مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

این روزها خبرهای بی‌شماری از مرگ بسیاری از مردم هند بر اثر امواج گرمایی به گوش می‌رسد و این در حالی است که گرما در بسیاری از نقاط دیگر جهان از مرز خطرناک فراتر رفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند روز گذشته بسیاری از بیمارستان‌های شهرهای مختلف هندوستان مملو از بیمارانی شده است که بر اثر افزایش بی‌سابقه گرما بستری شده و حتی برخی از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش‌های خبری محلی و مقامات بهداشتی، در ایالت شمالی اوتار پرادش، ۱۱۹ نفر در چند روز گذشته بر اثر بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست داده‌اند در حالی که در ایالت بیهار، ۴۷ نفر به علت گرما جان باخته‌اند.

مقامات اعلام کردند که بزرگترین بیمارستان در منطقه بالیا در اوتار پرادش قادر به پذیرش بیماران بیشتر نیست و سردخانه آن پس از مرگ ۵۴ نفر به دلیل گرما دیگر قادر به پذیرش جنازه نیست. از برخی خانواده‌ها خواسته شد که اجساد بستگان خود را به خانه ببرند.

اگرچه اخبار اخیر حاکی از مرگ‌های ناشی از امواج گرما تنها در شهرهای هندوستان است، با این حال دمای هوا در بسیاری از نقاط دیگر دنیا طی یک دهه گذشته از مرز خطرناک نیز عبور کرده است و در صورت مهار نشدن می‌تواند سرنوشتی شبیه به مردم هند برای ساکنان آن‌ها به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی سوزان‌ترین نقاط دنیا می‌پردازیم که دمای هوا در آن‌ها به مشکلات بسیاری برای مردم منجر شده است.

دث ولی در ایالات متحده آمریکا

دث ولی (Death Valley) یا دره مرگ دورافتاده‌ترین، گرم‌ترین، مرگبارترین و خطرناک‌ترین نقطه ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌رود که در سال‌های اول قرن بیستم با میانگین دمای هوای ۵۶.۷ درجه سانتی‌گراد به عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا شناخته شد و امروزه نیز در لیست داغ‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد. امروزه میانگین دمای هوا در دث ولی، به عنوان یک پارک ملی شناخته شده است، به ۲۴.۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و جالب این‌که با وجود خالی بودن منطقه از پوشش سبز، بعضی از انواع ماهی‌ها و خرگوش‌های صحرایی در میان نهرهای شور و دره‌های اطراف زندگی می‌کند.

مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

عزیزیه در لیبی

عزیزیه شهرک کوچکی در لیبی محسوب می‌شود که در حال حاضر از میانگین دمای سالانه ۲۷.۱ درجه سانتی‌گراد برخوردار است اما در سال ۱۹۲۲ با میانگین دمای ۵۸ درجه سانتی‌گراد رکورد دمای دث ولی را شکست و به عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا شناخته شد. البته در سال ۲۰۱۲، دانشمندان هواشناسی پس از انجام مطالعات متعدد ثبت دمای هوا در سال ۱۹۲۲ را رد کردند و مدعی شدند که احتمالاً در آن زمان، خطایی در اندازه‌گیری دمای شهر رخ داده، با این حال آن‌چه عیان است این‌که طی چند سال گذشته، دمای هوای شهر در تابستان اغلب از ۴۸ درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند و همین امر، عزیزیه را در لیست سوزان‌ترین نقاط دنیا قرار داده است.

مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

قبلی در تونس

منطقه مسکونی قبلی در تونس با میانگین دمای سالانه ۲۱.۴ درجه سانتی‌گراد از شهرهای گرم آفریقا محسوب می‌شود که رسیدن میانگین دمای هوای شهر به ۵۵ درجه سانتی‌گراد در سال ۱۹۳۱، آن را به گرم‌ترین شهر قاره تبدیل کرد. قبلی که یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های آفریقا به‌حساب می‌آید، در زمان‌های قدیم تحت سلطه امپراتور روم بود و به طور تاسف‌باری اغلب مردم آن به عنوان برده خرید و فروش می‌شدند. این شهر در قسمت ورودی خود دارای یک سازه طاق‌نمای بسیار زیبا است که به باغ آلوی معروف آن، بر فراز تالاب سرزمین نخل‌ها، (بزرگ‌ترین کویر صحرای بزرگ آفریقا) منتهی می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که طی چند سال گذشته، میانگین دمای هوای قبلی در فصل‌های تابستان از ۴۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز کرده و مشکلات بی‌شماری را برای ساکنان آن در پی داشته است.

مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

ورقله در الجزایز

دمای هوا در شهر دانشگاهی ورقله در الجزیره در سال ۲۰۱۸ از مرز ۵۱.۳ درجه سانتی‌گراد گذشت و آن را در لیست گرم‌ترین شهرهای جهان قرار داد، با این حال آن‌چه در مورد این شهر باعث شگفتی است این‌که دمای هوا در فصل زمستان به زیر صفر درجه نیز می‌رسد. به‌طور کلی میانگین دمای سالانه ورقله ۲۳.۵ درجه سانتی‌گراد است و جالب این‌که گرم‌ترین شهر الجزایر یکی از توریست‌پذیرترین شهرهای کشور محسوب می‌شود که در تمام ایام سال، جهانگردان را به تماشای رزهای شنی (خوشه‌های کریستالی) خود جذب می‌کند. تولید بنزین مهم‌ترین منبع درآمد ورقله به‌شمار می‌رود که همراه با گردشگری، رونق اقتصادی قابل قبولی را برای ساکنان آن به ارمغان آورده است.

مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

دشت لوت در ایران

اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای دمای هوای دشت لوت توسط ناسا (اداره کل هوانوردی و فضا) حاکی از غیرقابل تحمل بودن میزان گرما در بعضی از نقاط دشت لوت است که البته بیش از هر چیز داغی سطح زمین و نه هوا را به تصویر می‌کشد. گزارش‌های ارائه شده در سال ۲۰۰۵ حاکی از تجاوز دمای هوای دشت لوت از ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد بود که برای همیشه به تصور امکان سکونت در آن خاتمه داد، به طوری که محققان استدلال کردند حتی باکتری‌ها نیز در داغ‌ترین نقاط آن زنده نمی‌ماند. در واقع دشت لوت (به معنی دشت لخت و خالی) تنها میزبان فلات‌های هموار بسیار وسیع، پشته‌های شکل گرفته به وسیله باد و تپه‌های شنی است و هیچ عنصر طبیعی دیگری در آن به چشم نمی‌خورد.

مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

عصب در اریتره

تلفیق میانگین دمای هوای شبانه و روزانه در هر سال، عنوان سوزان‌ترین شهر جهان را از آن عصب در اریتره کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های جولای و آگوست دمای هوای شهر حتی در ساعت سه شب از ۳۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند و جالب این‌که مردم شهر در تمام طول سال تنها سه روز بارانی را به چشم می‌بینند. البته گرما منبع بسیار مهم گردشگری و درآمد شهر به‌شمار می‌رود، چراکه در فصول سرد سال، دمای آب‌های آن بسیار مطلوب است و سیل عظیمی از دوستداران ورزش‌های آبی را به سمت خود جذب می‌کند.

مرگ هندی‌ها بر اثر گرما + سوزان‌ترین نقاط دنیا

کد خبر 668238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.