کسب و کار خود خرید و فروش جنس نیز انجام دهد و ضریب محاسبه مالیات برای این دو فعالیت تفکیک نشده باشد. برای برخی از این افراد ممکن است فرم تبصره ۱۰۰ بارگذاری نشده باشد که با اصلاح ضرایب می‌توانند از این تبصره استفاده کنند.

مزیکی اظهار کرد: مردمی که طبق تبصره ماده ۱۰۰، اظهارنامه تسلیم می‌کنند باید مبلغ فروش خود را به صورت واقعی بنویسند، در صورت مشاهده مغایرت بیش از ۱۵ درصدی همچنین اثبات فروش بیش از شش میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومانی سقف فروش اعلام شده با آنچه سازمان امور مالیاتی محاسبه می‌کند، افراد جریمه و معافیتشان لغو خواهند شد.

بر اساس این گزارش، دولت برای تسهیل در کار اصناف و مشاغل تصمیم گرفته کسانی که از طریق فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم وارد می‌شوند به راحتی مالیات آن‌ها توسط الگوریتم‌های موجود تشخیص داده می‌شود که آن را می‌توانند به دو شکل نقدی و یا اقساطی پرداخت کنند و مالیات آن‌ها قطعی می‌شود، اما کسانی که می‌خواهند اظهارنامه ارائه کنند اظهارنامه آن‌ها مورد رسیدگی کارشناسان مالیاتی قرار می‌گیرد.

کل مالیات اصناف و مشاغل از درآمدهای مالیاتی حدود ۶ درصد است، اما دربرگیری تعداد افراد آن‌ها زیاد است.

کد خبر 668256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.